چند سیم‌کارت به نام شماست؟

ایسنا: طرح ساماندهی سیم‌کارت‌ها برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان همراه شد. به این ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آنهاست آگاه شوند و اقدام به غیرفعال کردن خطوطی کنند که از آنها استفاده نمی‌کنند. طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان از نیمه سال ۱۳۹۳ با اجرای فاز اول آغاز شد. در فاز اول دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت‌ها از طریق سامانه اپراتورها صورت گرفت. در این مرحله بود که افرادی با ۱۵ تا ۳۷ هزار سیم‌کارت شناسایی شدند. این فاز ظاهرا به صورت کامل اجرایی شده یا به عبارتی دیگر سیم‌کارت بدون اطلاعات مالک در کشور وجود ندارد.

فاز دوم این طرح نیز شامل افرادی بود که بیش از ۱۰ سیم‌کارت به‌نام‌ خود دارند. با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمی‌توانند بیش از ۱۰ سیم‌کارت داشته باشند، در مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های فاقد اطلاعات مشخص به تمامی مشترکان این سیم‌کارت‌ها پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیم‌کارت‌های فعال مورد نیازشان را اعلام کنند. اما دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کرد که نمی‌توان مالکیت کسانی را که در گذشته بیش از ۱۰ سیم‌کارت داشتند، مخدوش کرد. بنابراین اجرای آن به شهریور موکول شد.

وزیر ارتباطات درباره احراز هویت سیم‌کارت‌ها تاکید کرد: «در اجرای طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های موبایل تلاش داریم شرایط به گونه‌ای پیش رود که برای مردم مزاحمتی ایجاد نشود.» در نهایت، با اتمام کار طراحی و انتقال پایگاه‌های دیتا، سامانه اپراتورهای تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی شد تا واگذاری سیم‌کارت‌ها و هرگونه خدمات به مشترکان با احراز هویت انجام و از هرگونه سوء‌استفاده از مدارک افراد جلوگیری شود. همچنین سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن همراه به نام اشخاص روی پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد.

تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پرتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیک یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کنند و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن همراه تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیون بازدید داشته است. در این سامانه همه مشترکان چهار اپراتور کشوری همراه که دست‌کم یک سیم‌کارت به نام خود در یک اپراتور داشته و کد ملی ایشان نیز در بانک اطلاعاتی اپراتور تامین‌کننده سیم‌کارت به صورت صحیح ثبت شده است می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام ایشان در هر یک از اپراتورهای مذکور ثبت شده مطلع شوند. مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکان اپراتورها مراجعه کنند.