افزایش سرمایه بانک‌ها می‌تواند قدرت تسهیلات دهی آنها را بهبود بخشد.با توجه به عدم سپرده گیری بانک‌های توسعه‌ای کشور،افزایش سرمایه در آنها بیش از سایر بانک‌ها تاثیر گذار است.یکی از بانک‌های توسعه‌ای کشور که مشمول افزایش سرمایه اخیربودجه سال جاری شده ،بانک صنعت ومعدن است که به رغم تسهیلات موثری که به بخش‌های زیر بنایی کشور در سال‌های اخیر پرداخت کرده دارای سرمایه ناچیزی نسبت به رقبای خود در خارج از کشور بوده است.اما افزایش سرمایه این بانک تا حدی می‌تواند بر کمبودهای بخش صنعت ومعدن مرهم باشد.در این راستا با برخی از نمایندگان مجلس گفت وگو کرده ایم که در پی می‌آید:

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی:

نقش پراهمیت بانک صنعت و معدن در رونق تولید و صنعت کشور

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی ونظارت براصل۴۴ قانون اساسی درخصوص اقدامات بانک صنعت و معدن در جهت رونق تولید در کشور گفت: بانک صنعت و معدن به دلیل نقش پراهمیتی که در رونق تولید و صنعت کشور دارد به عنوان یک بانک توسعه‌ای - تخصصی ماموریت خود را به بهترین شکل به انجام می‌رساند.

وی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن افزود: این بانک توانست مانند سال‌های گذشته با حرکت در راستای سیاست‌های مجلس شورای اسلامی، دولت و قوانین جاری تاثیر چشمگیری در توسعه صنعتی کشور داشته باشد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر انتظار داریم که فعالیت‌های بانک صنعت و معدن در این عرصه پر رنگ تر شود باید برای افزایش سرمایه و ایجاد سهولت بیشتر در قوانین و مقررات، حمایت‌های لازم را از این بانک انجام دهیم. رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 خاطرنشان کرد: در عین حال که یک بانک توسعه ای نظیر بانک صنعت ومعدن باید مقررات خود را داشته و فعالیت هایش را در چارچوب قانون پیش ببرد لازم است دولت و مجلس نیز در مصوبه‌های خود حمایت‌های لازم را در راستای تامین مالی واعطای اعتبارات به طرح‌های تولیدی، از آن به انجام برسانند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: در حال حاضر برای افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن در مصوبه‌های قانون رفع موانع تولید و قوانین بودجه‌ای امتیازاتی را قائل شده ایم که البته کافی نیست و برای حمایت از تولید باید منابع بیشتری را در اختیار این بانک قرار داد.

فولادگر تصریح کرد: یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی در عرصه صنعت و معدن است و تولید داخلی برای تامین مالی به حمایت‌های سیستم بانکی نیاز دارد. کلیدی ترین نقش بانک صنعت و معدن در همین راستا تعریف می‌شود چراکه با اعطای هر چه بهتر تسهیلات، تولید و صنعت کشور سریع تر در مسیر رونق قرار می‌گیرد. رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی در پایان گفت: بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه‌ای تخصصی است که در راستای توسعه حوزه صنعت و معدن توانسته جایگاه خود را به خوبی تثبیت کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بانک صنعت و معدن پیشرو در دستیابی به اهداف چشم انداز 1404

سید محمد جواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک صنعت و معدن با کمک به سرمایه‌گذاری در رونق تولید و ایجاد اشتغال نقش بسیار موثری داشته و در استانهای مختلفی مانند اصفهان، گلستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان اقدامات مثبتی را انجام داده است.

وی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن افزود: بانک صنعت و معدن با رعایت مقررات ساختاری وظیفه خود را در جهت رفع موانع و حمایت از تولید به درستی به انجام رسانده است از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی نیز باید پشتیبانی بیشتری از بانک صنعت و معدن داشته باشند، باید گفت که ارائه اعتبارات موازی به بانک‌ها برای حمایت از تولید راه حل مناسبی نیست.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر اعطای اعتبارات برای توسعه تولید و ایجاد اشتغال فقط به بانک صنعت و معدن اختصاص یابد این بانک با استفاده از ظرفیت‌ها و به کارگیری کارشناسان و حسابرسان خبره با انتخاب طرح‌های قابل اجرا اعتبارات یاد شده را در فضای درست خود صرف می‌کند. این نماینده مجلس دهم در خصوص تعدادی از مشکلات بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی بیان داشت: برخی از تسهیلات گیرندگان اعتبارات را در واحدهای غیرمولد هزینه می‌کنند و یا با احداث موقت یک پروژه و واحد تولیدی پس از اتمام بررسی‌های بانک، آن واحد تولیدی را جمع می‌کنند، اما خوشبختانه بانک صنعت و معدن با تدبیر و دقت لازم با چنین مشکلات کمتری روبرواست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه اظهار کرد: به همین خاطر متولی طرح‌های تولید و اشتغال در حوزه صنعت باید بانک صنعت و معدن باشد، در سالهای اخیر به دلیل نظارت نامطلوب بانک مرکزی، بانک‌ها با اعطای تسهیلات در طرح‌های تولیدی مشارکت کرده و وام‌های کلان پرداخت می‌کردند و به دلیل نظارت نا مناسب و تخصص نا کافی، این تسهیلات به مطالبات معوق تبدیل می‌شد. ابطحی عنوان داشت: این درحالی است که عملکرد بانک صنعت و معدن از دیدگاه من و نمایندگان کمیسیون صنایع بسیار مطلوب ارزیابی شده است چراکه این بانک با استفاده از سرمایه در گردش و سرمایه‌های ضروری به احداث واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها بر طبق قوانین کارگروه اشتغال پرداخته است.

وی درباره تاثیر عملکرد بانک صنعت و معدن بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: در تحقق این اهداف بانک نمره خوبی می‌گیرد و دولتمردان و همینطور مجلس باید با تمرکز کل اعتبارات تولید و اشتغال به بانک صنعت و معدن و خصوصا افزایش سرمایه این بانک از سرگردانی سرمایه گذارها جلوگیری کنند چراکه حلقه میانی بین ورود سرمایه گذار و خروجی ایجاد اشتغال، بانک صنعت و معدن است و در این امر خطیر به وظایف خود به خوبی عمل می‌کند. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا توانمندی جناب مهندس افخمی که از مدیران با سابقه و شایسته کشور هستند بر عملکرد بانک صنعت و معدن تاثیرگذار بوده و تا کنون نتایج درخشانی در کارنامه ایشان وجود دارد. این نماینده مجلس دهم با اشاره به طرح‌های اجرایی بانک صنعت و معدن در استان اصفهان بیان داشت: با حمایت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات این بانک در استان اصفهان، ظرفیت‌های اشتغال تقریبا تکمیل شده و بسیاری از واحدهای تولیدی، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در حال فعالیت هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان، حمایت از طرح‌های صنعتی توجه بیشتر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه را می‌طلبد اما متاسفانه ذوب آهن اصفهان به دلیل بدهی ۷ هزار میلیاردی و محصولات انبار شده، بسیاری از واحدهای این کارخانه تعطیل و یا تعدیل نیرو شده اند. ابطحی خاطرنشان کرد: مشکلات در تولید یک جانبه نیست بلکه بحث بازاریابی و فروش هم از ارکان مهم تولید است که باید مورد توجه قرار بگیرد و از واردات و قاچاق کالا نیز باید جلوگیری شود. وی در پایان گفت: بانک صنعت و معدن پیشرو در دستیابی به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ است و حمایت‌های این بانک از موسسات دانش بنیان و شرکت‌های تحقیقاتی و علمی در پیشبرد و توسعه اهداف اقتصاد دانش‌محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

حمایت بانک صنعت و معدن موجب کاهش مشکلات تولید شده است

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد بانک صنعت و معدن در رونق تولید گفت: اگر بانک صنعت و معدن از صنایع کوچک و متوسط کشور در جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال حمایت نمی کرد، حجم مشکلات صنعت و تولید کشور بسیار بیشتر می‌شد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در همین رابطه و برای ارتقای سطح تولید و افزایش اشتغال کشور، دولت باید منابع بیشتری را در اختیار بانک صنعت و معدن قرار بدهد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت و بانک مرکزی بایدحمایت‌های مورد انتظار را برای جلوگیری از رکود و ایجاد رونق در صنعت کشور انجام دهندو امیدواریم در این راستا بانک مرکزی تجدیدنظری در افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای از جمله بانک صنعت و معدن داشته باشد. جعفرزاده عنوان داشت: بانک توسعه‌ای تمرکزی بر سوددهی ندارد بلکه در جهت رونق تولید کشور فعالیت می‌کند در نتیجه بانک مرکزی باید بانکی را که در این حوزه از صنعت و معدن فعالیت می‌کند حمایت کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

اهداف بانک صنعت و معدن هم راستا با تحقق اقتصاد مقاومتی است

سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد بانک‌های تخصصی در کشور گفت: بانک‌های تخصصی مانند صنعت و معدن، مسکن و کشاورزی از جمله بانک‌هایی هستند که موظف به حمایت و تامین مالی از طرح‌های حوزه تخصص خود می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که عملکرد بانک صنعت و معدن در این مدت اخیر بسیار متفاوت تر و چشمگیرتر بوده است. وی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن افزود: ویژگی بارز این بانک فعالیت هدفمند در حوزه صنایع و تطابق اهداف بانک با سیاست‌های رونق تولید و اقتصاد وزارت صنعت و معدن و تجارت است و از سوی دیگر کادر مجرب این بانک اولویت‌های صنعتی و معدنی را اعم از زیرساخت‌ها یا توسعه‌ای جهت اقدام به خوبی تشخیص می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نوع انتخاب و اجرای طرح‌هایی که با مشارکت بانک انجام شده قابل تحسین است زیرا این مجموعه اقدامات نیازمند تیم قوی است و هر کادر مجربی، یک رهبر خبره و باتجربه می‌خواهد که در بانک صنعت و معدن یک مجموعه عوامل بسیار خوب و مدیریت بسیار عالی در کنار هم قرار دارند و به فعالیت می‌پردازند. نماینده مردم تربت حیدریه، مه ‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت‌های بانک صنعت و معدن عنوان داشت: بانک در دو بخش فعالیت می‌کند یکی از فعالیت‌ها در امور زیربنایی مانند مشارکت در نیروگاه‌ها به عنوان زیرساخت حوزه صنایع و دیگری در بخش صنایع کوچک و متوسط است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد بانک در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: زمانی‌که یک ستاد اقتصادمقاومتی در کشور تشکیل و اولویت‌های آن مشخص می‌شود قاعدتا بانک‌ها به عنوان پشتیبان و تامین کنندگان مالی این حوزه فعال می‌شوند، یکی از ویژگی‌های بارز نوع فعالیت بانک صنعت و معدن این است که کاملا هم راستا و هم سو با اهداف کلان اقتصادی و خصوصا اقتصاد مقاومتی حرکت می کند.

وی درخصوص تاثیر عملکرد بانک صنعت و معدن بر ایجاد اشتغال افزود: فعالیت‌های حوزه صنعت و معدن را باید از دو منظر نگاه کرد یکی بحث ایجاد اشتغال و دیگری ارزش افزوده، چراکه بسیاری از فعالیت‌های صنعتی هستند که شاید عملا حجم سرمایه‌گذاری بالای آنها متناسب با اشتغال زایی نباشد اما ارزش افزوده برای کشور ایجاد می‌کند و تولید ناخالص داخلی را افزایش می‌دهد. باستانی در پایان تاکید کرد: بانک صنعت و معدن یک همراه، حامی و پشتیبان اهالی صنعت و تولید کشور است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

بانک صنعت و معدن پشتیبان واقعی تولید است

فریدون احمدی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد بانک صنعت و معدن در ایجاد اشتغال کشور گفت: عملکرد بانک صنعت و معدن در حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیار درخشان بوده است، این بانک به عنوان یک بانک تخصصی و توسعه‌ای در کشور با کادری بسیار متخصص و مجرب جایگاه خود را به شکل قدرتمندی در نظام بانکی محکم کرده است.

وی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن بیان داشت: به جرات می‌توان گفت که بانک صنعت و معدن در میان بانک‌ها یکی از بهترین‌ها است البته باید تلاش شود تا سرمایه بانک متناسب با شان بانک و ماموریتی که دارد افزایش یابد. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده از شرایط واحدهایی که با بانک صنعت و معدن در ارتباط هستند، آگاهی کامل دارم و خوشبختانه این واحدها رضایت کامل از تخصیص منابع و اعطای تسهیلات بانک دارند. این نماینده با اشاره به این که مدیریت مناسب، تجربه و سابقه در عرصه صنعتی و مالی می تواند در رفع مشکلات تولید تاثیرگذار باشد گفت: تصمیمات و نگاه کارشناسانه به پروژه های صنعتی در بانک تخصصی صنعت و معدن به خوبی نمایان است.

احمدی تصریح کرد: اقدامات مثبت و کارآمدی از سوی دولت انجام شده است ولی هنوزوضعیت سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار در شرایط مطلوبی قرار ندارد البته زحماتی که بانک صنعت و معدن به نوبه خود متحمل می‌شود را نباید نادیده گرفت اما بحث رکود در تولید در بخش کلی مولفه‌های اقتصادی دچار مشکلات عمیقی است. وی افزود: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که کلید رونق تولید در رونق صادرات است. جهش صادرات موضوعی است که باید در راس حمایت از تولید قرار بگیرد و به طور کلی اقداماتی جدی برای ایجاد فضای مناسب صادرات پویا باید فراهم شود.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از سوی دیگر بانک‌های توسعه‌ای می‌بایست مسیر فعالیت خود را به سمتی ببرند تا از کارخانه‌هایی که صادرات محور هستند حمایت قوی داشته باشند. در واقع مهمترین اقدام در جهت خروج تولید از رکود باید حمایت از صادرکنندگان کشور باشد. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: چراکه رکود در تولید در اثر مازاد تولیداتی که در انبارها انباشته شده است و بازار فروش ندارد ایجاد شده و در این شرایط باید به ایجاد بازارهای جدید بین‌المللی پرداخته شود.

احمدی عنوان داشت: ما نباید مصرف گرایی را ترویج دهیم و مردم را به ترغیب به خرید بیشتر کنیم بلکه برای فروش تولیدات داخلی باید به ایجاد بازار جدید و پویا روی بیاوریم و بخش صادرات کشور را فعال کنیم. این نماینده مردم درمجلس دهم بیان داشت: از سوی دیگر برای پشتیبانی از صادرات باید تمام ارگان‌های مربوطه همکاری کنند و اقدامات لازم را انجام دهند به عنوان مثال وزارت خارجه باید در افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر و حضور ایران در بازارهای جهانی بیشترین کمک را بکند.

وی با اشاره به اینکه اهداف بانک صنعت و معدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بسیار نزدیک است و به تحقق این اهداف کمک شایانی کرده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از اهداف اقتصاد مقاومتی در فعالیت‌های بانک صنعت و معدن وجود دارد به همین خاطر حمایت و تخصیص منابع به صنعت، واحدهای تولیدی و کارخانجات که از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی است باید از طریق بانک‌ها صورت بگیرد چراکه مردم و بخش خصوصی به تنهایی قادر به تامین هزینه‌های واحدهای تولیدی نیستند.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک‌ها نباید بنگاه داری و تصدی گری کنند بلکه وظیفه بانک‌ها پشتیبانی مالی از بنگاه‌های تولیدی است و اعطای تسهیلات، اعتبارسنجی و بررسی کارشناسانه طرح‌ها باید توسط بانک‌ها به درستی انجام شود تا شاهد خروج تولید از رکود و رونق آن باشیم. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره بانک صنعت و معدن گفت: بانک صنعت و معدن پشتیبان واقعی تولید است.