گروه خودرو-مقایسه پیکان و پراید به نوعی مقایسه ایران‌خودرو و سایپا است. روزگاری ایران‌خودرویی‌ها با پیکان حکمران مطلق بازار بودند و حال سایپا با پراید سهم عظیمی از بازار خودرو کشور را در اختیار دارد. هر چند پیکان سه سالی می‌شود که به موزه رفته و پراید جایش را در بازار پر کرده، اما شاید هنوز هم باشند کسانی که یادگار قدیمی تالبوت کشور انگلیس را به پلت‌فرم فراموش شده کیای کره ترجیح بدهند. این در حالی است که پیکان دیگر تولید نمی‌شود اما پراید با سرعت هر چه تمام‌تر در حال تولید می‌باشد. پیکان و پراید در کل شباهت خاصی با یکدیگر ندارند و شاید تنها نقطه مشترک آنها قیمت زیر ۱۰ میلیون تومان‌شان باشد. البته این که هر دو آنها حق بسیاری بر گردن ناوگان مسافرکشی کشور دارند نیز جزو شباهت‌هایشان به حساب می‌آید.

پیکان انژکتوری با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی‌اش قدرتی برابر با ۷۵ اسب بخار تولید می‌کند در حالی که پراید با حجم موتوری ۱۴۰۰ سی‌سی توانایی تولید ۶۳ اسب بخار قدرت را دارد. درست است که عدد ۱۸۰ در کیلومتر شمار پراید به عنوان حداکثر سرعت آن ثبت شده اما بهتر است با توجه به شرایط فنی این محصول چندان به عدد مذکور اعتماد نکنید. البته پیکان هم تقریبا همین وضعیت را دارد.

نهایت سرعت در کیلومتر شمار آن عدد ۲۰۰ قید شده ولی بهتر است در رسیدن به این سرعت نیز احتیاط به خرج دهید. شما با محصول از خط خارج شده ایران‌خودرو در عرض ۳/۱۴ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر می‌رسید در حالی که پراید دو دهم ثانیه کمتر وقت شما را در این زمینه می‌گیرد. در باب میزان مصرف سوخت، این دو به هیچ وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. پیکان در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل برون شهری مصرفی برابر ۹ لیتر دارد اما پراید ۳/۵ لیتر بنزین را در این سیکل می‌سوزاند در سیکل ترکیبی نیز مصرف سوخت پیکان به ۱۰ و پراید به ۹/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. در سیکل شهری هم در کل پیکان بسیار پرمصرف‌تر از محصول سایپا است.

در واقع یکی از دلایل اصلی حذف پیکان از خط تولید ایران‌خودرو پرمصرف سوخت و آلایندگی بالای آن بود که مسوولان امر را به خروج پیکان مجاب کرد. این در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها معتقدند نماینده آنها ایمن‌تر و محکم‌تر از پراید است و سایپایی‌ها نیز در عوض روی امکاناتی نظیر کولر و شیشه‌های برقی به عنوان برخی مزایای این خودرو در مقایسه با پیکان دست می‌گذارند. مسوولان ایران‌خودرو هر چند عملا پیکان، گاو شیرده‌شان را از دست دادند اما پس از آن با ایجاد تغییراتی فنی و تعویض اتاق، ابتدا محصولی دیگر را با نام پژو RD و سپس روآ را به تولید رساندند. سایپایی‌ها نیز هم‌اکنون چندین مدل مختلف از پراید را که البته فیس‌لیفت شده و با یکدیگر متفاوت است، تولید کرده‌اند.

در‌حال‌حاضر پراید صبا که تیراژ بیشتری در مقایسه با مدل‌های دیگر دارد با قیمت هشت میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. اما پیکان با توجه به اینکه دیگر تولید نمی‌شود بسته به سال ساختش از قیمت‌های متفاوتی بهره می‌برد، به نحوی که احتمالا بتوان هم مدل سال ۶۷ با قیمت دو سه میلیون تومان و مدل ۸۳ با قیمت پنج شش میلیون تومان آن را در صفحات نیازمندی روزنامه‌ها پیدا کرد.

یک نکته را در زمینه خرید این دو نباید فراموش کرد و آن اینکه هم‌اکنون با توجه به چرخش نیاز زیر ۱۰میلیون تومان بازار به پراید، اگر پیکان خریداری کنید بعید است بتوانید آن‌را با همان قیمت یا بیشتر بفروشید در حالی که پراید شرایطی دقیقا عکس را در این زمینه خواهد داشت.