بررسی «مدیریت‌محلی» در هیات‌دولت

وزیــر راه‌وشهــرسازی برای رسمیت ‌بخشیدن به «حکمروایی شهری و تفکیک بین مدیریت‌محلی و مدیریت ملی» به عنوان طرحی که از روزهای اول شروع به‌کار دولت یازدهم پیگیر آن شده، در نظر دارد این موضوع را برای بررسی بیشتر در هیات دولت مطرح کند. عباس آخوندی معتقد است، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها باید با یکدیگر ادغام شوند و «تهران» می‌تواند در این زمینه پیش‌قدم شود.

با اجرای این طرح، کارکرد دولت‌های محلی معنا پیدا می‌کند و مسوولیت‌ آنها در برابر شهر جدی و واقعی می‌شود نه اینکه همچون حال‌حاضر، شهرداری‌ها خود را صرف مسوول هزینه‌ودرآمد شهر می‌دانند و نسبت به سایر امور شهر که ظاهرا دولت ملی وظیفه اجرای آن را برعهده دارد، بیگانه هستند.

هفته گذشته وزیر کشور نیز درباره طرح «مدیریت‌محلی» یا همان «تشکیل دولت‌های محلی از طریق شهرداری‌ها» به یکسری بررسی و مطالعه در وزارت کشور اشاره کرده بود.

پنج‌شنبه گذشته نیز وزیر راه‌وشهرسازی برای چندمین‌بار طی حداقل پنج ماه گذشته، درباره این طرح سخن گفت و در جمع استادان دانشگاه تبریز اعلام کرد: باید برای مدیریت‌های محلی جایگاه بیشتری قائل شویم. آخوندی افزود: این موضوع را در هیات وزیران بررسی می‌کنیم تا مدیریت محلی و مفهوم آن رسمیت یابد. یکپارچه نبودن مدیریت‌ها موجب مهاجرت روستاییان و زیان‌های زیادی برای شهرها شده است به همین‌خاطر، مدیریت یکپارچه شهری و محلی ضروری است.

وی همچنین بازنگری کلی در نظام درآمدی شهرداری‌ها را ضروری دانست و گفت: مدیریت مالی شهرها باید اصلاح شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با نگرانی از رشد دو برابری جمعیت تبریز که سریع اتفاق افتاده است، گفت: تغییر سبک زندگی نباید موجب گسست از معماری غنی ایرانی شود. سبک زندگی در ایران در حال تغییر است و این تغییر در معماری نمود پیدا می‌کند.