گسترش بازارهای فروش محصولات «سیمان خزر» در داخل و خارج کشور

مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به پایان اسفندماه ۹۵ شرکت سیمان خزر با حضور صاحبان ۳۱/ ۸۱ درصد سهام برگزار شد. این مجمع به ریاست سیدابراهیم مهدویان، نظارت محمدرضا حاصلی و بیژن جواهری و دبیری علیرضا قادری (مدیر مالی شرکت سیمان خزر) تشکیل شد.در ابتدای این مجمع مهندس منصور نجفی (مدیرعامل شرکت سیمان خزر) به تشریح عملکرد هیات مدیره برای سال مالی ۹۵ پرداخت و گفت: ماموریت سیمان خزر تولید انواع سیمان خاکستری با کیفیت مطلوب، توسعه بازارهای جدید مصرف و گسترش حوزه‌‌های جغرافیایی در استان‌های همجوار گیلان و کشورهای منطقه است. نجفی بیان کرد: مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها، عمران، آبادانی، افزایش استحکام ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی در کشور و توسعه اقتصادی منطقه از دیگر اهداف مهم شرکت است.وی افزود: ویژگی‌های متمایز شرکت خودباوری و چابکی سازمانی است. در انتهای این جلسه پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی سهامداران تقسیم مبلغ ۲۵۰ ریال سود به ازای هر سهم مورد تایید حاضران قرار گرفت.

پیام هیات‌مدیره

مازاد عرضه بر تقاضا به علت رکود و بهره‌برداری از کارخانجات جدید، افزایش توان تولید سیمان‌های آمیخته و نهایتا، رقابت شدید بین تولیدکنندگان این صنعت و جنگ قیمتی و خطر جایگزینی کالاهای جدید از مهمترین رخدادهای سال ۱۳۹۵ بوده است. تداوم و افزایش تحریم‌ها از سال ۱۳۹۳ کاهش تاثیرگذار مقدار و نرخ فروش نفت را در پی داشت و به همین دلیل نیز درآمد ناخالص ملی کاهش و تعداد زیادی از فعالیت‌های عمرانی به دلیل کاهش بودجه مربوطه متوقف شد و این موضوعات نیز بر فعالیت این شرکت تاثیر گذاشته و با توجه به کاهش فروش محصول و کاهش نقدینگی وضعیت اقتصادی شرکت را دچار مشکل کرده است و متاسفانه شرکت‌های سیمان برای ترغیب و جذب مشتریان ناچار به اعطای تخفیفات کلانی شدند؛ به طوری که حاشیه سود بسیاری از شرکت‌های سیمانی شدیدا کاهش یافت. کاهش سودآوری همراه با کاهش نقدینگی استمرار فعالیت خیلی از کارخانجات را شدیدا تهدید کرده است. مصوبات دولت محترم در خصوص بسته‌های حمایتی عملی نشده و بسیاری از کارخانجاتی که با تسهیلات گران‌قیمت بانکی طرح‌های توسعه خود را اجرا کرده‌‌اند، هم‌اکنون در کوران بحران بازپرداخت بدهی‌ها به ویژه بدهی‌های ارزی که با نرخ مبادله‌ای بازپرداخت خواهند شد، واقع شده و وارد سیکل عدم پرداخت دیون بانکی و جرایم مربوطه شده‌اند که در نهایت چنانچه سیاست‌های مناسبی در خصوص حمایت از اینگونه بنگاه‌های کارآفرین اتخاذ نشود، منجر به رکود اقتصادی صنعت و تهدید اشتغال خواهد شد. همچنین با توجه به افزایش قابل ملاحظه‌ نرخ کرایه کامیون‌ها به دلیل افزایش قیمت سوخت، هزینه‌های تولید و توزیع بسیاری از کارخانه‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است و به علت اینکه سیمان کالای حجیمی است، نقش کرایه حمل در قیمت تمام شده مصرف‌کننده بسیار پررنگ است، به همین دلیل لازم است که با جهت‌گیری‌های مناسب و سیاست‌های تشویقی، ساز و کاری برای کاهش یا لااقل تثبیت قیمت‌ها که یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران فعلی است، اندیشیده شود. راهکارهای دیگر برون‌رفت از بحران فعلی، ارتقای کیفیت، حذف نوسانات کیفی محصولات، تنوع تولید، کاهش هزینه‌های تولید، ارتقای شاخص‌های موثر در صنعت سیمان و کاهش قیمت تمام‌شده محصول همراه با تمایز محصولات و خدمات فروش و پس از فروش است که با ایجاد فکر و نگرشی نو در مجموعه عملیاتی خواهد شد.

همچنین دولت محترم می‌تواند تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی برای تغییر مکانیزم تولید، افزایش بهره‌وری و نیز کاهش مصرف انرژی از طریق تغییر تکنولوژی به بنگاه‌های کارآفرین را اختصاص دهد.

استراتژی سیمان خزر

۱- ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها

۲- افزایش درآمد و رشد سودآوری از طریق تولید محصولات ممتاز

۳- کیفیت مطلوب

۴- تقویت و ارتقای برند

۵- صمیمیت با مشتری

۶- سرآمدی در مسوولیت‌های اجتماعی

۷- توسعه و تنوع در محصولات

۸- تعالی فرآیندهای عملیاتی

۹- سازمان سرآمد

۱۰- ارتقای بهره‌وری و اثربخشی منابع انسانی

۱۱- بهبود سرمایه‌های اطلاعاتی

۱۲- مهندسی خرید کالا و خدمات

۱۳- جذب پروژه‌های عمرانی که از بودجه ملی استفاده می‌کنند.

۱۴- توسعه بازارهای صادراتی

شرکت مصمم است به اهداف زیر در قالب بودجه مصوب دست یافته و از آن نیز حتی‌الامکان فراتر رود:

تولید کلینکر به مقدار ۷۰۰ هزار تن، تولید سیمان به مقدار ۷۵۰ هزار تن، تولید سیمان داخلی به مقدار ۷۵۰ هزار تن و تحویل کلینکر صادراتی به مقدار ۳۰ هزار تن.

تاریخچه فعالیت شرکت

شرکت سیمان خزر در تاریخ ۱۹/ ۱/ ۱۳۶۶ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره ۶۴۴۹۳ مورخ ۱۹/ ۱/ ۱۳۶۶ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در تاریخ ۲۴/ ۱۰/ ۱۳۷۳ به شرکت سهامی عام تبدیل و در سال ۱۳۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. در حال حاضر شرکت سیمان خزر جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سیمان فارس و خوزستان است. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه آن در لوشان واقع است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۳.۵۰۰میلیون ریال (شامل تعداد ۳.۵۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۲۳۰.۰۰۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۲ افزایش یافته است.

جایگاه شرکت در صنعت سیمان

در سال مورد گزارش، فروش در صنعت نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش داشته که از اهم دلایل آن می‌توان کاهش تقاضای ناشی از کاهش پروژه‌های عمرانی در داخل کشور و همچنین کاهش صادرات سیمان طی سال مورد گزارش را عنوان کرد.

اهم اقدامات انجام شده

۱- برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارکنان

۲- اطلاعات مربوط به بهبود کیفیت منابع انسانی

۳- مشکلات مربوط به توسعه منابع انسانی.

برنامه‌های آینده شرکت

الف) گسترش بازارهای فروش محصولات:

هم‌اکنون محصولات شرکت در استا‌ن‌های گیلان، مازندران، البرز، تهران و ... توزیع می‌شود و درصدد جلب رضایت مشتریان (مشتری‌مداری) و تلاش در جهت وفادار کردن مشتریان و توجه به عاملان عمده و افراد دارای خرید اعتباری هستیم.

توسعه بازار در استان‌های همجوار و جذب مشتریان جدید داخلی و کشورهای همسایه و ... (توسعه بازار با توجه ویژه به امر صادرات) از جمله صادرات به کشورهای روسیه (داغستان و آستاراخان) و ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان.

ب) تولید محصولات:

بودجه سال مالی ۱۳۹۶ شرکت با تولید ۷۰۰ هزار تن کلینکر و ۷۵۰ هزار تن سیمان و تحویل ۷۵۰ هزار تن سیمان و ۳۰ هزار تن کلینکر صادراتی تنظیم شده است.

گسترش بازارهای فروش محصولات «سیمان خزر» در داخل و خارج کشور

گسترش بازارهای فروش محصولات «سیمان خزر» در داخل و خارج کشور