متوسط قیمت 10 ساله سکه در بازار تهران در آمار بانک مرکزی

مسعود رضا طاهری

متوسط قیمت سکه بهار آزادی در ۱۰ سال منتهی به پایان سال ۱۳۸۷ در بازار آزاد شهر تهران با ۲۶۳ درصد رشد تقریبا ۶/۳ برابر شده است. بر اساس گزارش شاخص‌های ماهانه اقتصادی مردادماه ۸۸ بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش سکه (طرح جدید) در بازار آزاد شهر تهران در سال ۱۳۷۸ در حدود ۵۶ هزار و ۵۴۳ تومان بوده است که این قیمت در سال ۱۳۸۷ به ۲۰۵ هزار و ۳۹۲ تومان افزایش یافته است.

بررسی روند افزایشی قیمت‌ها در این سال‌ها در گزارش مذبور نشان می‌دهد که تنها در سال ۱۳۸۰ متوسط قیمت سکه در بازار تهران ،با نرخ رشد منفی ۱/۴ درصدی نسبت به سال ۱۳۷۹ از حد ۵۶ هزار و ۷۵۶ تومان به ۵۴ هزار و ۴۱۸ تومان کاهش یافته است.

بنابر این گزارش در سایر موارد روند قیمت‌ها همچنان افزایشی است. طی این ۱۰ سال بیشترین درصد رشد سالانه متوسط قیمت سکه طرح جدید مربوط به سال ۱۳۸۵ است.

در این سال که متوسط قیمت سکه نسبت به سال ۱۳۸۴ تقریبا ۳/۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد، متوسط قیمت تقریبا ۱۴۴ هزار و ۱۹۶ تومان بوده است.

نرخ رشد ۷/۲۱ درصدی متوسط قیمت در سال ۱۳۸۲ را نیز در این سال‌ها به عنوان دومین سال پر بازده نسبت به سال قبل از آن، می‌توان مورد بررسی قرار داد.در این سال نرخ متوسط سکه به ۷۶ هزار و ۵۶۱ تومان رسید.

در این گزارش همچنین متوسط قیمت سکه بهارآزادی در بازار شهر تهران در مرداد ماه ۱۳۸۷ تقریبا ۲۰۸ هزار و ۵۲ تومان اعلام شده است که با نرخ رشد ۱/۸ درصدی به نرخ متوسط ماهانه ۲۲۴ هزار و ۹۷۰ تومانی در مرداد ماه ۱۳۸۸ رسیده است.

در گزارش بانک مرکزی روند رشد قیمت سکه طرح قدیم نیز در این ۱۰ سال مورد بررسی قرار گرفته است. متوسط قیمت این سکه در سال ۱۳۸۷ نسبت به متوسط قیمت در سال ۱۳۷۸ تقریبا ۲۹۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

سکه طرح قدیم در این ۱۰ سال با ۹/۳ برابر شدن قیمت آن از حد ۵۸ هزار و ۷۸۰ تومان به ۲۳۱ هزار و ۶۴۲ تومان افزایش داشته است.

متوسط قیمت سکه طرح قدیم بر اساس گزارش بانک مرکزی در بازار آزاد شهر تهران در مرداد ماه ۱۳۸۸ در حدود ۲۲۶ هزار و ۶۶۶ تومان اعلام شده که نسبت به مرداد ماه ۱۳۸۷ با نرخ متوسط ۲۲۷ هزار و ۴۳۰ تومان تقریبا ۳/۰ درصد کاهش نشان داده است. این قیمت در مردادماه ۱۳۸۸ در حدود ۲۲۶ هزار و ۶۶۶ تومان اعلام شده است.

رکورد ۱۲۲۶ دلاری طلا و عرضه ۲۸۸ هزار تومانی سکه طرح قدیم

بهای سکه بهار آزادی روز پنجشنبه گذشته با افزایش بیشتری روبه‌رو شد. قیمت سکه در این روز با ۲ هزار تومان افزایش بیشتر نسبت به روز چهارشنبه به ۲۸۶ هزار تومان رسید.

سکه طرح قدیم نیز ۳ هزار تومان دیگر رشد کرد و به قیمت ۲۸۸ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. نیم سکه و ربع سکه نیز با رسیدن به نرخ فروش ۱۴۴ هزار تومان و ۷۳ هزار تومان به ترتیب ۱۰۰۰ تومان و ۵۰۰ تومان رشد قیمت را در روز پنجشنبه ثبت کردند.

بدین ترتیب قیمت اقلام سکه بهار آزادی طی یک هفته منتهی به ۱۲ آذر ماه قیمت سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم و ربع سکه هر یک ۱ درصد رشد قیمت هفتگی را ثبت کردند.

در این مدت ربع سکه ۲ درصد رشد داشت. هر مثقال طلای ۱۷ عیار (آب شده ) در این هفته ۳/۲ درصد رشد داشت و به نرخ ۱۲۳۸۳۰ تومان رسید.

در این هفته هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با گذر از مرز ۱۲۲۶ دلار در شامگاه چهارشنبه شب به وقت تهران بیش از ۷/۲ درصد افزایش داشته است. البته این نرخ در روز پنجشنبه به نرخ حداکثری ۱۲۲۰ دلار رسید.

روز جمعه این روند با کاهش قابل توجه تا محدوده ۱۲۰۵ دلار تا ساعت ۱۵ به وقت تهران کاهش یافت که احتمال می‌رود در کاهش قیمت سکه در امروز نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. اگر چه تقاضای خرید سکه در آستانه عید غدیر کماکان چسبندگی قیمت را تا حدود زیادی حفظ خواهد کرد.

روز پنجشنبه بانک مرکزی سکه‌ها را به قیمت ۲۸۶۶۰۰ تومان برای سکه بهار آزادی،۱۴۳۵۰۰ تومان برای نیم سکه و ۷۱۸۵۰ تومان برای

ربع سکه اعلام کرد.

فروش عمده طلا در مرز ۱۲۲۰ دلار عمده‌ترین دلیل کاهش طلا در بازار‌های جهانی اعلام شده و در عین حال تضعیف دلار آمریکا فشار قیمت را به صورت افزایشی بر طلا وارد می‌کند.