بخش خصوصی مواد منفجره می‌سازد

گروه صنعت و معدن- صابر دری نژاد: هر بار که حرف از «انفجار» می‌شود، ناخودآگاه به یاد تیر و ترکش می‌افتیم و صدای توپ و گلوله در گوشمان می‌پیچد. صدای «انفجار» که می‌آید، یاد خرابی، یاد نابودی می‌افتیم. البته همیشه هم این‌طور نیست. این‌بار حرف از «انفجار» است، اما نه صدای گلوله‌ای هست و نه توپ و تفنگ. «انفجار» این بار برای عمران و سازندگی است. اینجا تهران است، اولین کنفرانس مهندسی انفجار و نقش آن در توسعه و سازندگی.

دبیر علمی کنفرانس به عنوان اولین سخنران پشت تریبون می‌رود و می‌گوید: «در کشور ما سالانه ۱۵۰میلیون تن عملیات خاکبرداری انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از این عملیات بدون انفجار امکان‌پذیر نیست.»

«حسن خشرو»، به کاربردهای انفجار در عمران و آبادانی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: « برای احداث جاده‌ها و انجام عملیات راهسازی، ساخت مسیر‌های ریلی، حفر تونل، برچیدن ساختمان‌ها و برداشت بسیاری از محصولات معدنی، انفجار یکی از ارکان اصلی فرآیند ساخت و ساز به حساب می‌آید.»

قائم مقام مدیرعامل سازمان صنایع دفاع هم به این کنفرانس آمده. «طاهر رحیمی» اگرچه در تمام مدت سخنرانی‌اش با تبسم رو به حاضران می‌کند و از استقبال سازمان صنایع دفاع از برگزاری این قبیل همایش‌ها و کنفرانس‌ها خبر می‌دهد، اما پیدا است که به دلیل ملاحظات امنیتی از کنار آمار و ارقام عبور می‌کند. «طاهر رحیمی» می‌گوید:‌ «هم اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد منفجره در کشور وزارت صنایع و معادن است.» همین! وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالان حاضر در بخش مهندسی انفجار می‌گوید: «سازمان صنایع دفاع آمادگی دارد از تمام پروژه‌های کارشناس ارشد و دکتری مهندسی انفجار حمایت کند و زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی را در این زمینه فراهم کند.»رحیمی با بیان اینکه در سازمان صنایع دفاع تا به حال به اندازه کافی به کیفی بودن مواد منفجره تولیدی توجه شده، خاطرنشان‌ می‌کند: «بنا داریم در سال جاری و سال‌های آینده به توسعه کمی مواد منفجره تولیدی نیز توجه کنیم. در کنار این موضوع افزایش بهره‌وری را نیز در دستور کار داریم تا از حداقل مواد منفجره مصرفی حداکثر استفاده را ببریم.»

قبولی‌های انفجار

اما مهندس «استوار»، از پیشکسوتان مواد منفجره سخنران دیگری است که پشت تریبون می‌رود. پیرمردی که به گفته خودش ۴۵ سال است برای عمران و آبادانی کشور، دینامیت ترکانده.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب، بخش عمده‌ای از مواد منفجره لازم برای عملیات عمرانی، از خارج کشور تامین می‌شد، تصریح می‌کند:‌ «این در حالی است که هم اکنون در زمینه تولید بخش‌های مختلف مواد منفجره اعم از چاشنی، فتیله اطمینان و ... در کشور خودکفا شده‌ایم.» صحبت‌های آقای استوار در ادامه کمی انتقادی می‌شود. وی از تنوع کم محصولات منفجره تولیدی کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: «هم اکنون کمپانی آپاچی آمریکا بیش از ۸۰نوع ماده منفجره تولید می‌کند؛ در حالی که مواد منفجره تولیدی کشور ما از تنوع کمی برخوردار است.»

وی که سال‌ها در رشته مهندسی انفجار تدریس کرده است، مهندسی انفجار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و می‌گوید: «هم اکنون عملیات انفجار در صنعت سدسازی ما از روند مطلوبی برخوردار است و به شیوه درستی اداره می‌شود. این در حالی است که در بخش معادن اوضاع آن‌چنان که باید و شاید نیست و استانداردها به درستی رعایت نمی‌شوند. اگر بخواهیم به بخش انفجار نمره بدهیم، در صنعت سد سازی نمره ۱۸ می‌گیرد، اما در بخش راهسازی و معادن، به خصوص معادن مس، نمره انفجار زیر ۱۰ است. البته ناگفته نماند که اوضاع در مورد معادن سنگ آهن اندکی بهتر از انفجار در معادن مس است.» با این وصف معادن کشور نتوانستند از آقای مهندس نمره قبولی بگیرند. شاید به خاطر همین نمرات هم بود که در پایان مراسم، دبیر کنفرانس نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «اظهارات مهندس استوار از روی دلسوزی است؛ اما اوضاع انفجار در معادن چندان هم بد نیست.»

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی هم در این کنفرانس سخنرانی می‌کند. «حسن پلارک» با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به تنهایی بیش از ۶۰درصد مصرف مواد منفجره وزارت صنایع را به خود اختصاص داده، خاطرنشان می‌کند: «وزارت صنایع و معادن به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده مواد منفجره در کشور، باید در جهت نگهداری، حمل‌ونقل،‌ استفاده و کاربری مواد منفجره، اهتمام بیشتری به بحث آموزش بدهد.»

خصوصی‌ها وارد می‌شوند

«محمد مسعود سمیعی‌نژاد»، معاون معدنی وزارت صنایع و معادن به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون می‌رود. به گفته خودش، او هم یکی از شاگردان مهندس استوار بوده. او می‌گوید: «آقای استوار، در همان سال‌ها هم نسبت به ما معدنی‌ها سختگیر‌تر بودند. نمره زیر ۱۰ ما به اندازه ۱۸ عمرانی‌ها ارزش دارد.»وی در بخش دیگری از سخنانش، خطاب به مسوولان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌گوید: «این وزارت خانه برای تولید مواد منفجره در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی‌سازی را دستور کار قرار داده است. از این رو، برای برخی از تولیدکنندگان بخش خصوصی که در این مسیر پیشقدم شده‌اند، امیدواریم تسهیلات ویژه‌ای قایل شوند.»وی با بیان اینکه انفجار درست، هزینه تولید محصولات معدنی و استهلاک ماشین آلات را به اندازه زیادی کاهش می‌دهد، تاکید می‌کند: «هم‌اکنون دستورالعمل و استراتژی انفجار در وزارت صنایع در حال تدوین است و در آینده‌ای نزدیک تکمیل خواهد شد.»

به گزارش خبرنگار ما، اولین کنفرانس مهندسی انفجار، امروز به کار خود پایان می‌دهد.