دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس روز گذشته با بیش از ۶ پله صعود در ارتفاع ۹۲۹ واحدی قرار گرفت و روند رو به رشد خود را در این هفته تداوم بخشید. بررسی معاملات روز دوشنبه نشان می‌دهد که معامله‌گران در این روز شاهد دست‌به‌دست شدن حدود ۱۹۰‌میلیون سهم به ارزش حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در ۳۲ هزار و ۶۵۹ نوبت معاملاتی بودند. در این میان، بازار اول و دوم فرابورس داد‌و‌ستد بیش از ۱۳۶ میلیون سهم را در ۲۱ هزار و ۲۹۳ نوبت معاملاتی به‌ثبت رساند؛ ارزش معاملات این دو بازار حدود ۴۲ میلیارد تومان بود.

حمایت فلزی‌ها از معاملات فرابورس

با آغاز به‌کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه بازیگران شاهد تداوم رشد قیمت فلزات پایه بودند. قیمت‌ها در معاملات بورس شانگهای SHFE روند افزایشی داشت. بررسی روند قیمت «روی» نشان می‌دهد که افزایش تقاضای سفته‌بازانه باعث شد تا قیمت از مرز ۳ هزار و ۱۷۰ دلار در هر تن صعود کند. فولاد در وضعیت مشابهی همچون سنگ‌آهن، مس و روی با افزایش قیمت مواجه شد. در مجموع برآیند مثبت بازار فلزات و کانی‌های معدنی سبب انتشار سیگنال مثبت به بازارهای داخلی و بورس شد.بر این اساس، روز گذشته در گروه‌های فلزی و معدنی با توجه به شرایط مناسب بازارهای جهانی، دادوستدها در اکثر نمادهای وابسته نیز مثبت شد. در این روز، نمادهای معاملاتی شرکت فولاد هرمزگان جنوب، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و تولید نیروی برق دماوند همراه با سهامی ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه آیفکس داشتند و در مجموع، حمایتی ۶ واحدی از این نماگر را رقم زدند. در مقابل، معاملات منفی در نمادهای معاملاتی پالایش نفت شیراز، تولید برق عسلویه مپنا، پالایش نفت لاوان و پتروشیمی مارون، با تاثیر مجموعا ۶/ ۲ واحدی، از رشد بیشتر شاخص فرابورس جلوگیری کردند.

رصد خرید و فروش بازیگران بازار

دیروز برآیند کل تغییر مالکیت در فرابورس به نفع سهامداران حقیقی به ثبت رسید. بررسی معاملات روز دوشنبه فرابورس نشان می‌دهد که ارزش کل تغییر مالکیت این بازار، بیش از ۵۶۰ میلیون تومان از سبد سهامداران حقوقی به سوی سهامداران حقیقی بود. بر این اساس، با تغییر مالکیت بیش از ۳ و نیم میلیون سهم به ارزش حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک، بیشترین تغییر به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. پس از «بهپاک»، بیش از یک میلیون سهم نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به ارزش بیش از ۵۶۰ میلیون تومان به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. در بررسی تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران عمده، نماد معاملاتی شرکت معدنی کیمیای زنجان‌گستران بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها را به ثبت رساند. در این نماد بیش از ۵۱۷ هزار سهم نماد «کیمیا» به ارزش حدود ۷۵۰ میلیون تومان،از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام حقوقی‌ها منتقل شد.پس از «کیمیا»، معامله‌گران شاهد انتقال بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم نماد «ذوب» به ارزش حدود ۴۹۰‌میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام حقوقی بودند. تغییر مالکیت «بمپنا» و «ارفع» هم به نفع حقوقی‌ها ثبت شد.

توقف‌ها و بازگشت‌ها

بررسی رفت و برگشت نمادها نشان می‌دهد که «اتکام» پس از اعلام تنفس در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام و ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی، با قیمت ۱۴۸۱ریال به گردونه معاملات بازگشت. دیروز بر اساس زمانبندی اعلام‌شده مطابق با مصوبه مورخ ۲۵ مردادماه کمیته درج فرابورس ایران، نمادهای معاملاتی شرکت‌های گسترش صنایع پیام، تولید سموم علف‌کش و شرکت لوله و تجهیزات سدید در پایان معاملات (دوشنبه ۳۰ مرداد) متوقف شدند. از سوی دیگر بر اساس طبقه‌بندی جدید در تابلو پایه ج، این سه نماد به همراه نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولی‌پرس، کف، بازرگانی آینده‌سازان بهشت‌پارس، بانک‌شهر، صنایع بسته‌بندی مشهد، پتروشیمی اصفهان و کارتن مشهد به این تابلو منتقل می‌شوند و از شنبه مورخ ۴ شهریورماه آماده انجام معامله در تابلوی پایه ج خواهند بود.

چه خبر از دیگر بازارها؟

در بازار اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نیز بیش از ۶۶ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ۲ هزارو ۸۶۹ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. بیشترین افزایش قیمت با ۶/ ۰ درصد رشد، به نماد «تسه۹۶۰۲» تعلق گرفت. متوسط قیمت این نمادها در روز گذشته حدود ۷۹ هزار تومان بود.در بازار اوراق با درآمد ثابت معامله‌گران حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ورقه بهادار را در ۴۰۹ نوبت معاملاتی خرید و فروش کردند. ارزش این معاملات به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. در این بازار بیشترین ارزش معاملات به رقم تقریبی ۹۰ میلیارد تومان به نماد «اجاد۱۲» (اجاره دولت مرحله یک) تعلق گرفت. این نماد با افت قیمت ۳۹/ ۰ درصدی مواجه شد.