یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تثبیت شرایط احتیاطی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۰۶ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) مواجه شد. کمبود نقدینگی و قرار داشتن سطح معاملات نزدیک ۷۰ میلیارد تومان عامل تقویت احتیاط در بازار است. با این وجود سیگنال‌های مثبت قیمت جهانی کالاها در بازگشایی بازارها، پایداری قیمت مس بالاتر از ۵۹۰۰ دلار، روی نزدیک ۲۸۰۰ دلار و آلومینیوم بالاتر از ۱۹۲۰ دلار قرار گرفت. روز گذشته «فارس» در کنار «شیراز» در دومین روز بازگشایی پس از شفاف‌سازی در مورد تعدیل سود سال ۹۵، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. اما «رمپنا» در کنار «فملی» نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بود؛ «فملی» پس از شفاف‌سازی در مورد تعدیل مثبت ۷/ ۱۸درصدی در صورت مالی سال ۹۵، به دلیل افزایش تناژ و رشد قیمت جهانی مس بازگشایی شد. «فولاد» با شناسایی سود پس از رشدهای اخیر و «خپارس» در کنار «وبملت» نیز بر شاخص اثر منفی داشتند.

بازار ارز

نوسان محدود دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 3779 تومان معامله شد. پس از افت نرخ دلار از سطح 3880 تومانی، نوسان محدود دلار در سطح 3770 تومانی را شاهد هستیم. در دو هفته اخیر رشد 7/ 1 درصدی نرخ دلار از سطح 3724 تومانی رقم خورد. افزایش تقاضای مسافرتی و تجاری در آستانه فصل تابستان، تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی، در کنار رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی عامل حمایت از نرخ دلار بود. علاوه بر این، با توجه به افت اونس طلای جهانی، معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، اقدام به رشد تقاضای دلار کردند، بنابراین نرخ دلار تا سطح 3785 تومانی نیز رشد داشت. اما روزهای اخیر شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسان دلار را محدود کرده است.

بازار سکه

همراهی سکه با طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان معامله شد. افت طلای جهانی در کنار نوسان محدود دلار بر سکه فشار آورد. در بازار طلای جهانی، با رشد شاخص دلار در کنار رشد بازارهای سهام با کاهش ریسک گریزی در بازارهای جهانی حمایت سطح ۱۲۴۰ دلاری از طلا شکسته شد و اونس طلا به کف ۷هفته ای ۱۲۳۲ دلار رسید. اما سطح ۱۲۳۰ دلاری کف حمایتی کنونی طلا است. در بازار ارز نیز در روزهای اخیر با غلبه احتیاط با چشم‌انداز افزایش عرضه صرافی بانک‌ها نرخ دلار نوسان محدودی در کانال ۳۷۷۰ تومانی داشت. بنابراین با اینکه پیش‌تر سکه نسبت به افت طلا بی تفاوت بود، اما روز گذشته ناامیدی از رشد قابل توجه نرخ دلار، سکه را با افت طلا همراه کرد. تداوم روند نزولی طلا، می‌تواند افت بیشتر قیمت سکه را رقم بزند.

بازار طلای جهانی

شکسته شدن حمایت ۱۲۴۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1232 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران طلا را به کف 7هفته‌ای رساند. افت پوند و کاهش یورو از سقف یک‌ساله، در کنار شناسایی کف رشد شاخص دلار را رقم زد. روز گذشته آمار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بخش خصوصی چین (Caixin) در ژوئن بیشتر از پیش‌بینی‌ها و شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای حوزه اروپا (IHS) به بالاترین سطح از آوریل 2011 رسید. موضوعی که در کنار رشد قیمت نفت و همچنین با خوش‌بینی‌ها به افزایش سودآوری بانک‌ها با رشد نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی رشد بازارهای سهام اروپا رقم خورد. اما همچنان سهام شرکت‌های تکنولوژی عامل فشار بر بازارهای سهام آسیا بود. در کنار چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا حمایت سطح 1240 دلاری شکسته شد که صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به مدار صعود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۹/ ۱ درصدی معامله شدند. پس از روند کم نوسان قیمت «تسه»ها در هفته گذشته تا روز یکشنبه، روز گذشته برخی از اوراق تسهیلات تا سطح ۷۸ هزار تومان نیز نزدیک شد. با خروج از ماه رمضان (عامل کاهش معاملات مسکن) در کنار نزدیک شدن به نیمه اول ماه تیر، فصل رونق مسکن رشد تقاضای «تسه»ها را شاهد هستیم. علاوه بر این مهلت افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان، با تقویت قدرت خرید متقاضیان نیز همچنان از «تسه»ها حمایت می‌کند بنابراین تداوم روند صعودی «تسه»ها در کوتاه مدت انتظار می‌رود. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۸/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. افزایش تعداد معاملات مسکن در ماه‌های اخیر و ورود تقاضای «خانه اولی»ها، خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

رشد آرام نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 46 دلار معامله شد. چشم انداز کاهش شتاب رشد تولیدات شیل، با افت سطح تولیدات به میزان 100 هزار بشکه در روز در گزارش اداره اطلاعات انژری (EIA) آمریکا در کنار کاهش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای اولین بار در 24 هفته، از قیمت نفت حمایت کرد. با اینکه پیش‌تر معاملات آتی با چشم انداز نزولی قیمت نفت به بیشترین سطح از آگوست 2015 رسیده بود، اما خوش‌بینی‌ها به نشانه‌های کاهش تولیدات شیل، در هفته اخیر معاملات آتی با چشم‌انداز نزولی قیمت نفت را تا حدی کاهش داد. با این وجود همچنان چشم انداز رشد تولیدات لیبی به 1/ 1 میلیون بشکه در آگوست در رشد تولیدات نیجریه فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. موسسه JBC Energy رشد تولیدات اوپک در ژوئن را 210 هزار بشکه در روز تخمین زد.