شیوه جدید خرید خانه در فرانسه

نیلوفر قدیری

از ۲۰ سال پیش که دکتر واگان و همسرش ماه عسل خود را در پاریس گذراندند تاکنون به دنبال خرید خانه‌‌ای در این شهر زیبای فرانسه بودند. در تمام این سال‌ها این زوج آمریکایی سالی یک بار به فرانسه سفر می‌کردند و البته علاوه بر پاریس از شهرهایی مانند بریتنی و بورگاندی هم دیدن می‌کردند. در طول این سفرها آنها هم زبان فرانسه‌اشان را تقویت می‌‌کردند و هم با محلی‌ها آشنا می‌شدند. حالا این دو پزشک هر دو بازنشسته شده‌اند و به دنبال خانه‌ای برای گذراندن دوران آرام بازنشستگی هستند. آنها هر دو بر روی انتخاب پاریس اتفاق نظر دارند. سال گذشته آنها به فکر خرید آپارتمانی در پاریس افتادند.

سرانجام بعد از مدتی جست‌وجو آپارتمانی را در نزدیکی یک پارک و در یک خیابان خلوت پیدا کردند.

اما بعد با محاسبه اینکه مدت کوتاهی در سال را در پاریس خواهند گذراند و برای این مدت کوتاه البته باید هزینه و مسوولیت نگهداری خانه در تمام طول آن سال را تقبل کنند، از خرید آن آپارتمان منصرف شدند. همه اینها را باید در کنار پیچیدگی‌ها و دشواری‌‌های مالکیت خانه در پاریس و تفاوت میان قوانین آمریکا و فرانسه گذاشت و آن وقت درمی‌یابیم که این زوج آمریکایی هم از نظر مالی و هم از نظر عملی تصمیم عاقلانه‌ای گرفته اند. آنها همچنان عاشق پاریس هستند اما قرار نیست در آنجا صاحب خانه‌ای شوند.

با این حال دکتر واگان همچنان علاقمندانه بازار املاک پاریس را مورد بررسی قرار می‌داد و در محله‌های مختلف قیمت ملک و شرایط خرید یا اجاره آن را می‌پرسد. در همین جست‌وجوها او در اینترنت آپارتمان یک اتاق خوابه‌ای پیدا کرد که قیمت آن به طور غیرمعمولی پایین بود. قیمت پیشنهادی فروشنده تنها ۸۲هزار یورو یا تقریبا ۱۱۲هزار دلار بود. این قیمت دکتر واگان را متعجب کرد. این آپارتمان هم آسانسور داشت و هم در محله‌ای خوب با دید برج ایفل واقع شده بود.

نکته فروش این آپارتمان آن بود که فروشنده تنها می‌خواست سهمی از این آپارتمان ۴۷ مترمربعی واقع در طبقه پنجم یک ساختمان متعلق به قرن ۱۹ را بفروشد. دکتر واگان با مفهومی به نام مالکیت شراکتی یا سهمی آشنا بود. این شیوه‌ای است که در آمریکا و به ویژه در سانفرانسیسکو هم اجرا می‌شود. این زوج بازنشسته آپارتمان را خریدند و مالک سهمی از آن شدند با این حق که چهار هفته در سال در آن زندگی کنند. آنها پیش از خرید آپارتمان حتی یک بار هم آن را ندیدند و فقط با دیدن تصاویر آن خانه در اینترنت تصمیم به خرید گرفتند. آنها از طریق وکیل خود در سانفرانسیسکو بخشی از سهام این خانه را خریدند که البته این سهام قابل انتقال و خرید و فروش هم هست.

اکثر خارجی‌ها در فرانسه به همین شیوه خانه می‌خرند. این خریداران اغلب برای خرید خانه دوم خود به فرانسه می‌روند. به همین دلیل شیوه خرید خانه برای اکثر آنها مشابه است. یکی از همین خارجی‌ها یک لبنانی به نام حلبی است که یک دهه پیش بر اثر یک اتفاق وارد بازار املاک فرانسه شد. او سپس املاکی را که می‌خرید و یا املاکی را که دوستانش می‌خریدند را برای مدت زمانی که از آن استفاده نمی‌کردند اجاره می‌داد. او سپس در سال ۱۹۹۹ شرکتی به همین منظور تاسیس کرد.

او می‌گوید که تا ۱۵ سال پیش چنین روشی برای خرید یا فروش خانه در فرانسه معمول نبوده و این روش از آمریکا آمده است. با وجودی که اکنون چند سالی است این روش در فرانسه اجرا می‌شود اما هنوز هم برای خود فرانسوی‌ها معمول نیست و بیشتر خارجی‌ها از این روش خرید خانه استقبال می‌کنند.

بر اساس قوانین فرانسه کسی که می‌خواهد سهام خانه را دوباره بفروشد لازم نیست ۵/۷درصد مالیات نقل و انتقالات ملکی یا مالیات ارثی را بپردازند. خریداران این حق را دارند که یک هفته از دوران اقامت دوره‌ای خود را در تعطیلات تابستان یا کریسمس انتخاب کنند.