چه کسانی مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک را می‌گیرند
داستان هر ساله توزیع آرم‌های طرح ترافیک از یکشنبه 16 آذر آغاز می‌شود. 8 سالی می‌شود که اواخر پاییز ثبت نام برای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک آغاز می‌شود و توزیع آن تا اواخر فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. امسال نیز معاون شهردار تهران اعلام کرده است متقاضیان آرم از 16 آذر به مدت دو هفته و تا سی‌ام آذر فرصت دارند تا از طریق سایت www.tehran.ir نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام کنند. اما آرم‌های طرح ترافیک امسال یک تغییر اساسی می‌کند. سید جعفر تشکری‌هاشمی، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری درباره جزئیات این تغییرات گفت: مجوزهای طرح‌ ترافیک سال آینده به‌صورت هوشمند و بدون چاپ و تحویل برچسب‌های کاغذی، صادر می‌شود.مجوزهای جدید، به‌صورت نامرئی و از طریق دوربین‌ها -کنترل الکترونیکی از روی پلاک خودرو- تردد خودروهای دارای مجوز را کنترل می‌کند و نیازی به نمایش روزانه کارت الکترونیک نیست.
با تکمیل دوربین‌های نظارتی در محدوده طرح ترافیک خیابان‌های تهران، تردد خودروها در کل این محدوده، از سال آینده به‌صورت «هوشمند»کنترل می‌شود و چون ورود به محدوده طرح ترافیک از ابتدای سال۹۴، برخلاف سال‌‌های گذشته، نیازی به داشتن مجوز نصب‌شده روی شیشه خودروها برای رویت توسط ماموران پلیس راهور ندارد، مجوز ورود به محدوده با ثبت پلاک خودروهای واجدشرایط در سامانه نظارتی دوربین‌ها، به شکل هوشمند و نامرئی، صادر می‌شود.
کارت الکترونیک جایگزین مجوز‌های کاغذی
شهرداری در عین حال، یک کارت‌ الکترونیکی نیز در اختیار هر دارنده مجوز طرح ترافیک۹۴، قرار می‌دهد که اگر در محدوده طرح، نیاز به رویت اصل مجوز توسط پلیس باشد، کارتی که پلاک ماشین روی آن نوشته شده است، به ماموران نشان داده شود. کارت‌‌های طرح ترافیک، قابلیت کارت‌های اعتباری برای استفاده در مترو و سامانه‌های اتوبوسرانی را نیز دارند. به تمامی افرادی که آرم طرح ترافیک سالانه دریافت می‌کنند، به همراه آن یک عدد کارت اعتباری استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که امکان استفاده از مترو، اتوبوس‌های تندرو و سایر اتوبوس‌ها را برای آنها فراهم می‌کند نیز اهدا می‌شود. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه کارت‌های اعتباری اهدایی، شخصی‌سازی شده و جایگزین برچسب‌های سابق می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه کنترل خودروها از طریق دوربین‌های پلاک‌خوان انجام می‌شود، ضرورتی به نصب برچسب روی شیشه خودروها وجود نخواهد داشت و کارت مذکور به منزله مجوز طرح ترافیک به منظور ارائه در بازدیدهای موردی خواهد بود.
شاخص‌های موثر برای دریافت آرم طرح ترافیک
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه به‌منظور سهولت و سرعت در ثبت‌نام، اطلاعات ثابت افرادی که در سال‌های قبل در سیستم مکانیزه ثبت‌نام کرده‌اند، محفوظ می‌ماند، اظهار کرد: امسال نیاز نیست که متقاضیان تمامی اطلاعات خود را ثبت کنند، بلکه متقاضی صرفا نسبت به اصلاح اطلاعاتی که نیاز به تصحیح دارند، باید اقدام کند.تشکری‌هاشمی با بیان اینکه مدارک و مستندات مواردی که منجر به کسب امتیاز افراد در جهت دریافت آرم طرح ترافیک شده، ‌باید به‌صورت حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک ارائه شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه داشتن برچسب معاینه فنی از مراکز مکانیزه معتبر، پرداخت عوارض سالانه خودرو و اخذ گواهی عدم خلافی برای ثبت‌نام طرح ترافیک ضروری است.
تشکری هاشمی در مورد نظام امتیاز‌بندی افزود: محل سکونت افراد، محدوده طرح ترافیک، محدوده طرح زوج و فرد، خروج از این دو محدوده، آدرس محل شغل، نوع شغل و حساسیت شغل از جمله مسائلی است که در نظام امتیازبندی مدنظر قرار می‌گیرد.
سهمیه ورود به محدوده طرح ترافیک تغییری نکرده است
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه سهمیه آرم طرح ترافیک سال ۹۴ نیز مانند سال گذشته بوده، گفت: عدد مجوزهای سالانه حتی یک فقره اضافه یا کاسته نشده است.
وی اظهار کرد: طی سال گذشته با توجه به اینکه تعدیل سهمیه در بعضی از موارد داشتیم، متاسفانه درطول سال مجبور به تصحیح بعضی از اصلاحات شدیم، اما در فرآیند جدید این موضوع متناسب با شرایط سهمیه و با نگاه تعدیل شده لحاظ خواهد شد.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه امتیازبندی روزنامه‌ها، مجلات و خبرگزاری‌ها مانند سال گذشته در زمان مقرر اعلام و ارسال می‌شود، گفت: با توجه به مشکلات برخی از خبرنگاران در دریافت آرم ترافیک در سال گذشته به‌طور قطع بررسی اطلاعات فردی و خبرنگاری افراد در سال جاری با دقت بیشتری صورت می‌گیرد تا حقوق خبرنگاران تضییع نشود. وی با تاکید بر اینکه سال گذشته تعداد کسانی که به‌عنوان خبرنگار آرم طرح ترافیک دریافت کردند بسیار بیشتر از تعداد واقعی اصحاب فعال در عرصه خبر بود، بیان کرد: با این وجود سال گذشته تقاضای هیچ فردی که به‌عنوان خبرنگار به واحد صدور آرم مراجعه کرد، مردود نشده است.
رفع مشکلات همیشه آرم خبرنگاری
سال گذشته 5 هزار نفر با عنوان خبرنگارآرم طرح ترافیک گرفتند. اما همچنان تعداد زیادی از خبرنگاران بی‌آرم باقی مانده و با پیگیری‌های شورای شهر دوباره ثبت‌نام برای آرم‌های خبرنگاران آغاز و تعدادی از روزنامه نگاران جا مانده نیز توانستند آرم‌های طرح ترافیک شان را بگیرند.
در آن زمان احمد‌مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران از معاون شهردار تهران خواست نام‌های ۵ هزار خبرنگاری را که آرم گرفته‌اند، منتشر کند. دو هفته بعد تشکری هاشمی اعلام کرد سی دی اسامی خبرنگارانی که آرم طرح ترافیک گرفته‌اند آماده کرده و در صورتی که شورا بخواهد آن را تحویل می‌دهد.این در حالی بود که رئیس شورا همان زمان تاکید کرد این اسامی منتشر شود. اما معاون شهردار ترجیح داد این اسامی نزد شهرداری باقی بماند، اما هشدار دهد که سال آینده وضعیت ثبت نام آرم‌های طرح ترافیک مانند سال ۹۳ نخواهد ماند.
تشکری هاشمی در مورد تبعیض‌های به وجود آمده در ارتباط با ارائه‌ طرح ترافیک به خبرنگاران هم گفت: طرحی در نظر گرفته‌ایم تا این‌گونه تبعیض‌ها و مداخلات مدنظر قرار گرفته و کاهش یابد که این موضوع تنها شامل رسانه‌ها نمی‌شود، بلکه به سایر دستگاه‌ها نیز مربوط می‌شود.اما امسال ساز و کارهایی را تدوین کرده‌ایم که مشکلات سال گذشته ایجاد نشود و کسی به جای خبرنگاران آرم طرح ترافیک نگیرد.او تاکید کرد: با ساز و کار جدید مدیران رسانه‌ها نمی‌توانند به جای خبرنگاران آرم بگیرند و به زودی جزئیات آن منتشر می‌شود.
در تهران چهارمیلیون خودرو وجود دارد، که تنها به صد هزار خودرو آرم طرح ترافیک تعلق می‌گیرد، بنابراین سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر طبعا پاسخ منفی می‌گیرند.