مترجم: مریم رضایی این روزها ده‌ها هزار نفر از مردم در سراسر دنیا به فکر راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی هستند و برای این کار دلایل خوبی هم دارند. به طور میانگین، افراد می‌توانند انتظار داشته باشند که در طول عمر کاری‌شان دو یا سه شغل عوض کنند. گاهی اوقات وقتی افراد شغل اولشان را ترک می‌کنند، به این فکر می‌افتند که خود کسب‌وکاری راه بیندازند و برای خودشان کار کنند. گاهی اوقات هم افرادی که به روش سنتی و کارمندی هشت ساعت کار در روز عادت کرده‌اند و در آستانه بازنشستگی قرار دارند، به این فکر می‌کنند که بعد از آن چه کاری انجام دهند. خبر خوب این است که شروع یک کسب‌وکار خانگی تقریبا در دسترس هر کسی است که می‌خواهد ریسک کند و سختکوش باشد. تعدادی از این مشاغل را که می‌توانید با سرمایه کم و حداکثر 5 هزار دلار ( معادل 15 میلیون تومان) برای خودتان راه‌اندازی کنید، عنوان می‌کنیم:

1) تهیه طرح کسب‌وکار
یک طرح کسب‌وکار را از ابتدا تا انتهای آن، از جمله تحقیق بازار، روایت طرح و گزارش‌های مالی را به دست بگیرید. می‌توانید برای جذب مشتری بیشتر خدمات اضافی در کنار طرح اصلی را به صورت رایگان انجام دهید. همیشه برای جذب مشتری نمونه‌ طرح‌های قبلی را با خود داشته باشید.
2) خدمات نظافت
این نوع کسب‌وکار می‌تواند در جهات مختلفی توسعه پیدا کند. از نظافت دفاتر کاری گرفته تا فروشگاه‌های خرده‌فروشی و رستوران‌ها به شدت به نظافت روزانه نیاز دارند و می‌توانند مشتریان همیشگی شرکت خدماتی شما باشند. این نوع کسب‌وکار بسیاری از اوقات نیازی به صرف هزینه زیاد در تبلیغات یا بازاریابی ندارد، چون اگر کار خوبی ارائه دهید، مشتریان شما به صورت لفظی برای شما تبلیغ خواهند کرد.
3) خدمات کامپیوتر و لوازم الکترونیکی
آشنایی با یکسری نرم‌افزارهای اصلی مثل پردازشگر Word، تغییرات عکس، صفحات گسترده، طراحی و نرم‌افزارهای امنیتی و نیز اجزای سخت‌افزار اصلی مثل انواع مانیتور، کیبورد (از مدل‌های قدیمی گرفته تا مدل‌های جدید وایرلس)، ماوس و وسایل جانبی مانند پرینتر و اسکنر و در نهایت انواع سرویس‌دهندگان اینترنت در بازار، به شما کمک می‌کند با سرمایه اندک کسب‌وکار خوبی راه‌اندازی کنید. در این کار می‌توانید به تدریج به یک کارشناس تخصصی که نیاز کامپیوترهای شخصی، کسب‌وکارهای کوچک یا حتی شرکت‌های بزرگ را برطرف می‌کند، تبدیل شوید.
در کنار کامپیوتر، برخی افراد به تعمیر انواع تجهیزات الکترونیکی تسلط دارند. در این صورت، باید آمادگی داشته باشید که مشتریان برای کلیه پروژه‌های تعمیراتی خود به شما مراجعه کنند. می‌توانید در کارتان ابتکار داشته باشید و مثلا از مشتریانتان بخواهید قطعات الکترونیکی قدیمی را که دیگر به درد آنها نمی‌خورد، اما شما می‌توانید به عنوان قطعات یدکی از آنها استفاده کنید، به شما بدهند.
۴) مشاوره
برای داشتن این شغل، باید در حوزه خاصی تخصص داشته باشید تا بتوانید به عنوان یک مشاور در آن حوزه برای خودتان بازاریابی کنید. مثلا شاید چند سال انبارداری یک شرکت بزرگ داروسازی را بر عهده داشته‌اید، یا سال‌ها برای یک تولیدکننده بزرگ کفش بازاریابی کرده‌اید. می‌توانید از این تجربیات برای کمک و مشاوره به کسب‌وکارهای مشابه استفاده کنید، بدون اینکه اشتباهات مشابهی را که در طول این سال‌ها مرتکب شده بودید، تکرار کنید.
۵) نویسندگی و امور ویرایشی
کار نوشتن یا ویرایش کتاب و مقالات علمی و دانشگاهی را می‌توانید کاملا در خانه انجام دهید. این کار فعالیت‌های مختلف مانند ویرایش و تصحیح (چک کردن مطالب و ویرایش‌ خطاهای دستوری، دیکته‌ای و ادبی)، نمونه‌خوانی، تهیه فهرست، مقاله‌نویسی برای مجلات، تهیه محتوای وب‌سایت و غیره را شامل می‌شود.
۶) برنامه‌ریزی مالی
ابتدا مجوز این کار را دریافت کنید تا بتوانید به طور رسمی این کار را ادامه دهید. مجوز کار نشان‌دهنده تخصص و اعتبار شما است و این وجه تمایز کمک می‌کند مشتریان شما را برای برنامه‌ریزی‌های مالی خود ترجیح دهند.
۷) دکوراسیون داخلی
اگر در این کار تخصص دارید، با پیمانکاران ساختمان هماهنگ شوید و برای خودتان بازاریابی کنید. افرادی که خانه‌های جدید می‌خرند، اغلب با گزینه‌ها و امکاناتی که در دکوراسیون خانه وجود دارد دچار سردرگمی می‌شوند. برای اینکه کار خودتان را راحت‌تر کنید، پرسشنامه‌هایی از عناصر و ترکیباتی که می‌خواهید استفاده کنید تهیه کرده و در اختیار مشتری بگذارید. در این پرسشنامه‌ها سوالاتی مانند تعداد فرزندان، وجود حیوانات خانگی، ، کاربرد هر یک از اتاق‌ها، میزان روشنایی و غیره را لحاظ کنید.
۸) ساخت و طراحی زیور آلات
روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای شروع کسب‌وکار جواهرسازی در خانه وجود دارد. مثلا اگر می‌خواهید با فلز کار کنید، به ابزارهای خاص‌تری برای گرم کردن یا بریدن آن نیاز دارید. اما مواد دیگری مانند شیشه، پلاستیک، چرم، مهره و حتی چوب را هم می‌توانید به‌کار گیرید.
۹) فروش کتاب‌های دست دوم
تقریبا همه افراد کارتن‌های کوچکی از کتاب‌های قدیمی در خانه خود دارند. چرا با آنها کسب‌وکاری راه‌اندازی نکنیم؟ مکان کوچک و ثابتی برای خود تهیه کنید تا بتوانید مشتریان ثابتی داشته باشید. سعی کنید فروشگاه کوچک‌تان را با ویژگی‌های خاص یا فروش کتاب‌های خاص مثل اولین چاپ برخی کتاب‌های پرطرفدار متمایز کنید. فروش نقشه‌، عکس، کارت پستال‌ و مجلات هم می‌تواند به‌عنوان محصولات جانبی به رونق کسب‌وکارتان کمک کند.
۱۰) برنامه‌ریزی مراسم عروسی
برای این کار باید با جدیدترین مد و الگوهای عروسی، مدل لباس، رنگ‌های سال و تقریبا هر چیزی که به آن مربوط است آشنا باشید. لیست کاملی از خدمات، شامل دسته گل عروس، لباس عروس و داماد، ماشین، مراسم استقبال و گزینه‌های پذیرایی از میهمانان را با قیمت‌های مختلف در اختیار مشتری قرار دهید. قبل از اینکه کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید، به کلیه فروشگاه‌هایی که لوازم مراسم عروسی می‌فروشند مراجعه کنید و طوری وانمود کنید که قرار است مراسم عروسی شما چند ماه دیگر برگزار شود. در این صورت با جزئیات این حرفه آشنا می‌شوید.
منبع:Enterpreneur