رولزرویس در ناوگان پلیس

وقتی خاص‌ترین ماشین‌های جهان را در ناوگان پلیس به خدمت می‌گیرید، چرا رولزرویس بین آنها نباشد؟ آن هم در کشوری که یکی از بالاترین آمارهای خرید رولزرویس را در جهان دارد. این سوالی است که احتمالا پلیس دبی از خودش پرسیده است و اکنون قصد دارد به آن جواب بدهد. تازه‌ترین خودرویی که قرار است به ناوگان پلیس دبی ملحق شود یک دستگاه رولزرویس ریس است. کسانی که اخبار ماشینی را دنبال می‌کنند به خوبی مطلع هستند که در دو سه سال اخیر دبی هزینه هنگفتی برای به کار گرفتن خودروهای خاص و سوپراسپورت در گشت خیابانی خود انجام داده است. اکنون وقت آن رسیده که یکی از لوکس‌ترین خودروهای جهان به این فهرست افزوده شود. آن هم درست در زمانی که به نظر می‌رسید تب ورود ماشین‌های جنجالی به ناوگان پلیس دبی متوقف شده باشد. در حال حاضر تصویری کامپیوتری از رولزرویس ریس با تیونینگ ماشین‌های پلیس دبی منتشر شده است. اما دور نیست زمانی که تصاویر آن در خیابان‌های این شهر هم منتشر شود.

اما چرا پلیس دبی این سطح از هزینه را برای خرید ماشین‌های خاص متقبل می‌شود. این مساله از دو منظر قابل بررسی است. از سال‌ها قبل شاید بیش از دو دهه قبل از آنکه دبی به فکر استفاده از خودروهای خاص در ناوگان پلیس خود بیفتد کشورهای دیگری مانند آلمان، ایتالیا و حتی آمریکا این کار را کرده بودند. البته به‌صورت بسیار محدودتر. اما پلیس دبی تعریف جدیدی از به کارگیری خودروهای لوکس ارائه کرد. شاید از دید ما به‌عنوان یک ناظر بیرونی به‌کار گرفتن این خودروها تنها از سر خودنمایی به حساب بیاید. هر چند این بخشی از ماجرا است، اما خودروهای سوپراسپورت و لوکس دیگر به بخشی از فرهنگ مردم امارات متحده عربی و به‌طور ویژه شهر دبی تبدیل شده است. به همین دلیل استفاده از خودروهای خاص در نیروی پلیس نیز به نوعی پاسخ گفتن به این فرهنگ لوکس سواری نهادینه شده در این شهر است.

از طرف دیگر مدیریت شهری دبی نمی‌توانست راهی بهتر از این پیدا کند تا خود را به دنیای اخبار خودرویی وارد کند. برای کشوری که در خودروسازی حرفی برای گفتن ندارد و اخبار خرید ماشین‌های لوکس توسط ثروتمندان آن نیز تکراری شده است، هیچ راهی مانند استفاده از ماشین‌های لوکس در ناوگان پلیس برای بازگشت به صدر اخبار خودرویی جواب نمی‌داد. اتفاقی که موثر هم واقع شده و به مجرد معرفی یک خودروی لوکس جدید از سوی پلیس دبی، تا هفته‌ها اخبار و تصاویر آن دست به دست می‌شود. از طرف دیگر این ماشین‌های خاص به نوعی به جاذبه گردشگری در سطح شهر دبی نیز تبدیل شده‌اند. مسافران در سطح شهر هر جا که این خودروها متوقف باشد، عکس یادگاری می‌گیرند و در این میان از سوی نیروهای پلیس همراه ماشین نیز ممانعتی صورت نمی‌گیرد. کاملا مشخص است که استفاده تبلیغاتی و خبری از این خودروها به مراتب بر استفاده انتظامی آنها رجحان دارد.