فیفا از ایران توضیح خواست

اعلام رسمی محرومیت دو بازیکن تیم‌ملی یعنی مسعود شجاعی و احسان حاج صفی از این تیم وقتی از زبان نفر دوم دستگاه ورزش کشور اعلام شد حساسیت‌ها را در این پرونده بیشتر کرد، خصوصا که داورزنی مقام رسمی دولتی محسوب می‌شد و این رفتار به نوعی دخالت دولت در امور داخلی فوتبال تلقی می‌شود. گاف جناب معاون وزیر از این جهت بود که اگر قرار به محرومیت و تعلیقی هم برای این دوبازیکن بود باید کمیته انضباطی یا کمیته اخلاق که از ارکان قضایی فدراسیون فوتبال هستند آن را اعلام می‌کردند یا حتی بدون اعلام رسمی کی‌روش آنها را به بهانه دلایل فنی به تیم‌ملی دعوت نمی‌کرد. باچنین فرمولی هرگز شاخک‌های فیفا هم تحریک نمی‌شد و مسوولان دستگاه ورزش هم در تادیب این دو بازیکن به خواسته خود می‌رسیدند اما اعلام رسمی داورزنی آن هم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تبعات بسیاری را برای فوتبال ایران به همراه خواهد آورد.

اولین آن هم ارسال نامه‌ای از سوی فیفا به فدراسیون ایران و استعلام درخصوص این دو بازیکن است. خبری که دیروز رسما از سوی سخنگوی این نهاد اعلام شد. به گزارش «ایسنا» یکی از سخنگوهای فیفا در رابطه با همین موضوع با خبرگزاری رویترز صحبت کرد و درباره اظهارات مسوولان وزارت ورزش و جوانان ایران درباره مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی، گفت‌: «ما در حال حاضر به دقت در حال‌ بررسی کردن آن هستیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواسته‌ایم درباره این موضوع به ما توضیح بدهد. درحال‌ حاضر هیچ اظهارنظری نداریم و منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال ایران خواهیم بود.» در اساسنامه فیفا هرگونه دخالت دولتی در امور فدراسیون‌ها ممنوع اعلام شده و در صورتی که چنین اموری مشاهده شود، تمهیداتی در نظر گرفته شده است. ایران اکنون توانسته جواز حضور در جام‌جهانی را به دست بیاورد، ولی اگر ثابت شود که دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال صورت گرفته، باشگاه‌ها و تیم‌های ملی ایران حق شرکت در رقابت‌های بین‌المللی را نخواهند داشت.

فدراسیون و موقعیت بغرنج

پس از اعلام محرومیت مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی از همراهی تیم‌ملی به‌دلیل حضور در دیدار برابر نماینده رژیم اشغالگر قدس، جواد نکونام، کاپیتان اسبق تیم‌ملی فوتبال در اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «مسعود و احسان عزیز، نیاز به ثابت کردن نیست که شما دو نفر چقدر براى ایران و تیم ملى زحمت کشیدید، ولى لازم می‌بینم که بگویم کودکان کار وقتی مسعود رو می‌بینند چطور او را بغل می‌کنند، پدرت در جنگ براى مردم آبادان چیکار نکرده، بابات هنوز وقتى حرف میزنه بغضى تو گلوش هست. اما احسان عزیز بگذار بگم که تو کاشان و اصفهان چه کارها براى مردم ایران انجام دادى،اى کاش هر جا می‌رفتى با خودت دوربین می‌بردى و به ثبت می‌رسوندى مثل خیلی‌ها. مردم و مسوولان زحمات کارهاى خوبتون را فراموش نخواهند کرد.زنده باد ایران.» این درحالی است که خود این دو بازیکن حتی برای تلطیف فضا هم که شده هنوز واکنشی به ماجرا نشان نداده‌اند و همین مساله فدراسیون فوتبال را که وسط این داستان قرارگرفته درموقعیتی بغرنج قرار داده است.