قیمت لپ‌تاپ‌ها پایین می‌آید

بازار دیجیتال- این روزها یکی از امیدهای بازار کامپیوتر، نوت‌بوک‌ها و تب خریدی است که تقریبا فراگیر شده است. اگر کمی‌کامپیوتر باز باشید و سالی سه یا چهار بار آن هم حداقل، گذرتان به پاساژهای معروف فروش قطعات سخت‌افزار و نرم‌افزار افتاده باشد قطعا دکوراسیون بسیاری از مغازه‌ها آن هم با رنگ‌ها و لامپ‌های نئون چشم نواز تعجب شما را از تغییر فروش کامپیوترهای رومیزی خانگی به کامپیوترهای همراه برانگیخته است.

حجم کم و قابلیت حمل‌ونقل آسان به‌علاوه خدمات گسترده باعث شده تا توجه طیف وسیعی از خریداران به سمت نوت‌بوک‌ها جلب شود البته به گفته فروشندگان فعلا فقط توجه مشتاقان دنیای تکنولوژی به این کوچک همراهان دیجیتالی جلب شده و فعلا از خریدهای سودآور خبری نیست.

گرچه قبلا استفاده از این جعبه‌های کوچک و کم‌حجم مختص قشرهای خاصی مثل تجار و بازرگانان و بورس‌بازان حرفه‌ای بوده، اما امروزه اکثر مردم به‌ویژه بازاری‌ها، مهندسان و دانشجویان تمایل زیادی برای خرید و استفاده نوت‌بوک دارند.

فروشگاه‌های عرضه نوت‌بوک این روزها شاهد مراجعانی برای خرید یا حتی معاوضه PC با نوت‌بوک هستند. شاید تولید روزافزون لپ‌تاپ‌ها با مارک‌ها و خدمات گوناگون باعث شده تا توجه بازار کشور نیز به این سمت جذب شود.

اما به‌رغم واردات حجم عظیمی‌از این دستگاه‌ها به بازار کشور، فروشندگانی که از فروش کامپیوترهای رومیزی به نوت‌بوک کوچ کرده‌اند آنچنان از درآمد خود راضی نیستند. از سویی دیگر به گفته یک منبع اگاه با توجه به تولید و ورود تکنولوژی‌های جدید به بازار و قدیمی‌شدن اجناس موجود احتمال کاهش قیمت نوت‌بوک‌ها در پایان سال برای افزایش فروش وجود دارد، هرچند که هم‌اکنون نیز به دلیل کاهش خرید قطعات، قیمت بسیاری از محصولات سیر نزولی به خود گرفته‌اند.

با این تفاسیر اگر هم‌اکنون سری به بازارهای معرف شهر بزنید برچسب‌هایی مبنی بر تخفیف و حراج و فروش ویژه سال نیز می‌توانید رؤیت کنید.

به هر حال اگر قصد خرید لپ تاپ دارید توصیه می‌شود فعلا گول «حراج‌های واقعی» و جملاتی از این دست را نخورده و فقط اندکی آن هم شاید برای یک یا دو هفته دندان روی جگر نوت‌بوک دوستتان بگذارید.

با این حال یکی از کارشناسان بازار کامپیوتر اعتقاد دارد که تا کمتر از چند سال دیگر کفه ترازوی بازار PC و نوت‌بوک یکسان خواهد شد و پس از آن هم باید شاهد پیشی گرفتن نوت‌بوک بر PC باشیم. با توجه به رقابت فشرده در این بازار و شکسته شدن قیمت‌ها بسیاری از مشتریان بازار PC هم به‌سمت خرید نوت‌بوک رفته‌اند. شرکت‌های بزرگ برای در دست گرفتن بازار، نوت‌بوک‌های جدید با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند.

برندهای اصلی بازار نوت‌بوک، توشیبا، سونی، فوجیتسو زیمنس، دل (Dell) و اچ‌پی (HP) است که با گستره قیمتی متفاوت و گارانتی‌های متعددی در بازار عرضه می‌شود.

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که قبل از خرید نوت‌بوک حتما به گارانتی آن توجه کنید.