یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نگاه بورس به عوامل جهانی

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۰۴/ ۰ درصدی مواجه شد. با وجود تداوم شرایط رکودی، شناسایی کف در برخی نمادها و گزارش‌های مالی مناسب برخی صنایع کالایی از شاخص حمایت کرد. چشم‌انداز توقف اعمال سیاست‌های به شدت انبساطی بانک‌های مرکزی، شامل بانک مرکزی اروپا، انگلیس، ژاپن و کانادا، با فشار بر شاخص دلار از قیمت جهانی کالاها حمایت کرد. همچنین چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای چین، تقاضاکننده ۵۰ درصد مس جهان، کاهش ۴۰ درصدی موجودی انبار بورس فلزات لندن (LME) و شکستن سطح تکنیکال ۲۰۰روزه، قیمت مس را به ۵۹۶۳ دلار رساند. روی نیز با موجودی انبار LME در کف ۸ساله و با رشد قیمت فولاد نزدیک به سقف ۲ ماه و نیمه، ۲۷۵۰ دلار و سنگ‌آهن با وجود چشم‌انداز مازاد عرضه، از کف اندکی رشد داشت. سیگنال قیمت‌های جهانی، مجامع و گزارش‌های ماهانه می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

تداوم روند صعودی دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 7/ 0 درصدی به نرخ 3770 تومان معامله شد. در هفته‌های اخیر با افزایش تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به تابستان در کنار رشد تقاضای آربیتراژی شاهد رشد نرخ دلار بودیم. با اینکه در خرداد شاهد مقاومت سطح 3750 تومانی در برابر رشد دلار بودیم، اما از روزهای ابتدایی تیر مقاومت سطح مزبور شکسته شد. موضوعی که با خوش‌بینی‌ها به تشدید نوسانات دلار با افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، رشد 3/ 1 درصدی نرخ دلار را در دو هفته اخیر رقم زد و روز پنج شنبه در شرایط کاهش عرضه از سوی صرافی بانک ها، نرخ دلار برای اولین بار از اردیبهشت وارد سطح 3770 تومانی شد. همچنین با توجه به افت اونس طلای جهانی، معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند روند صعودی دلار را محدود کند.

بازار سکه

حمایت دلار از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد ۳/ ۰ درصدی به قیمت یک میلیون و ۲۱۶هزار تومان معامله شد. با وجود افت اونس طلای جهانی، اما رشد نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی و چشم‌انداز افزایش نرخ بهره اونس طلا را روز جمعه تا نزدیک سطح ۱۲۴۰ دلاری رساند. افت شاخص دلار به کمترین سطح از سپتامبر، با رشد یورو، پوند و ین نیز با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا نتوانست از اونس طلا حمایت کند. در ساعات ابتدایی معاملات پنج‌شنبه، اونس طلا نزدیک سطح ۱۲۵۰ دلاری نوسان داشت بنابراین افت روز جمعه طلا می‌تواند بر قیمت سکه اثرگذار باشد. نگرانی از افت بیشتر طلا، رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه را رقم زد. این عامل در کنار تحرک معامله‌گران فردایی نرخ دلار را به ۳۷۷۰ تومان رساند.

بازار طلای جهانی

فشار سیاست‌های پولی بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1243 دلار معامله شد. سیگنال‌های توقف سیاست‌های محرک اقتصادی بانک‌های مرکزی پس از 9 سال، عامل فشار بر طلا شد، با توجه به اینکه به طلا نرخ بهره تعلق نمی‌گیرد. رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا با توجه به رشد متوازن اقتصادی در حوزه اروپا، چشم‌انداز کاهش سیاست‌های انبساطی را ارائه داد و یورو به بالاترین سطح در بیش از یک سال اخیر رسید. مارک کارنی، مدیر بانک انگلیس نیز با توجه به رشد نرخ تورم، در صورت رشد درآمدها و رشد اقتصادی، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره را ارائه داد. این عامل در کنار کند شدن روند خرید اوراق قرضه دولتی در ماه‌های اخیر (کاهش سیاست‌های انبساطی) از ین حمایت کرد. بنابراین با وجود افت شاخص دلار به کمترین سطح از سپتامبر، اما با تداوم چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، افت دلار نتوانست از طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

استراحت «تسه»ها در مسیر صعودی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۹/ ۳ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۱۷۵ تومان معامله شدند. در شرایط نیمه تعطیل بازار، افت معاملات مسکن نوسان قیمت «تسه»ها در سطح ۷۵ هزار تومانی را رقم زد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۷/ ۲۱ درصدی قرار گرفته است. در هفته‌های اخیر با وجود کاهش معاملات مسکن به‌صورت سنتی در ماه رمضان، اما اعلام افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور رشد تدریجی قیمت اوراق تسهیلات را تا سطح ۷۷ هزار تومان رقم زد. در شرایط کنونی نیز این عامل در کنار آغاز فصل رونق مسکن، تابستان می‌تواند روند صعودی قیمت «تسه»ها را تشدید کند. با این وجود، رشد غیرتورمی قیمت مسکن (۴/ ۵ درصد در خرداد نسبت به سال گذشته) به تدریجی بودن خروج مسکن از رکود اشاره دارد.

بازار نفت

هفتمین روز رشد نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 45 دلار معامله شد. افت شاخص دلار در کنار کاهش تولیدات شیل، رشد قیمت نفت از کف 10ماهه را رقم زد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش موجودی نفت آمریکا به میزان 118 هزار بشکه، اما افت موجودی بنزین به میزان 900 هزار بشکه و همچنین بیشترین کاهش تولیدات شیل در تقریبا یک سال اخیر، به میزان 100 هزار بشکه در روز در هفته اخیر عامل حمایت از قیمت نفت شد. کارشناسان کاهش تولیدات شیل را به دلیل تعمیرات در میدان نفتی آلاسکا و همچنین توفان‌های خلیج مکزیک می‌دانند. با این وجود، همچنان چشم‌انداز رسیدن تولیدات لیبی به یک میلیون بشکه در روز و رشد تولیدات نیجریه در کنار رشد تعداد دکل‌های نفتی در هفته‌های اخیر، تردیدها در مورد کاهش موجودی نفت تجاری به میانگین 5‌ساله را تشدید کرده است.