جهان و شعار «نخست آمریکا»

دویچه‌وله آلمان

تغییرات اقلیمی و تجارت جهانی، کلیدی‌ترین بحث‌های اجلاس گروه «جی ۲۰» بوده، هرچند در حاشیه آن، دیدارهای مهم و خبرساز دیگری هم برگزار شده است اما به نظر می‌آید از شکاف کشورها با آمریکا بر سر مسائل کلیدی همچون تغییرات اقلیمی کاسته نشده باشد. شواهد نشان می‌دهند، اعضا بر سر موضوع تجارت جهانی توافق بیشتری دارند تا بر سر سوخت‌های فسیلی و تغییرات اقلیمی.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس دو روزه گروه «جی ۲۰»، مذاکرات را «بسیار دشوار» توصیف کرد. اما مسائل بسیار دشوار دقیقا چه بودند؟ به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، سران کشورهای گروه «جی ۲۰» تلاش کردند راهی برای این بن‌بست پیدا کنند. به گفته منابع آگاه در اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهوری آمریکا تمایل دارد تصمیم‌گیرنده اصلی در زمینه سوخت‌های فسیلی باشد. اهمیت محیط زیست برای ترامپ پس از خروج او از پیمان اقلیمی پاریس مشخص شد و همچنین تجربه آخرین نشست گروه موسوم به «جی هفت» متشکل از رهبران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا بار دیگر مشخص کرد که با ترامپ، به راه حلی مشترک رسیدن بسیار دشوار است. این در حالی است که ترامپ در آستانه برگزاری اجلاس گروه «جی ۲۰» به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قول همکاری داده بود. صدراعظم آلمان روز دوشنبه با ترامپ گفت‌و‌گویی تلفنی کرده و در این باره با او صحبت کرد.

مرکل پیش از گفت‌وگو با ترامپ گفته بود: «ما موضع خاص دولت آمریکا را می‌شناسیم و انتظار نداریم این موضع‌گیری به خاطر سفری دو روزه به هامبورگ تغییر کند.» او گفته بود که به اختلاف‌ها واقف است و تلاش برای پنهان کردن این تفاوت‌ها با آمریکا نادرست خواهد بود و انتظار زیادی از دیدار و گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا ندارد. سخنان مرکل در حالی مطرح می‌شود که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» آنگلا مرکل را مهم‌ترین نماینده اتحادیه اروپا و «آخرین مدافع جهان آزاد» نامیده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مدیریت اجلاس به دست خانم مرکل را ستوده و گفته است با وجود اعتراض‌ها نشست سران کشورهای گروه «جی‌۲۰» منظم و خوب برگزار شده است. همچنین روز شنبه هفتم جولای، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کرد. هر دو از حامیان توافق پاریس هستند و تاکید کرده‌اند که تمایل دارند، به‌طور مشترک در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر کار کنند.

حمایت پاپ و توسعه آفریقا

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در آستانه برگزاری نشست گروه «جی ۲۰» در هامبورگ از پشتیبانی پاپ فرانسیس نیز برخوردار شده است. کمک به توسعه آفریقا و پشتیبانی از پیمان‌های جهانی اقلیمی، در مرکز بحث‌های گروه «جی ۲۰» خواهد بود. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، در گفت‌وگو با آنگلا مرکل از فعالیت‌های صلح‌جویانه و محیط‌زیستی صدراعظم آلمان پشتیبانی کرد. مرکل پس از این دیدار گفت رهبر کاتولیک‌های جهان برای او آرزوی موفقیت در مبارزه با فقر در آفریقا و همچنین فعالیت‌های زیست محیطی کرده است. خانم مرکل در واتیکان پس از دیدار و گفت‌وگو با رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: «پاپ مرا امیدوار کرد راهی را که می‌پیمایم ادامه دهم و برای برقراری قراردادهای جهانی مبارزه کنم.» این چهارمین دیدار و گفت‌وگوی صدراعظم آلمان با رهبر کاتولیک‌های جهان بود. مرکل در ادامه اعلام کرد در نشست گروه «جی ۲۰» یا گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان که در روزهای نخست ماه ژوئیه سال جاری میلادی (۲۰۱۷) در شهر هامبورگ آلمان برگزار می‌شود، آفریقا گرانیگاه اصلی رایزنی‌ها خواهد بود و رهبر کاتولیک‌های جهان نیز این موضوع را کاملا می‌پسندد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که رهبر کاتولیک‌های جهان پس از ۴۰ دقیقه صحبت با آنگلا مرکل از فعالیت‌های او در جهت برقراری صلح در جهان تشکر کرد. پاپ همچنین مدالی با طرح شاخه زیتون به صدراعظم آلمان هدیه کرد. مرکل گفت‌وگو با پاپ را در مجموع «بسیار امیدوارکننده» خواند. او اظهار امیدواری کرد که بتوان قدم به قدم در گروه «جی ۲۰» مشکلات را برطرف کرد و به این ترتیب موفقیت‌هایی برای جامعه جهانی به دست آورد. مواضع آنگلا مرکل در شرایطی مورد تایید پاپ قرار می‌گیرد که سیاست دونالد ترامپ بر اولویت آمریکا با شعار «نخست آمریکا» بر دیگر مشکلات جهانی، استوار است. ناموفق بودن گفت‌وگوهای گروه موسوم به «جی‌هفت» در ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۷) سبب شد که چشم امید بسیاری، اکنون به کنفرانس ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان دوخته شود. مرکل در این باره گفت به‌رغم سیاست جدید رئیس‌جمهوری آمریکا کشورهای گروه «جی ۲۰» خواستار جهانی هستند که در آن بتوان روابط چندگانه میان کشورها به‌وجود آورد و خواستار جهانی هستند که در آن «نه کشیدن دیوارها و موانع، بلکه سرنگونی دیوارها مد نظر باشد و همه از زندگی بهتری بهره‌مند شوند و احترام و منزلت انسانی در آن حفظ شود.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، مرکل تاکید کرد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان او را امیدوار کرده بر آفریقا و بهبود شرایط این قاره متمرکز شود و برای تحقق پیمان‌های جهانی چون پیمان زیست محیطی پاریس مبارزه کند. صدراعظم آلمان در آغاز دیدارش با پاپ از او تشکر کرد که بار دیگر او را به حضور پذیرفته است و نوعی شیرینی که در سفر پیشینش به آرژانتین از موطن پاپ برایش هدیه آورده بود را به پاپ تقدیم کرد. اما پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، با به حضور پذیرفتن آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، یکی از قوانین مشخص واتیکان را نادیده گرفت. پاپ قرار بود سیاستمدارانی را که در آستانه انتخابات هستند به حضور نپذیرد و بی‌طرفی خود را در این عرصه حفظ کند.