روده در برابر کارخانه برق!
گروه تاریخ و اقتصاد: بنا به اسناد موجود در بایگانی سازمان اسناد ملی، شرکت زیمنس در تاریخ ۱۶خردادماه سال ۱۳۱۳ برای تاسیس کارخانه برق در تهران، در ازای صادرات روده به آلمان اعلام آمادگی کرده است. در نامه‌ای که این شرکت خطاب به وزیر مالیه نوشته، آمده است: شرکت زیمنس شوکرت در مقابل قیمت کلیه ماشین‌آلات لازم برای تاسیس کارخانه برق تهران، حاضر به تحویل گرفتن محصول روده است. پیشنهاد برای انجام معامله، به این صورت است که شرکت کلیه اجناس را در بندر شاهپور (امام‌خمینی) تحویل داده و بیعانه و بقیه وجه قرارداد را به پول رایج ایران دریافت و با آن، روده خریداری کند. شرکت یاد شده متعهد شده که حمل‌ونقل و نصب ماشین‌های موردنظر را نیز بر عهده گیرد.


حفظ نظم تهران به وسیله یک ژنرال روس
محمد علیشاه قاجار در پی استقرار در باغ شاه (پادگان حر) و بازداشت گروهی از سران کشور و تبعید پاره‌ای از آنان به خراسان و اشغال نظامی سازمان‌های پست و تلگراف، از ۱۷ خرداد ۱۲۸۷ هجری خورشیدی حفظ نظم تهران را به پالکونیک، ژنرال روس و نیروی قزاق سپرد. مجاهدان مسلح مشروطیت هم در بهارستان و مجلس سنگر بندی کردند تا از نمایندگان حفاظت کنند و به این ترتیب، شهر تهران در داخل حصار و باروی خود چهره یک منطقه نظامی را به خود گرفت. این اقدام محمد علیشاه سقوط او را تسریع کرد.


روزی که ایران به جنبش غیرمتعهدها پیوست
وزیران کشورهای غیرمتعهد (بی‌طرف) در نخستین جلسه از نشست مشترکشان، در هشتم ژوئن 1979، عضویت ایران در این جنبش را تصویب کرد. این نشست در پایتخت سریلانکا تشکیل شده بود. ایران از زمان اشغال نظامی توسط متفقین در 1941 (شهریور 1320)، از متحدان غرب به شمار می‌رفت و به همین سبب دائما با شوروی و کشورهای سوسیالیستی دیگر درگیری داشت و کمونیست‌ها و سوسیالیست‌های داخلی را سرکوب می‌کرد.


پدر علوم کامپیوتر
هفتم ژوئن سالروز درگذشت «الن متیسون ترنینگ» بود که به پدر علوم کامپیوتر معروف است. «الن» در سال1954 درگذشت. او که یک ریاضیدان بود با کمک قواعد لگاریتم و اطلاعات مصنوعی (آرتیفیشل ایتلیجنس) موفق به ساخت ماشینی (کامپیوتر) شد که می‌توانست فکر کند. به همین سبب کامپیوترهای اولیه به ترنینگ مشین (به اسم او) معروف بودند.


بانوی حکمران ری و مناطق مرکزی ایران
هفتم ژوئن سال 988 میلادی (دوران فردوسی) یک بانوی با تدبیر رئیس ایالت ری و سایر مناطق مرکزی ایران از جمله اراک شد. بانو ملک خاتون (سیده ملک خاتون) پس از درگذشت شوهرش علی دیلمی ملقب به فخرالدوله، با صلاحدید افسران سپاه و بزرگان منطقه به این سمت دست یافته بود. سمت این بانو قبلا به تایید پسر عموی شوهرش شرف الدوله دیلمی حکمران بغداد رسیده بود. در آن زمان، جز خراسان و سیستان بقیه نقاط ایران به دست دیلمیان اداره می‌شد. حکومت‌های سیستان و خراسان بزرگ‌تر نیز در دست دو دودمان ایرانی دیگر بود.


جریمه عابران پیاده متخلف

روزنامه اطلاعات در ۱۶ خردادماه سال ۱۳۴۴ با اشاره به اطلاعیه پلیس در زمینه برخورد با عابران متخلف، نوشت:
به دنبال انتشار اطلاعیه مزبور صبح امروز یک گروه از افسران انتظامی پلیس در خیابان‌های فردوسی، سعدی، اسلامبول، نادری و شاه‌آباد آن دسته از عابرین پیاده را که از محل‌های غیرمجاز عبور می‌کردند جلب و برای پرداخت جریمه سوار اتوبوس مخصوصی که همراه گروه مزبور بود می‌کردند. عابرین متخلف در صورت پرداخت جریمه نقدی به مبلغ ۵۰ ریال آزاد می‌شدند و عده‌ای که از پرداخت مبلغ مزبور خودداری می‌کردند، به دادگاه اعزام می‌شدند و دادگاه متخلفین را به یک روز بازداشت محکوم می‌ساخت. ماموران انتظامی به خانم‌ها و محصلین متخلف فقط تذکر می‌دادند، ولی سایرین را برای پرداخت جریمه جلب می‌نمودند.
مقامات پلیس تهران درباره جریمه عابرین متخلف اظهار داشتند: با اینکه سطح آموزش به‌خصوص در خیابان‌های شمال شهر بالا رفته است و اغلب مردم آموخته‌اند که هنگام عبور از عرض خیابان باید از محل‌های خط‌کشی شده عبور کنند باز هم عمدا به این نکته توجه نمی‌نمودند و به طور پراکنده و تک‌تک از عرض خیابان‌های پررفت‌وآمد عبور می‌کردند، عبور عابرین پیاده از محل‌های ممنوع ایجاد خطر تصادف و کندی ترافیک می‌کرد، از این رو پلیس ناچار شد بار دیگر شدت عمل نشان دهد و عابرین متخلف را جریمه نقدی کند، این طرز شدت عمل تا یک هفته ادامه خواهد داشت و از فردا صبح به کنترل عابرین پیاده افزوده خواهد شد.
خبرنگار اجتماعی ما می‌افزاید امروز ۲۹ نفر عابر متخلف جریمه نقدی شده و ۳۰ نفر که حاضر نشدند نقدا جریمه خود را بپردازند به دادگاه شعبه اخذ جرایم اعزام شدند. یکی از ماموران انتظامی گفت در صورتی که خانم‌ها نیز از تذکر متنبه نشوند، جلب و جریمه خواهند شد اما امروز به خانم‌های متخلف فقط تذکر داده می‌شد.