همزمان با صف خرید و رشد قیمت سهام ذوب‌آهن، این شرکت در آستانه عرضه بلوک 53 درصدی آخرین وضعیت خود را برای فعالان بازار سهام شفاف‌سازی کرد
گروه بورس- مجید اسکندری: رشد سریع بازار سرمایه کشور در دومین روز هفته جاری، فرابورس را نیز بی‌نصیب نگذاشت و موجب شد حجم و ارزش معاملات این بازار افزایش قابل توجهی را به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته بیش از 64 میلیون اوراق بهادار به ارزش 454 میلیارد و 298 میلیون ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد.
فرابورس دیروز شاهد دادوستد بیش از ۵/۳۹ میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بیش از ۳/۹۵ میلیارد ریال بود که این میزان دادوستد بیشترین حجم و بیشترین ارزش معاملات این بازار در روز یکشنبه به شمار می‌رود.
از سوی دیگر دادوستد اوراق مشارکت نفت و اوراق اجاره ماهان2 که به ترتیب به ارزش معاملاتی معادل 59 میلیارد ریال و 54 میلیارد ریال منتهی شد، توانست تاثیر بسزایی در رشد معاملات فرابورس داشته باشد.
این گزارش حاکی است دیروز قند شیروان با دادوستد ۲/۱ میلیون سهم از ارزش ۹/۱۵ میلیارد ریالی معاملات برخوردار شد و قطعیت معامله عمده ۲۱ میلیون سهمی صنایع تبدیلی گلستان نیز توانست ۸/۲۱ میلیارد ریال به ارزش معاملات روز گذشته فرابورس بیفزاید.
در همین حال دیروز بیش از 3 میلیون سهم پالایش نفت شیراز به ارزش 4/13 میلیارد ریال دادوستد شد که پس از ذوب‌آهن، بیشترین حجم معاملات بازار فرابورس را به خود اختصاص داد.
در این میان رهشاد سپاهان با دادوستد تنها یک هزار سهم به ارزش ۳ میلیون ریال کمترین حجم و کمترین ارزش معاملات فرابورس را دارا شد.
بررسی آمارها نشان می‌دهد روز گذشته سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود به ترتیب 5 درصد، 91/4 درصد و 68/4 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، افرانت و روان فن‌آور به ترتیب ۷۳/۴ درصد، ۶۱/۴ درصد و ۴۸/۴ درصد افت قیمت را تجربه کردند.
از 83 نمادی که روز گذشته در فرابورس دادوستد شد 39 نماد با افزایش قیمت و 18 نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. 26 نماد نیز تغییری در قیمت خود ثبت نکردند. بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته با رونق همراه بود به گونه‌ای که بیشتر این اوراق با رشد قیمت مواجه شدند و میانگین قیمت هر برگه آنها حدود 590 هزار ریال دادوستد شد.
روز گذشته تعداد ۳/۲ میلیون حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی به ارزش ۶۶۰ میلیون ریال دادوستد شد. در همین حال مدیرعامل شرکت بورس از انتقال این شرکت از فرابورس به بورس خبر داد.
همچنین شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ هشتم مهرماه جاری به عنوان شصت‌وهشتمین نماد معاملاتی و بیستمین شرکت در بازار دوم در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد.
یادآور می‌شود این شرکت با نماد «قچار»، دومین شرکت قندی فرابورسی به شمار می‌رود.
چند متقاضی برای خرید بلوک 53درصدی ذوب‌آهن
به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان خصوصی‌سازی که در ۲۵ تیر ماه موفق به فروش ۲۰۷ میلیارد تومانی ۱۵ درصد از سهام ذوب‌آهن (به صندوق ذخیره فرهنگیان بابت رد دیون دولت) شده، امروز اقدام به عرضه بلوک ۵۳ درصدی این شرکت مشمول اصل ۴۴ در بازار سوم فرابورس می کند تا زمینه خصوصی‌سازی این شرکت مهیا شود.
بعد از بروز شایعاتی در مورد متقاضیان خرید بلوک 53 درصدی ذوب‌آهن، مشخص شد مجموعه‌هایی مانند توسعه معادن و فلزات و میدکو تمایلی به حضور در میدان رقابت ندارند.
آخرین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که مسوولان‌ سازمان خصوصی‌سازی از فروش این بلوک مدیریتی اطمینان خاطر دارند و معتقدند به دلیل ارزش‌های این شرکت و آینده آن و واگذاری سهام مدیریتی ذوب‌آهن، این بلوک به راحتی فروش خواهد رفت.
در این رابطه از قرار معلوم افرادی مانند سیدمحمد احرامیان از فولاد یزد، ریخته گران از فولاد ماهان در کنار مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد، متقاضی جدی خرید آن هستند، اما این سه گروه که هنوز آمدن یا نیامدنشان قطعی نشده رقیب دیگری دارند که شامل سه شریک ایرانی، ترک و اماراتی هستند که از گذشته شرکتی را در کیش به ثبت رسانده‌اند.
علاوه بر این یک مشتری محصولات ذوب‌آهن از کشور اوکراین هم متقاضی خرید بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن بود،اما به علت لزوم اخذ مجوزهای لازم از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی که به حدود یک ماه وقت نیاز داشت، امکان حضور این متقاضی عملا منتفی شده است.
با این همه تعداد قطعی متقاضیان و برنامه آنها برای رقابت خرید سهام ذوب‌آهن نهایی نشده است.
شفاف‌سازی ذوب‌آهن هم آمد
در همین حال، در آستانه عرضه بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن‌، مدیرعامل این شرکت مشمول اصل 44 در مورد افزایش روزهای اخیر قیمت سهام شفاف سازی کرد.
بلوک ۵۳ درصدی شرکت مشمول اصل ۴۴ ذوب‌آهن در حالی امروز از سوی سازمان خصوصی سازی در بازار سوم فرابورس عرضه می شود که قیمت هر سهم این شرکت فرابورسی طی روزهای اخیر رشد کرده و گاه با صف‌های اخیر چندین میلیونی مواجه شده است. به همین دلیل اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس با ارسال نامه‌ای در ۴ مهرماه از مدیرعامل ذوب‌آهن درخواست شفاف‌سازی کرد.
صفرعلی براتی هم در پاسخ به این نامه که دیروز منتشر شده، اعلام کرد: «رویداد با اهمیت موثر بر فعالیت، وضعیت مالی و نتایج عملکرد (تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی سود هر سهم)، تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین منابع مالی،تغییر درساختار مالکیت شرکت و سایر اطلاعات مهم و مؤثر بر قیمت سهام و تصمیم سرمایه‌گذاران که از طرف این شرکت افشا نشده باشد، وجود ندارد و آخرین پیش بینی درآمد هر سهم این شرکت که در 21 فروردین 91 ارائه شده، مورد تایید است.
به گفته وی، در تیرماه سال جاری حدود ۱۵درصد از سهام شرکت توسط سازمان عمومی‌سازی به صندوق ذخیره فرهنگیان واگذار شده است. بنابراین در صورت وجود هرگونه اطلاعات با اهمیت، مراتب از طریق سازمان بورس به اطلاع کلیه سهامداران رسانده خواهد شد.