ایران و کره شمالی متفاوتند

دنیای اقتصاد: در اوج تنش‌ها بر سر نقض برجام و در آستانه دومین تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده با بیان اینکه ایران به «روح» توافق اتمی پایبند نیست، می‌گوید دولت آن کشور همچنان درحال بازنگری کامل توافق اتمی میان تهران، واشنگتن و پنج قدرت دیگر است. با وجود پایبندی ایران به مفاد برجام و تایید آن از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مقامات آمریکا همچنان با جنجال‌آفرینی درصدد هستند که ایران را ناقض برجام معرفی کنند.

رویترز پیش‌تر در گزارشی اختصاصی نوشت که وزرای دفاع و خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا طرحی را برای مقابله با آنچه «نفوذ ایران در منطقه» و همچنین برنامه موشکی تهران خوانده‌اند، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ارائه کرده‌اند. ترامپ ۲۷ اردیبهشت ماه گذشته تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرده بود و اینک در آستانه دومین تمدید قرار دارد. او همچنین در ۲۶تیر، در دومین گزارش به کنگره، تایید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را اعلام کرده بود. سومین گزارش به کنگره مبنی بر پایبندی ایران به برجام، ۲۶مهر اعلام می‌شود. همزمان با این تحولات، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر تاکید کرد که این اتحادیه از اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت کرده و به این حمایت خود ادامه می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که ایران کره شمالی نیست.موضوعی که مورد تایید سفیر فرانسه در واشنگتن نیز قرار گرفت و بار دیگر با تاکید بر اینکه پاریس از بازگشایی پرونده توافق هسته‌ای حمایت نمی‌کند،گفت: «هر کسی که از مذاکرات مطلع بوده می‌داند که پیشنهاد بازگشایی آن یک بن‌بست است.» مقامات آمریکا در یک ماه اخیر و در آستانه فرارسیدن دومین تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، در اقداماتی جنجال‌برانگیز به‌دنبال نشان دادن عدم پایبندی تهران به مفاد توافق هسته‌ای هستند. در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۲۱شهریور ماه در جلسه مطبوعاتی این وزارتخانه گفت که ما همچنان بر ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و راستی‌آزمایی تعهدات اتمی ایران نظارت می‌کنیم. «هدر نوئرت» می‌گوید از نظر دولت آمریکا، تهران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست، چون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال از اظهارنظر در مورد گزارش محرمانه اخیر آژانس اتمی در مورد ایران، خودداری کرد و گفت: «می‌توانم بگویم ما از تلاش‌های آژانس که مشغول راستی‌آزمایی و نظارت تعهدات ایران به برجام است، قدردانی می‌کنیم.» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی، بار دیگر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را اعلام کرد. همزمان با این تحول، پایگاه «بلومبرگ» روز چهارشنبه گزارش داد که «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است تا سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران را به تمدید محدودیت‌های این توافق راضی کند. به گفته منابع مطلع، دیپلمات‌های آمریکایی به مقامات اروپایی رجوع کرده‌اند تا ببینند آیا آنها به آمریکا در درخواست برای تمدید محدودیت‌های اعمال شده بر غنی‌سازی اورانیوم می‌پیوندند یا نه، چون این محدودیت‌ها طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، در سال ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ منقضی خواهد شد.

تاکید موگرینی بر ادامه حمایت از برجام

همزمان با ادامه جنجال‌آفرینی‌های مقامات آمریکایی بر سر برجام، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد ما از اجرای کامل توافق هسته‌ای حمایت کرده و به این حمایت خود ادامه می‌دهیم. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا درباره وضعیت کره‌شمالی گفت: «روشن است که حمایتی که ما از اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران کردیم و به آن ادامه می‌دهیم به دنیا نشان داده است که با شکیبایی، پشتکار، دیپلماسی و خواست سیاسی، منع اشاعه هسته‌ای امکان‌پذیر است.» بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، موگرینی در ادامه گفت: ما مذاکرات با ایران را که به توافق برجام منتهی شد، طی چند سال و با موفقیت انجام دادیم. در این مذاکرات، اتحاد جامعه بین‌الملل کلیدی بود اما مولفه دیگری نیز وجود دارد که در این مذاکرات حیاتی بود و این مولفه در موقعیت ما با کره‌شمالی وجود ندارد و آن خواست سیاسی (دو طرف برای مذاکرات) است. موگرینی افزود: من به‌ویژه دوست ندارم که بین موقعیت ایران و کره‌شمالی شباهتی قائل شوم؛ نظام‌های سیاسی این دو بسیار متفاوت هستند. تاریخ‌های این دو کشور بسیار متفاوت هستند. این دو کشور کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. من فکر نمی‌کنم که این خدمت خوبی به واقعیت تاریخی و موقعیت کنونی باشد که میان این دو کشور شباهت قائل شویم.

واکنش ظریف به بازرسی‌های آژانس

از سوی دیگر، وزیر خارجه ایران در واکنش به اخباری مبنی بر بازرسی از سایت‌های نظامی ایران گفت: «در بند ۷۴ ضمیمه ۱ برجام تاکید شده که هیچ بازدیدی نمی‌تواند بهانه‌ای برای اطلاع یافتن از اسرار کشور باشد.» به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف صبح روز چهارشنبه در حاشیه سفر به روسیه جهت دیدار با مقامات این کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده که در صورت لزوم تفاوتی بین بازدید از سایت‌های نظامی و سایت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد، تاکید کرد: «چارچوب پروتکل الحاقی و همچنین چارچوب برجام برای بازدید از مکان‌هایی هستند که امکان فعالیت هسته‌ای در آن وجود داشته باشد و ایران تاکنون براساس گزارش‌های آژانس در زمینه عدم فعالیت‌های اعلام نشده کاملا به درستی عمل کرده است.» ظریف در جمع خبرنگاران در فرودگاه شهر سوچی با اشاره به سیاست‌های اخیر آمریکا در ارتباط با برجام بر ضرورت همکاری‌ها و هماهنگی‌هایی بین دو کشور (ایران و روسیه) تاکید کرد و گفت: تاکنون هماهنگی‌های خوبی بوده و دو کشور از مواضع یکدیگر در سازمان‌های بین‌المللی حمایت کرده‌اند. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: روسیه تاکنون حمایت‌های خوبی از برجام داشته است.

پیشنهاد مذاکره مجدد یک بن‌بست است

در ادامه واکنش‌های موافق درخصوص برجام، سفیر فرانسه در آمریکا بار دیگر با تاکید بر اینکه پاریس از بازگشایی پرونده توافق هسته‌ای حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: «هر کسی که از مذاکرات مطلع بوده می‌داند که پیشنهاد بازگشایی آن یک بن‌بست است.» ژرارد آرو، سفیر پاریس در واشنگتن در واکنش به گزارش چند روز گذشته شبکه بلومبرگ با عنوان «هنر مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای» پیامی در صفحه توییتر خود منتشر و بار دیگر تاکید کرد: فرانسه از بازگشایی (پرونده) توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند. این توافق باید به‌طور دقیق همان‌گونه که هست، اجرا شود. چند بار باید این مساله را تکرار کنیم.


درخواست ۸۰ کارشناس خلع سلاح از ترامپ

جمعی از کارشناسان خلع سلاح با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 کارساز بوده است از رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند تا به این توافق پایبند بماند. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه نیویورک تایمز بیش از ۸۰ کارشناس خلع سلاح روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد یک دستاورد مهم در تلاش‌های بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای است. این کارشناسان که نگران اقدام احتمالی بعدی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در قبال توافق هسته‌ای هستند در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این توافق شامل ابزارهای قدرتمند نظارت است این امکان را فراهم می‌کند تا تلاش احتمالی ایران در آینده برای دنبال کردن تسلیحات هسته‌ای حتی در یک برنامه مخفیانه به درستی کشف شود. در میان امضا‌کنندگان این بیانیه که کارشناسانی در حوزه دیپلماسی خلع سلاح هسته‌ای از سراسر جهان هستند نام هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چشم می‌خورد.