بازار دیجیتال- سیل بی‌سابقه تایلند که در سال گذشته میلادی اتفاق افتاد، همه چیز را به هم ریخت و در این میان بازار هارد دیسک درایوها بیشترین آسیب را دید. این سیل در ماه اکتبر گذشته اتفاق افتاد و روند بهبود بازار هارد دیسک‌ها تنها حدود یک ماه است که آغاز شده است. هر چند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار، روند بهبود این بازار زود شروع شد، اما بسیاری معتقدند که قیمت هارد دیسک‌ها همچنان بالا خواهد ماند.

قیمت این محصولات که بعد از سیل و به دنبال کاهش موجودی و تولید شرکت‌ها تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرد، هنوز هم به شکل خیره‌کننده‌ای در همان وضعیت باقی مانده است و انتظار می‌رود با نرخ ثابتی تا دو سال آینده هم قیمت هارد دیسک‌ها بالا بماند. جدیدترین گزارش تحلیلی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش هارد دیسک درایوها در فصل چهارم سال ۲۰۱۱ تا ۶۶ دلار افزایش پیدا کرد که این رقم در مقایسه با متوسط قیمت فروش ۵۱ دلاری این محصولات در فصل سوم، افزایش پیدا کرده است. نکته جالب توجه درباره این بازار آن است که متوسط قیمت فروش هارد دیسک درایوها در اولین فصل از سال ۲۰۱۲ هم همان ۶۶ دلار باقی مانده است و انتظار می‌رود این رقم برای فصل دوم امسال به ۶۵ دلار برسد.
با وجود آنکه سیل تایلند باعث کاهش 29 درصدی میزان صادرات جهانی هارد دیسک درایوها در فصل چهارم سال گذشته شد، تولید این محصولات افزایش پیدا کرد و روند بهبود آغاز شد. به این ترتیب صادرات جهانی این محصولات در فصل اول سال 2012 با افزایش 18 درصدی به 145 میلیون دستگاه رسید انتظار می‌رود این میزان با افزایش 10 درصدی به 159 میلیون دستگاه در فصل دوم امسال برسد. در فصل سوم امسال هم این صادرات با افزایش 10 درصدی دیگری به 176 میلیون دستگاه می‌رسد. این در حالی است که میزان صادرات هارد دیسک در فصل سوم سال 2011 برابر 173 میلیون دستگاه بوده است.
با این همه اما همچنان کارشناسان انتظار دارند که قیمت جهانی انواع هارد دیسک درایوها تا سال ۲۰۱۴ همچنان با نرخ ثابتی بالا بماند.
«فنگ ژانگ» یکی از تحلیلگران این موسسه در این مورد می‌گوید: «تولیدکنندگان هارد دیسک درایوها حالا محصولاتشان را با قیمت بیشتری نسبت به سال 2011 در بازار عرضه می‌کنند. در واقع این روند افزایش قیمت به دنبال نگرانی برای کاهش عرضه هارد دیسک‌ها و عدم دسترسی به آنها در بازار اتفاق افتاد و حالا به علت همین نگرانی هم این افزایش قیمت با روند ثابتی ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال پیش‌بینی افزایش تقاضا و فروش کامپیوترهای شخصی در سال 2012 امیدواری برای رونق دوباره بازار هارد دیسک‌ها را هم افزایش می‌دهد».