یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام


تشدید احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۱۰ واحدی مواجه شد. پس از رشد ۱/ ۳ درصدی شاخص طی ۹ روز معاملاتی، از شنبه فضای احتیاطی در بازار سهام غلبه داشت. فروش خوراک محصولات صادراتی پتروشیمی‌ها به نرخ ارز آزاد (به جای ارز مبادله‌‌ای) و اعلام شرکت پالایش و پخش فروش نرخ خوراک مایع و نفتای پتروشیمی‌ها به نرخ ارز آزاد از ۴ آبان با افزایش بهای تمام‌شده بر پتروشیمی‌ها فشار آورد. هرچند هنوز ابلاغ نشده است با وجود اینکه مواد اولیه و محصولات پالایشی‌ها با نرخ ارز مبادله‌ای از سوی پالایش و پخش عرضه و خریداری می‌شود؛ بنابراین حرکت به سمت تک‌نرخی شدن عامل افزایش حاشیه سود پالایشی‌ها است. اما روز گذشته فضای منفی در این نمادها رقم خورد. در خودرویی‌‌ها فروکش هیجان را شاهد بودیم. قیمت‌های جهانی کالاها پس از افت‌ از سقف‌های پیشین و گزارش‌های شهریور بر بورس اثرگذار هستند.

بازار ارز

گام‌های بلند ارز مبادله‌ای

دیروز هر دلار آمریکا با افت یک تومانی به نرخ ۳۸۹۵ تومان معامله شد. با نزدیک شدن دلار به سطح ۳۹۰۰ تومانی از یکشنبه گذشته نوسانات دلار به شدت کاهش یافت. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران در کنار کاهش تقاضای مسافرتی و آربیتراژی حمایت سطح ۳۹۰۰ تومانی را شکست. اما همچنان شاهد کم‌نوسانی نرخ دلار در سطح ۳۸۹۰ تومانی هستیم. افزایش ۱۶ درصدی واردات و افت ۵ درصدی صادرات در ۵ ماه ابتدایی سال جاری و منفی شدن تراز تجاری حمایت عوامل بنیادین از دلار را نشان می‌دهد. همچنان رشد همگام نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز آزاد، بازدهی ۷/ ۳ درصدی از ابتدای سال چشم‌انداز حرکت به سمت تک‌نرخی شدن را تقویت کرده است. به ویژه روند صعودی رشد نرخ دلار مبادله‌ای پس از انتخابات و در سه ماه تابستان (رشد ۴/ ۳ درصدی) تقویت شد.

بازار سکه

نگاه سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. پس از رسیدن طلا به سقف ۱۳۵۷ دلاری در هفته سوم شهریور، بازگشت شاخص دلار از کف و رشد بازارهای سهام طلا را به زیر سطح ۱۳۰۰ دلاری رساند. در صورت فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک فشار افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی مهم فشار بر طلا را حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با وجود روند نزولی نرخ دلار در هفته‌های اخیر، خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین افت قابل توجه دلار را دور از انتظار کرده است. همچنان با وجود رسیدن قیمت سکه تا سقف یک میلیون و ۲۷۳ هزار تومان (۱۹ شهریور) اما کاهش تقاضای مناسبتی در محرم در کنار شکسته شدن کف‌های حمایتی بازارهای اثرگذار بر سکه فشار آورد. اما عدم تمایل معامله‌گران به افت قابل توجه سکه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بزرگ‌تر کرد.

بازار طلای جهانی

دومین هفته افت طلا

هر اونس طلای جهانی با افت ۷/ ۱ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری در نشست اخیر فدرال رزرو و خروج از سیاست خرید اوراق قرضه در ماه آینده حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری از اونس طلا را شکست. با وجود این بازگشت تهدیدهای جدید کره شمالی نوسان طلا را در سطح ۱۲۹۰ دلاری رقم زد. رشد یورو با چشم‌انداز مناسب اقتصادی حوزه اروپا پیش از انتخابات آلمان نیز عامل فشار بر شاخص دلار شد. همچنان چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های پولی انبساطی فشار بر طلا را حفظ کرده است. آمارهای اقتصادی از جمله بازبینی تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۸ نفر روند صعودی، ۵ کارشناس روند نزولی و ۳ نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۶/ ۱ درصدی مواجه شدند. با وجود رشد قیمت «تسه»ها در اولین روز پاییز، روز گذشته شاهد افت دسته‌جمعی قیمت «تسه»ها بودیم. اما همچنان شاهد حرکت قیمت اوراق تسهیلات در بازه ۷۶ تا ۷۹ هزار تومانی هستیم. در ماه‌های اخیر رشد تدریجی تعداد معاملات مسکن خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با این وجود پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی قیمت مسکن را رقم زده است. روز گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نشانه‌های خروج تدریجی از رکود را اعلام کرد. همچنین وی اشاره کرد که سیاست بانک مسکن در راستای افزایش رقم تسهیلات و مدت زمان بازپرداخت اقساط، همچنین کاهش زمان انتظار دریافت تسهیلات است. موضوعی که می‌تواند با افزایش قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از تقاضای مسکن شود.

بازار نفت

خوش‌بینی‌ها در بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۵/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. پیش‌بینی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از افزایش تقاضا خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین را تقویت کرد. در نشست اخیر اوپک کاهش ۱۶۸ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته از ابتدای ۲۰۱۷ عنوان شد. اما همچنان موجودی نفت تجاری ۱۷۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵-ساله قرار دارد. کند بودن روند کاهش موجودی‌ها احتمال تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک را تقویت کرده است. همچنین با توجیه‌پذیری تولید شیل در قیمت‌های پایین‌تر، سایه شیل مانع از رشد قابل توجه نفت است. با وجود افت (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سومین هفته متوالی اما پیش‌بینی EIA از افزایش تولیدات شیل در آگوست برای دهمین ماه متوالی به ۱/ ۶ میلیون بشکه در روز بر نفت فشار می‌آورد.