ایجاد 16 هزار فرصت شغلی در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ دستگاه اجرایی در استان برای ایجاد ۱۶هزار فرصت شغلی در سال جاری متعهد شدند. سید نور محمدپور اظهار کرد: بقیه دستگاه‌های اجرایی در استان هنوز آمار خود را اعلام نکرده‌اند، از جمله دستگاه‌هایی که هنوز میزان تعهد اشتغال خود را اعلام نکرده‌اند شامل شرکت‌های وابسته به حوزه نفت، شرکت آب و برق استان، اداره فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، شرکت برق منطقه‌ای استان و اداره کل آموزش و پرورش استان است که یک هفته وقت دارند برآورد میزان اشتغالی که امسال تعهد دارند را اعلام کنند.

وی گفت: همچنین تاکنون در سامانه رصد اشتغال استان ۳۲۰۰ شغل ثبت شده که از ابتدای سال تاکنون ۲۳ درصد این میزان اشتغال پیش‌‌بینی شده، محقق شده است. محمدپور با اشاره به موضوع مشاغل خانگی به‌عنوان یکی از محورهای ایجاد اشتغال گفت: ۵۰ میلیارد ریال اعتبار پارسال برای مشاغل خانگی در استان در نظر گرفته شد که امسال این رقم به ۳۲۰ میلیارد ریال افزایش یافت. وی افزود: دستگاه‌های اجرایی در مدت زمان کوتاه طرح‌های اشتغال‌زایی خود را به دبیرخانه معرفی کنند، بانک‌ها نیز اطلاعات مشاغل خانگی را به دبیرخانه ارائه دهند تا دبیرخانه نیز این اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه گفت: مبلغ تصویب شده برای هر فرصت از مشاغل خانگی اکنون ۵۰ میلیون ریال است که با مکاتبات صورت گرفته در صورت افزایش این میزان، به دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل ابلاغ خواهد شد. محمدپور گفت: اعتبار مشاغل خانگی پارسال در سازمان جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به‌صورت کامل جذب نشد که در این بین اداره کل ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان دارای کمترین طرح معرفی شده در بخش مشاغل خانگی هستند.

اعلام کم‌کاری دستگاه‌ها به مرکز

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خوزستان نیز اظهار کرد: در صورتی که دستگاه‌های اجرایی استان همکاری لازم را در ایجاد اشتغال نداشته باشند کم‌کاری آنها به ستاد مرکزی هر دستگاه در تهران اعلام می‌شود تا با آن دستگاه برخورد شود. علی بحرینی با اشاره به موضوع مشاغل خانگی افزود: رشد تسهیلات اختصاص یافته به مشاغل خانگی امسال افزایش یافته است، اگر برای جذب این اعتبارات برنامه و ساز و کاری نداشته باشیم، در جذب دیگر اعتبارات نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. وی گفت: با توجه به اینکه جذب اعتبارات مشاغل خانگی در سال گذشته به‌صورت کامل انجام نشد، کارگروهی با حضور نمایندگان سازمان ها، بانک‌ها و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل و تا علت جذب نشدن این اعتبارات بررسی شود، با تشکیل این کارگروه باید شرایطی فراهم کرد تا فرآیند تایید پرونده‌های مشاغل خانگی کوتاه شود. بحرینی افزود: فرمانداران در طرح‌های مشاغل خانگی وارد شوند و برای جذب اعتبار در این بخش تلاش کنند تا دستگاه‌هایی که آمار قابل قبولی در این زمینه ندارند فعال شوند.

تعهد ایجاد 395 شغل

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال با جذب ۶۶ شرکت دانش‌بنیان ۳۹۵ فرصت شغلی از سوی پارک علم و فناوری در استان ایجاد شود. بابک مختاری افزود: خوزستان با ۸۰ شرکت دانش‌بنیان رتبه هشت کشور را در سطح‌بندی این شرکت‌ها دارد.مختاری با بیان اینکه ۱۵ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سود تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد اشتغال از سوی این شرکت‌ها ۴ درصد است.رئیس پارک علم و فناوری خوزستان اظهار کرد: ۳۳ شرکت دانش‌بنیان در استان از صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند اما باید به سمتی حرکت شود که این شرکت‌ها آموزش لازم را برای تقویت شدن دریافت کنند تا از منابع خارج از استان برای هزینه‌های خود استفاده کنند. وی با اشاره به طرح مشاغل خانگی که از سوی پارک علم و فناوری ایجاد می‌شود، توضیح داد: در این طرح پارک مشاغلی که در حوزه نرم‌افزار هستند طراحی می‌کنند که در این حوزه تاکنون یکصد نفر آمادگی خود را اعلام کردند.

دستگاه‌های اجرایی به آیین‌نامه توجه ندارند

رئیس بنیاد نخبگان استان نیز اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای برای جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که تنها دستگاه‌هایی که به این آیین‌نامه توجه داشتند شرکت آب و برق و دانشگاه علوم پزشکی اهواز بوده اما متاسفانه سایر دستگاه‌های اجرایی به این مهم توجهی نداشته‌اند.علی زراسوند اظهار کرد: امسال پیش‌بینی شده که بنیاد ملی نخبگان در استان ۱۱۷ فرصت شغلی را ایجاد کند و ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است. معاون سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز در ادامه اظهار کرد: ۴۴درصد محصولات پتروشیمی کشور در ماهشهر تولید می‌شود و اکنون ۳۰ هزار نفر در این شرکت در حال فعالیت هستند. علی عباسی افزود: شرکت پتروشیمی ماهشهر امکان در اختیار قرار دادن امکاناتی همچون ۵/ ۱۴میلیون مترمکعب گاز، ۱۵۳۰ مگاوات برق، ۳۵۰ هزار مترمکعب آب، سوله و انبار و شرکت‌هایی برای تعمیر و نگهداری صنایع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران اقتصادی در این منطقه را دارد.