دنیای اقتصاد: روز گذشته انتخابات پارلمانی آلمان برگزار شد و نظرسنجی‌های پیش از برگزاری انتخابات حکایت از این داشت که آنگلا مرکل، بانوی آهنین این کشور برای چهارمین دور، صدراعظم این کشور خواهد شد. عملکرد موفق او در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی موجب شده است تا مردم آلمان همچنان به او اطمینان داشته باشند. به گزارش خبرگزاری آلمان، تا واپسین ساعات شنبه‌شب احزاب گوناگون سخت سرگرم انجام کارزار انتخاباتی خود بودند تا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی رای شهروندان مردد را از آن خود کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی و مارتین شولتس رقیب انتخاباتی او از حزب سوسیال‌دموکرات در حوزه‌های انتخاباتی خود بار دیگر حضور یافتند تا هواداران و رای‌دهندگان را بسیج کنند. سی‌ان‌ان در گزارشی میدانی اعلام کرد که بخت و اقبال آنگلا مرکل بالاتراز مارتین شولتس است. این درحالی است که احزاب اصلی دیگر چون دموکرات‌های ‌آزاد، سبزها، چپ‌ها و حزب پوپولیستی آلترناتیو برای آلمان نیز تا لحظه آخر به رقابت ادامه داده‌اند. طبق نظرسنجی‌ها بسیاری از رای‌دهندگان تا پیش از حضور در انتخابات این دوره مردد بودند و تلاش حزب‌های مزبور برای جلب‌نظر و آرای آنان نیز چشمگیر بوده است.

در آلمان احزابی که به پارلمان راه‌یافته‌اند بر حسب قدرتشان و شمار کرسی‌ها در بوندس‌تاگ (پارلمان آلمان) می‌توانند تشکیل دولت دهند. نامزد اصلی قوی‌ترین حزب نیز معمولا پست صدراعظمی را برعهده می‌گیرد. از آنجا که اتحاد حزب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی در دوره‌های گذشته قوی‌ترین حزب در انتخابات بوده، نامزد اصلی آن، آنگلا مرکل نیز صدراعظم و رئیس دولت فدرال در آلمان بوده است. در مجموع ۵/ ۶۱ میلیون شهروند در آلمان فراخوانده شده‌ا‌ند تا پای صندوق‌های رای رفته و نمایندگان نوزدهمین دوره از پارلمان این کشور (بوندس‌تاگ) را برگزینند. شمار افراد واجد شرایط رای‌دهی ۴۰۰ هزار نفر کمتر از تعداد آنان در انتخابات دوره‌ پیش (۲۰۱۳) است. میانگین سن واجدان شرایط رای‌دهی در این دوره افزون بر ۵۲ سال می‌شود، رقمی که تاکنون سابقه نداشته است. طبق اعلام اداره‌کل آمار آلمان یک‌سوم رای‌دهندگان حتی بالای ۶۰ سال سن دارند و ۳ میلیون جوانی که برای نخستین‌بار امکان شرکت در انتخابات را یافته‌اند نیز تاثیر زیادی در پایین آوردن میانگین سن نداشته‌اند.

در انتخابات این دوره مجموعا ۴۲ حزب شرکت کردند، این درحالی است که شمار احزاب شرکت‌کننده در انتخابات دوره پیش ۳۴ حزب بود. حوزه‌های اخذ رای نیز در‌های خود را ساعت ۸ به وقت آلمان باز کرد و شهروندان تا ساعت ۶ عصر فرصت داشتند که رای خود را به صندوق‌ها بریزند. حدود ۶۵۰ هزار داوطلب در این رویداد مهم سیاسی مشارکت داشتند تا این انتخابات گسترده درست برگزار شود و موازین رای‌دهی به دقت رعایت شود. برای نمونه والدین حق نداشتند فرزندانی را که قادر به خواندن و نوشتن هستند، همراه خود به کابین رای‌گیری ببرند. نظارت بر این امر از وظایف سرپرست حوزه رای‌گیری است. یکی از موازینی که در انتخابات این دوره گنجانده شد، این بود که فرد رای‌دهنده اجازه نداشت، عکس سلفی از خود در کابین رای‌دهی بگیرد که در آن عکس برگه رای‌دهی پرشده را نشان دهد.

رای افراد خاطی که تصویر رای‌دهی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، باطل و این کار همچنین جرم محسوب شد. این درحالی است که پس از بسته‌شدن حوزه‌های اخذ رای موسسات نظرسنجی اجازه داشتند نخستین پیش‌بینی‌های خود را درباره نتایج اولیه انتخابات منتشر کنند. تمامی احزابی که نمایندگان آنها شانس ورود به انتخابات را دارند، می‌توانند جشن‌های انتخاباتی برگزار کنند. احزاب دموکرات‌مسیحی، سوسیال‌دموکرات و دموکرات‌های آزاد این جشن‌ها را در مراکز حزب برگزار خواهند کرد و سبزها، چپ‌ها و حزب آلترناتیو برای آلمان سالنی مجزا در برلین برای برگزاری مهمانی انتخاباتی خود اجاره کرده‌اند.

بازار داغ موسسات نظرسنجی

بازار گمانه‌زنی درباره نتایج احتمالی انتخابات ۲۴ سپتامبر نیز گرم بود و مراکز و موسسات نظرسنجی گوناگون حاصل تحقیقات خود را منتشر کردند. تجربه نشان می‌دهد که نتایج به‌دست آمده از نظرسنجی‌ها و نتایج واقعی شمارش آرا در آلمان بسیار نزدیک به‌هم هستند. خود این موسسات ضریب خطای نتایج را کمتر از دو و نیم درصد می‌دانند اما همواره امکان اعلام نتایجی پیش‌بینی‌نشده و غافلگیرکننده وجود دارد. بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب دموکرات مسیحی در واپسین‌روزها یک تا دو درصد از آرای خود را از دست داده است. به این ترتیب، حزب صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، می‌تواند حدود ۳۶ درصد از آرای مردم را به خود اختصاص دهد. میزان آرای مارتین شولتس و حزب سوسیال‌دموکرات نیز بین ۲۱ تا ۲۲ درصد تخمین زده شده است. نظرسنجی‌ها برای حزب سبزهای آلمان حدود ۸ درصد از آرای مردم را پیش‌بینی کرده و حزب چپ‌ها نیز که در نظرسنجی‌های چند هفته گذشته با ۱۱ درصد از آرا در رتبه سوم قرار داشت، براساس نتایج نظرسنجی‌های واپسین روزهای پیش از انتخابات می‌تواند بین ۹ تا ۱۰ درصد از آرای مردم را کسب کند. گمانه‌زنی‌ها درباره میزان موفقیت حزب پوپولیستی و راستگرای آلترناتیو برای آلمان نیز متفاوت بوده است و بر حسب موسسات نظرسنجی گوناگون بین ۹ تا ۱۱ درصد پیش‌بینی شده بود. این در شرایطی است که مهم‌ترین پرسش در این دوره از انتخابات پارلمانی آلمان این است که کدام حزب سومین حزب قدرتمند در پارلمان خواهد بود. هریک از چهار حزب دموکرات‌های آزاد، چپ‌ها، سبزها و آلترناتیو برای آلمان از این شانس برخوردارند. کارشناسان با توجه به پیش‌بینی‌ها احتمال دو الگوی ائتلاف را بیش از الگوهای دیگر می‌بینند: یکی ائتلاف بزرگ و دیگری ائتلاف جامائیکا. ائتلاف بزرگ، از طریق همراهی دو حزب بزرگ آلمان یعنی حزب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌دموکرات شکل می‌گیرد و این همان ائتلافی است که در چهار سال گذشته اداره کشور را برعهده داشته است.

ائتلاف جامائیکا، متکی به همراهی سه حزب دموکرات‌مسیحی، حزب دموکرات‌آزاد و سبزها، یعنی ائتلاف سیاه، زرد و سبز (رنگ پرچم جامائیکا) است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اختلافات بین مسوولان دو حزب سبزها و دموکرات آزاد، دولت احتمالی برآمده از این ائتلاف در پیشبرد وظایف خود با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد بود. حزب آلترناتیو برای آلمان سوای آنکه چه میزان رای به‌دست خواهد آورد، با توجه به گرایش‌های راست پوپولیستی زیر ذره‌بین سازمان‌های امنیت داخلی خواهد بود.