انجمن نکبت‌زده‌ها
سلمان امین متولد سال 1363 شاعر، نویسنده و طنزپرداز است و تاکنون دفتر شعر «اونی که نشسته از راست» و رمان «قلعه مرغی، روزگار هرمی» را منتشر کرده است. تازه‌ترین کتاب این نویسنده که رمانی اجتماعی است با عنوان «انجمن نکبت‌زده‌ها» در دسترس مخاطبان ادبیات داستانی قرار گرفته است. او پیش‌تر با رمان «قلعه‌مرغی؛ روزگار هرمی» برگزیده جایزه گلشیری شده اما نویسنده بی‌حاشیه‌ای است و ترجیح می‌دهد دور از هیاهوی رایج در جامعه ادبی فقط به نوشتن فکر کند. «انجمن نکبت‌زده‌ها» تمی اجتماعی دارد که داستان آن در خیابان‌های تهران و در یک پمپ بنزین متروکه در جنوب تهران می‌گذرد. این کتاب درباره سربازی است که در پی حل یک مساله خانوادگی مجبور به فرار از پادگان می‌شود، اما همین موضوع اوضاع را برای او پیچیده‌تر می‌کند. او از سر آوارگی ناگزیر می‌شود که چند روزی را در پمپ بنزین متروکه‌ای در یکی از محله‌های جنوبی شهر تهران بگذراند که این اتفاق باعث ایجاد روابطی بین او و چند کارتن خواب دیگر می‌شود که در نهایت سرباز فراری قصه، خواسته و نا خواسته مجبور به ارتکاب اعمال مجرمانه‌ای در سطح شهر می‌شود که به‌طور کلی از او یک آدم دیگر می‌سازد. پی‌رنگ اصلی داستان از این‌جا شکل می‌گیرد.
این رمان از نگاه دانای کل محدود روایت می‌شود و اگر چه یک قهرمان اصلی دارد اما هر کدام از شخصیت‌های داستان، قصه خود را دارند که گاه این قصه‌ها به مقتضای روایت، در هم تنیده می‌شوند و گاه از یکدیگر زاویه می‌گیرند. امین در این رمان از دردهای جامعه نوشته است. دردهای قشر تیپاخورده‌ای که وجود دارد اما کمتر نشانی از آنها در ادبیات امروز ما به چشم می‌خورد. انسان‌هایی که زبانی برای روایت ندارند و جایی خارج از آپارتمان‌های کوچک و بزرگ شهر ما، زندگی می‌کنند و قصه می‌آفرینند.
امین می‌گوید که تلاش کرده تا برشی از زندگی آدم‌های تمام شده را دستمایه طرح قصه خود کند. آدم‌هایی که همه ما آنها را دیده‌ایم اما کم‌تر از آنها شنیده‌ایم. این کتاب هم مانند کتاب قبلی‌ نویسنده زبان طنز دارد. او معتقد است تنها قالبی که برای بیان این همه تلخی می‌توانسته از آن استفاده کند، همین طنز سیاه بود. لحن و زبان آدم‌های داستان هم همان ادبیات آشنای کوچه و بازاری است که این روزها دیگر کمتر اثری از آن در سینما و ادبیات به چشم می‌خورد. امین اول عنوان «کارتن خواب» را برای رمانش انتخاب کرده بود اما بعد تصمیم گرفت نامش را عوض کند. او برای نوشتن این رمان تجربه‌های متفاوتی را پشت سر گذاشت تا بتواند واقعیت‌های جامعه را همانگونه که وجود دارند به تصویر بکشد. «انجمن نکبت‌زده‌ها» نوشته سلمان امین با قیمت 16 هزار و 500 تومان و شمارگان هزارنسخه از سوی نشر روزنه منتشر شده است.