گروه بورس - آخرین وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گفت‌و‌گو با کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس تشریح شد.

ایمان مقدسیان در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد گفت: ‌در حالی که ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ۱۲۰۰‌‌میلیارد ریال نزدیک می‌شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه گذشته بازدهی قابل توجهی را به سرمایه‌گذاران خود تقدیم کردند.
در ماه گذشته بیشترین بازدهی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین بود. این صندوق که کمترین بازدهی را از ابتدای تاسیس کسب کرده و به خاطر افت در خالص ارزش دارایی‌ها و افت در تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری، ارزش آن به کمتر از 300‌‌میلیون تومان رسیده و در ماه و هفته گذشته با کسب 14 و 4‌‌درصد بازدهی، بیشترین بازدهی را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دست آورد تا بدین ترتیب بخشی از زیان خود را جبران کند و بازدهی‌ آن به منفی 26‌‌درصد برسد. وی ادامه داد: در ماه گذشته حداقل بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 41/1‌‌درصد و حداکثر بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 14‌‌درصد بود.
کمترین بازدهی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین(در اوراق بهادار با درآمد ثابت) بود و بیشترین بازدهی را پس از صندوق سرمایه‌گذاری گلچین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا، کارگزاری بانک ملی و پیشتاز به دست آوردند. مقدسیان افزود: این سه صندوق به ترتیب ۱۲،۱۰ و ۸‌‌درصد بازدهی کسب کردند.
در همین حال بیشترین بازدهی از ابتدای تاسیس هم متعلق به همین سه صندوق است. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با 113‌‌درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا و پیشتاز
به ترتیب با ۶۰ و ۴۸‌‌درصد، بیشترین بازدهی را از ابتدای تاسیس از آن خود کرده‌اند.
وی در رابطه با ارزش صندوق‌ها گفت: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین (در اوراق بهادار با درآمد ثابت) بزرگترین صندوق محسوب می‌شود. این صندوق سرمایه‌گذاری که بیش از یک هزار سرمایه‌گذار حقیقی دارد حدود 760‌‌میلیارد ریال ارزش دارد.
پس از این صندوق،‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و پیشتاز بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با ۴۱۱ سرمایه‌گذار حقیقی و ۳۲۸‌‌میلیارد ریال تنها صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است که در اندازه بزرگ فعالیت می‌کند و تضمین بازده ۱۹‌‌درصدی به سرمایه‌گذاران خود ارائه می‌دهد.
صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز نیز با بیش از 13‌‌میلیارد ریال پس از این صندوق بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. مقدسیان در ادامه با اشاره به میزان حضور سهامداران حقیقی در صندوق‌ها افزود: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 2276 نفر رسیده است که 976 نفر از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، حضور دارند.
افراد حقیقی در مجموع بیش از ۵۵‌‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را از آن خود کرده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک تجارت کم مخاطب‌ترین صندوق است.
این صندوق سرمایه‌گذاری که در مرداد سال 1387 شروع به کار کرده، تنها 8 سرمایه‌گذار حقیقی دارد.