دنیای اقتصاد: طی روزهای اخیر، رشد مداوم بازار نفت متوقف شده و نفت با ثبت افت بیش از ۲ درصدی در روز گذشته، به کمترین سطح ظرف یک هفته اخیر رسید. رشد تولیدات اوپک و نفت آمریکا از مهم‌ترین‌ عوامل افت قیمت نفت محسوب می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت خام آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) یک دلار معادل ۲/ ۲ درصد کاهش یافت و به ۵۲/ ۴۴ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز افت بیش از یک دلاری را تجربه کرد و به کانال ۴۶دلار نزدیک شد. بازار‌های آمریکا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته تعطیل بودند، اما با گشایش آنها در روز چهارشنبه بازار نفت با افت شدیدی مواجه شد. این در حالی است که این بازار در ۱۲روز پیش از آن رشدهای مداومی را تجربه کرده و روز دوشنبه، نفت برنت به مرز ۵۰ دلار بسیار نزدیک شده بود. اما همان‌طور که «دنیای اقتصاد» پیش از این در گزارشی با عنوان «بازوی مخفی حمایت از نفت» پیش‌بینی کرده بود، رشد قیمت‌ها به دلیل اشباع بازار آتی از قراردادهای اختیار فروش (Short position) بوده و چندی نپایید. در واقع فشار عوامل منفی در بازار نفت بیشتر از عوامل مثبت است و رشد مقطعی قیمت‌ها تنها تحت فشار افزایش قراردادهای اختیار فروش بوده که به افزایش مقطعی تقاضا برای نفت منجر شده بود.

اما در حالی قیمت‌ها در روزهای اخیر افت شدیدی را تجربه کردند که بر اساس آخرین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح موجودی انبارهای نفتی این کشور ۳/ ۶ میلیون بشکه کاهش یافته است. با این حال رشد مجدد تولیدات نفت این کشور مانع از اثرگذاری کاهش موجودی‌ها بر قیمت نفت شد. تولید نفت آمریکا در هفته پیش از آن ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافته بود و حال رشد مجدد آنها در هفته گذشته(۸۸ هزار بشکه و رسیدن به ۳۴/ ۹ میلیون بشکه در روز) افت قیمت‌ها را به دنبال داشت. این خبر در حالی منتشر می‌شد که همه برآوردها از رشد تولیدات اوپک خبر می‌دهند و افت قیمت‎ها را تشدید کرد. در واقع به نظر می‌رسد به دلیل رشد تولید نفت لیبی و نیجریه، اوپک در ماه ژوئن، دومین ماه مداوم رشد تولیدات را در سال جاری به‌ثبت رسانده است.

پیش از این انتظار می‌رفت، توافق اوپک که تا‌کنون بر سطح موجودی انبارهای نفتی تاثیری نگذاشته، در نیمه دوم سال موجب متعادل شدن بازار نفت شود. با این حال رشد تولیدات کشورهای معاف از توافق و آمریکا این احتمال را تضعیف کرده است. در این میان اظهارات متناقض کشورهای مشارکت‌کننده در توافق، موجب شده بازار نفت نسبت به تصمیمات اوپک و متحدانش بی‌تفاوت و نامطمئن باشد. هفته گذشته روسیه اعلام کرد با تعمیق توافق برای کاهش تولید مخالف است. این در حالی است که روز گذشته مجددا برخی از مقامات این کشور اظهاراتی داشتند که نشان از عدم قطعیت موضع این کشور در خصوص توافق داشت. از سویی عربستان در حالی اعلام کرده که از هر تصمیمی در راستای متعادل کردن بازار نفت حمایت می‌کند که آمار نشان از افزایش صادرات نفت این کشور دارد.