خودروی صفر یا کارکرده،  مساله این است
شاید داشتن خودرویی مانند زانتیا در سال‌هایی که این خودرو به تولید می‌رسید، آرزوی بسیاری از مشتری‌های بازار خودرو بوده است. اما چنین آرزویی با توجه به قیمت بالای این خودرو در زمان خود،برای بسیاری از مشتریان بازار خودرو هیچ‌گاه امکان محقق شدن پیدا نکرد. حال بعد از افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی، بسیاری از کسانی که قصد خرید یک خودروی صفر را دارند، با نگاهی به قیمت فعلی خودروهای صفر و قیمت خودروهای مونتاژی که تولید آنها به پایان رسیده است، این سوال را از خود می‌پرسند که «بهتر نیست با پولی که می‌توان برای خرید یک خودروی صفر هزینه کرد، یک خودروی کارکرده بخریم؟»
چنین سوالی ممکن است با افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی، ذهن شما را نیز به عنوان یک مشتری بازار خودرو درگیر خود کرده باشد. اما آیا واقعا خرید یک خودروی صفر با قیمتی حدود ۴۰ میلیون تومان بهتر است یا خرید خودرویی که قیمت کارکرده آن در بازار نزدیک به این رقم است؟ وسوسه خرید خودروهای کارکرده‌ای که حالا در بازار دست‌به‌دست می‌شوند و تولید آنها چند سالی است پایان یافته، از آنجایی برای مشتریان آغاز می‌شود که این دست خودروها از ابتدای ورود به بازار خودروی کشور در دسته خودروهای لوکس و با‌کیفیت قرار داشته‌اند. زانتیا رایج‌ترین مثال در این زمینه است. تولید این خودرو که ۵۰ درصد قطعات آن از فرانسه وارد کشور می‌شد، تا مهر‌ماه سال ۱۳۸۹ ادامه داشت. مدل سال ۸۸ این خودرو که در زمان تولید خود به «عروس فرانسوی» مشهور بود، حالا در بازار برابر با ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این رقم برای خودروی زانتیا، بسیار نزدیک به رقمی است که حالا یک مشتری بازار خودرو باید برای خرید یک ۲۰۶ یا تندر ۹۰ بپردازد. درست همین‌جاست که وسوسه‌ای به نام داشتن «زانتیا» در مقابل خرید خودرویی مانند ۲۰۶ یا تندر ۹۰ قرار می‌گیرد که تا پیش از افزایش قیمت‌ خودرو، بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان قیمت داشتند.
اما دلیل وجود چنین وسوسه‌ای چیست و باید در مقابل آن چه کار کرد؟ آیا بهتر نیست با پولی که می‌توان یک خودروی صفر خرید، به سراغ یک خودروی کارکرده رفت؟
«نه» به وسوسه خرید کارکرده‌ها
به عقیده کارشناسان وسوسه خرید یک خودروی کارکرده با پولی که می‌توان برای خرید یک خودروی صفر پرداخت کرد، از آنجایی ناشی می‌شود که خودروسازان نتواسته‌اند کیفیت و تنوع محصولات خود را به اندازه افزایش قیمتی که در رابطه با خودروهای داخلی رخ داده است، افزایش دهند. به همین دلیل یک خودروی مونتاژی کارکرده که سال‌ها قبل در رده خودروهای با‌کیفیت قرار داشته، همچنان در بازار خودرو روی بورس است و وسوسه‌انگیز به شمار می‌رود.
اما یک کارشناس خودرو پیشنهاد می‌کند اگر پولتان برای خرید یک خودروی صفر کافی است، هیچ‌گاه خرید یک خودروی کارکرده را به یک خودروی صفر ترجیح ندهید.
داوود اسماعیلی به «آخر هفته» می‌گوید: فرق اساسی خودروی صفر و کارکرده در این است که شما پیشینه اولی را می‌دانید اما از گذشته دومی بی‌خبرید.
اسماعیلی خرید خودروی صفر را از آنجایی بر خرید خودروی کارکرده ارجح می‌داند که در بسیاری موارد پیشینه خودروی کارکرده بر خریدار روشن نیست مگر اینکه شخص خریدار به‌واسطه آشنایی با صاحب خودروی کارکرده، از پیشینه خودرو خبر داشته باشند.
خبر نداشتن از پیشینه خودرو به این معنا است که ممکن است شما هیچ‌گاه ندانید آیا سرویس‌های دوره‌ای خودرو مرتب انجام می‌شده است یا نه، یا اینکه خودروی کارکرده‌ای که قصد خرید آن را دارید، واقعا تصادف کرده است؟ از دیگر مواردی که دانستن آن در خرید خودروی کارکرده اهمیت دارد این است که شما به عنوان خریدار باید بدانید که موتور خودرویی که مدنظر شما است تا به حال سوخته است؟ یا اینکه خودروی مورد نظر شما تا به حال چپ کرده است یا خیر؟مواردی که به آنها اشاره شد از‌جمله موارد با اهمیت در پیشینه خودرو هستند که به‌زعم اسماعیلی، حتی ممکن است از دید کارشناسان خرید و فروش هم پنهان بماند. او در ادامه می‌گوید: ممکن است هنگام بازدید از یک خودروی کارکرده، موتور آن مشکلی نداشته باشد، اما دو روز بعد دچار مشکل شود. این کارشناس خودرو می‌گوید: برای مثال خودرویی که تا 60 هزار کیلومتر کار کرده است، استهلاک‌هایی دارد که حتما نیاز به بررسی دارند. چنین خودرویی نیاز به تعویض برخی قطعات دارد، قطعه‌هایی که طی زمان مصرف، به احتمال زیاد دچار آسیب شده‌اند. بر‌همین‌اساس اسماعیلی پیشنهاد می‌کند اگر پول کافی در دست دارید، حتما سراغ خودروهای نو بروید.
اگر فنی هستید سراغ خودروهای کارکرده بروید
هرچند اسماعیلی به‌عنوان یک کارشناس خودرو توصیه می‌کند اگر پول نقد دارید، به‌دلیل مشکلات کمتری که یک خودروی صفر دارد، حتما سراغ خرید آن بروید، اما به کسانی که تمایل زیادی به خرید خودروهای کارکرده دارند نیز توصیه‌ای دارد.این کارشناس خودرو می‌گوید: برای مثال پولی که من دارم برای خرید یک پژو پارس صفر کافی است، اما دوست دارم به‌دلیل امکاناتی که زانتیا دارد به سراغ آن بروم، اما خود من قبل از اجرایی کردن این تصمیم ابتدا به میزان آگاهی فنی خودم به خودرو نگاه می‌کنم. بنابراین توصیه اسماعیلی این است که افراد غیرفنی خودروی صفر بخرند و افرادی که فنی هستند و با خودرو آشنایی دارند به سراغ خرید خودروی کارکرده بروند. افراد فنی این توانایی‌ را دارند که درصورت خرید یک خودروی کارکرده، خودروی سالم‌تری را انتخاب کنند و بعد از خرید نیز به‌درستی به آن رسیدگی کنند.