گل‌فروش‌ها در انتظار یک روز شاد
آزاده حسینی
یک روز، یک مناسبت، یک احساس خوب باعث ورود ما به گل‌فروشی می‌شود. اگر اطلاعات کاملی راجع به گل‌ها داشته باشیم، بهتر می‌توانیم خرید کنیم.

گل‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و به بیان واضح‌تر در هر مناسبت برای نشان دادن عواطف و احساسات درونی خود از یک نوع گل استفاده می‌کنیم که البته امروز با رشد قیمت گل و پایین بودن سطح حقوق و دستمزد، خرید مداوم گل خیلی کمتر شده؛ اما توصیه ما به شما این است که خرید گل را به لیست خریدهای هفتگی خود اضافه کنید، مطمئن باشید وجود گل در منزل یا محیط کار روحیه شما را بهبود می‌بخشد.
نکات زیادی برای خرید گل وجود دارد که بسته به نوع مصرف آن باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر برای مراسمی جدی قصد خرید گل را دارید؛ مثلا خواستگاری، بهتر است که گل را به صورت سبد خریداری کنید چون گل‌های درون سبد شکل و فرم بهتری دارند گرچه عمر آنها اندکی کوتاه‌تر می‌شود؛ اما در چنین مراسمی برای شما سالم ماندن گل تا مقصد و زیبا بودن آن ارجحیت دارد به تعداد گل‌ها نیز توجه کنید.
تعداد گل‌های دسته گل شما حتما باید فرد باشد، دلیل درست آن هنوز مشخص نیست؛ اما طرفداران و علاقه‌مندان گل به تعداد آن توجه زیادی دارند و در صورت زوج بودن تعداد گل‌ها معنای بدی پیدا می‌کند.
در ضمن هر گل معنای خاص خود را دارد مثلا گل رز قرمز نشان‌دهنده عشق و دوست داشتن است و در صورتی که تک شاخه به کار رود، عمق احساسات شما را نشان می‌دهد و بهترین هدیه است به شریک زندگی، مادر و کسی که دوستش دارید و می‌خواهید با او زندگی کنید.
رز
رز صورتی نیز معنای دوست داشتن، سپاسگزاری دارد و به همین دلیل کاربردهای زیادی دارد و آن را می‌توان به یک دوست و معلم و... هدیه داد. رزها در انواع مختلف در گل‌فروشی‌ها یافت می‌شوند که رز مشکی گران‌ترین آن بوده و دلیل بالا بودن قیمت آن هم بلندی و درشتی گل است و انواع رز بهتر است که به صورت غنچه در دسته گل استفاده شود؛ چرا که زیبایی بیشتری دارد و در آن صورت عمر آن بلندتر می‌شود.
نکته دیگری که در مورد گل رز وجود دارد، این است که در زمستان قیمت آن بالا رفته؛ اما به دلیل اینکه به صورت پرورشی رشد می‌کنند، مرغوب‌تر از سایر فصول است.
نرگس
نرگس جزو گل‌هایی است که با فصل سرما وارد بازار می‌شوند و در دو نوع نرگس زرد و نرگس شیراز در بازار وجود دارد که اولی به صورت تک‌شاخه و دومی به صورت دسته‌ای به فروش می‌رسد و معنای احترام و جوانمردی دارد و از ترکیب آن با زنبق دسته گل زیبایی ساخته می‌شود. این گل هر چقدر هم که در گلدان بماند، بوی بد نمی‌گیرد و نرگس تازه بوی بسیار خوبی دارد و فضا را آکنده از عطر می‌کند.
زنبق
گل زنبق رنگ بنفش تندی دارد و معنای دوستی بی‌ریا و شجاعت را دارد و به فضای اطرافش نشاط و شادی می‌بخشد؛ اما عمر این گل کوتاه است و در فضای گرم به سرعت گلبرگ‌هایش پژمرده می‌شود.
مریم
گل مریم نیز معنای سادگی، صداقت و دوست داشتن را دارد و به واسطه بوی مطبوعی که دارد، گل روحانی است و به دلیل رنگ سفید آن کاربردهای متفاوتی دارد و هم در مجالس شادی و هم عزا استفاده می‌شود.عمر این گل نیز خوب است و با کوتاه کردن شاخه آن می‌توان مجددا گل را احیا کرد و شاهد بازشدن غنچه‌های زیبای آن بود.
گل گلایل
گل گلایل نیز انواع مختلفی دارد یا در واقع رنگ‌های متفاوتی دارد که برخی از آنها طبیعی است؛ مثل نارنجی و برخی از آنها، با تزریق رنگ‌ها در آب گلدان و بالا رفتن این رنگ و وارد شدن آن به گلبرگ‌های گل به‌وجود می‌آید؛ مثل رنگ سبز و آبی، عمر این گل خوب است و به دلیل داشتن رنگ‌های متفاوت، کاربردهای فراوانی دارد. این گل در تمام فصول سال در گل‌فروشی‌ها به‌فروش می‌رسد، معنای این گل ستایش و صداقت است.
آفتابگردان
چند سالی می‌شود که گل آفتابگردان هم وارد گل‌فروشی‌ها شده و در بین سایر گل‌ها به فروش می‌رسد و معنای ستایش، غرور و پرستش دارد. ترکیب آن با گل مریم بسیار شیک خواهد شد. عمر این گل خوب است و به دلیل وزن بالای آن نسبت به سایر گل‌ها بیشتر در سبد گل به‌کار برده می‌شود.
مرغ بهشتی
گل استرزیا یا مرغ بهشتی که معنای شکوه و عظمت دارد و بیشتر در سبد گل به‌کار برده می‌شود و وجود آن در دسته گل ابهت آن را بالا می‌برد، عمر طولانی دارد و قیمت آن نیز نسبت به سایر گل‌ها یک سر و گردن بالاتر است.
آنتریوم
آنتریوم نیز جزو گل‌های گران‌قیمت است و نوع صورتی، قرمز و سفید دارد. عمر این گل بلند بوده و بیشتر در سبدهای گل به‌کار برده می‌شود.
لیلیوم
گل لیلیوم نیز قیمت بالایی دارد؛ اما عمر آن نسبتا خوب است و در رنگ‌های سفید و زرد در بازار وجود دارد. به دلیل نوع رنگ‌ها، این گل نیز کاربردهای متفاوتی دارد و استفاده آن در دسته‌گل عروس باعث شکیل‌تر شدن دسته‌گل می‌شود.
ارکیده
گل ارکیده به معنای عشق و زیبایی است و گل بسیار گران‌قیمتی است که در عین حال نایاب نیز است. این گل در مراسم بسیار رسمی استفاده می‌شود.
گل کوکب و داوودی با وجود داشتن عمر طولانی قیمت مناسبی هم دارند. گل کوکب در رنگ‌های سفید و بنفش ملایم و میخک نیز در رنگ‌های سفید، قرمز و صورتی در بازار وجود دارند.
لوسیانتوس
گل لطیف و زیبایی است که در رنگ‌های سفید، صورتی ملایم و بنفش که گاه تمام‌ رنگ‌ها در یک گل به‌صورت ترکیبی وجود دارند. این گل‌ها در فصل بهار در بازار وجود دارند و به صورت دسته‌ای به‌فروش می‌رسند.جالب است بدانید گل‌فروشی‌ها بسته به حجم فروش خود از بازار گل خرید می‌کنند و تعداد گل‌فروشانی که خود باغ پرورش گل دارند، بسیار محدود است و طبق گفته گل‌فروشان بین ۳۰ تا ۴۰درصد گل‌هایی که در روز خرید می‌کنند با پژمرده شدن از بین می‌روند و این موضوع سود گل‌فروشان را پایین می‌آورد. البته فروش گل در فصل تابستان نسبت به زمستان پایین می‌آید که این موضوع نیز باعث گله‌مندی گل‌فروش‌ها است؛ اما چاره‌ای ندارند و تنها چشم به تقویم می‌دوزند و در انتظار مناسبت می‌نشینند.
در اکثر موارد هزینه تزئین گل‌ها با قیمت گل محاسبه شده و هزینه جداگانه دریافت نمی‌شود.