نویسنده: Jenna Wortham مترجم: مریم رضایی منبع: New York Times اینستاگرام، یکی از مکان‌های مورد علاقه من برای مرور عکس‌های دوستانم است. تماشای جشن تولد آنها، بیرون رفتن‌های دسته جمعی و لحظات خوش آنها برای من لذت‌بخش است. موضوع دیگری که این اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری عکس را جذب می‌کند، امکان خرید کردن در آن است. اینستاگرام از ابتدا به‌عنوان یک سایت تجارت الکترونیک طراحی نشده بود و همین ویژگی برای من جالب است. غول‌‌های بزرگ اینترنتی مثل آمازون الگوریتم‌هایی را به‌خوبی تنظیم کرده‌اند که اقلام و خدمات را حتی قبل از اینکه به آنها فکر کنید، ارائه می‌دهند و بسیار مفید هستند. اما مرور عکس‌هایی که به دقت انتخاب شده‌اند و شخصا توسط برخی فروشنده‌ها در اینستاگرام گذاشته‌ می‌شوند، جذابیت خاص دیگری دارد.

برای من اینستاگرام نشانه یک بازار مدرن است و هنگامی که وقت آزاد دارم در موقعیت‌ها و مکان‌های گوناگون با گوشی خود از این بازار دیدن می‌کنم. پیدا کردن یک کالای غیرقابل انتظار مثل یک حوله پشمی زیبا یا یک جفت پوتین چرم در یک اپلیکیشن اجتماعی مثل اینستاگرام، حس هیجان کشف یک چیز جدید را به همراه دارد که بی‌شباهت به هیجان کشف یک شی کمیاب در یک سمساری نیست.

چنین حسی را در بوتیک مجازی Fox & Fawn که دو مغازه در بروکلین نیویورک هم دارد و دائما عکس‌هایی از کالاهایی مثل کاپشن‌های کتان و لباس‌های مجلسی همراه بااطلاعات قیمت، سایزبندی و توصیف‌های جالب در مورد لباس‌ها در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد، تجربه کرده‌ام. وقتی بازدیدکننده‌ها کالای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، زیر عکس مربوط به آن نظردهی می‌کنند تا آن را برای خود رزرو کنند. سپس اطلاعات کارت اعتباری خود را برای خرید وارد می‌کنند.

بورلی هامس، صاحب این بوتیک می‌گوید حدود یک سال و نیم پیش ارسال آیتم‌ها را به صورت آزمایشی شروع کرده، اما اکنون فروش از طریق اینستاگرام ۲۰ تا ۴۰ درصد کل درآمد روزانه فروشگاه را به خود اختصاص می‌دهد که حتی خرید خارج از کشور هم شامل آن می‌شود. هامس می‌گوید «در ابتدا فقط دوستانم خرید می‌کردند. اما بعد از مدتی افراد غریبه هم پست‌گذاری و خرید را شروع کردند.»

هفته گذشته از یکی از فروشگاه‌های فیزیکی خانم هامس دیدن کردم و با او به گفت‌وگو نشستم. به محض اینکه گفت‌وگو را شروع کردیم، او پیامی دریافت کرد که پالتوی قرمز رنگی که دقایقی قبل عکس و مشخصات آن را در اینستاگرام گذاشته بود، همین الان به فروش رفت و او همان لحظه برای آماده کردن و ارسال آن اقدام کرد. به جز آن، فروشگاه تقریبا خالی به نظر می‌رسید. بسیاری از لباس‌ها بسته‌بندی شده و آماده تحویل به مشتری بودند.

هامس به موج کارآفرینان و فروشندگانی پیوسته که می‌دانند نسل بعدی تجارت موبایل از کارهای ساده‌ای مثل تبدیل خوراک (feed، فناوری متحول‌کننده جست‌وجو در اینترنت که دسترسی سریع به آخرین اخبار و نوشته‌های سایت‌ها را امکان‌پذیر می‌کند) اینستاگرام به چیزی شبیه ویترین مغازه به وجود می‌آید.

هامس اوایل دهه سوم زندگی خود را می‌گذراند و با اینکه فکر می‌کند در استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های به‌روز از دیگران عقب است، اما خیلی زود دریافته که یک زبان تصویری جدید در دنیای موبایل و اپلیکیشن‌های اجتماعی شکل گرفته که به خصوص در مورد آثار هنری و سبک زندگی کاربرد دارد. هامس معتقد است اینستاگرام رد پای فروشگاه خرده‌فروشی او را به خصوص در شرایط آب و هوایی بد یا ساعات کاری که امکان خرید کمتر است، گسترش داده است. «در برخی روزهای بسیار سرد و برفی زمستان، ۹۰ درصد فروش ما از طریق اینستاگرام صورت می‌گرفت.»

او معتقد است در پیوستگی با یک جامعه آنلاین و دسترسی به مردمی که وقت زیادی در فضای مجازی - از طریق موبایل و در اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی - می‌گذرانند، ارزش زیادی وجود دارد. بوتیک‌های او تاکنون ۵ هزار طرفدار در اینستاگرام جذب کرده و با اینکه این تعداد برای یک برند چندان زیاد نیست «اما برای یک بوتیک کوچک، تعداد زیادی محسوب می‌شود.»

کانی وانگ، مدیر سایت مد و لباس Refinery۲۹ هم می‌گوید صمیمیتی که در اینستاگرام وجود دارد، بر جذابیت فروشگاه او افزوده، به طوری که کاربران حتی نقص‌های پایگاه او را که برای چنین معاملاتی طراحی نشده، تحمل می‌کنند. «در اینستاگرام همه چیز شخصی‌تر است و مثل فیس‌بوک یا توییتر حالت تبلیغاتی ندارد. اتفاقی که می‌افتد مثل کشف یک چیز خوب است، چون شما به قصد خرید وارد اینستاگرام نمی‌شوید، اما وقتی یک کالایی نظر شما را جلب می‌کند و در دسترس است، احتمال اینکه آن را خریداری کنید، زیاد است.»

تنها نگرانی هامس و افرادی مانند او این است که اینستاگرام به زودی محدودیت‌هایی اعمال کند یا بدتر از آن، برای کسب‌وکارهایی که از این اپلیکیشن برای رشد خود استفاده می‌کنند، مبالغی به عنوان کمیسیون دریافت کند. فروشگاه او قبلا در فیس‌بوک بازاریابی می‌کرده، اما او نمی‌خواست کمیسیون آگهی‌هایی را که برای برخی مشتریان خاص در فیس‌بوک طراحی شده بود، بپردازد. به هر حال، مدیران اینستاگرام اعلام کرده‌اند تا زمانی که فروشنده‌ای قوانین شرکت (اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ تحت مالکیت فیس‌بوک درآمد)، مثل درگیر شدن در اسپم‌ها را نقض نکند، هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن تجارت الکترونیک در این سایت را ندارند، البته اینستاگرام برای پول درآوردن از این راه تلاش‌هایی ترتیب داده که اقدامات اولیه آن برای جذب تبلیغات با مشکلات زیادی مواجه شد.

هامس می‌گوید «بسیاری از کاربران اینستاگرام اکنون از این اپلیکیشن برای فروش اقلامی در کمد خانه‌های خود هم استفاده می‌کنند. بنابراین این حباب بالاخره می‌ترکد و از هجوم شرکت‌های دیگر برای فروش محصولات خود اشباع می‌شود یا حداقل اینستاگرام هزینه‌ای بابت این خرید و فروش‌ها دریافت خواهد کرد.»

به هر حال، این روند همواره در دنیا وجود داشته است، اما اینستاگرام حداقل در حال حاضر نیاز برخی افراد به راحت خرید کردن را برطرف کرده است.