تنگ‌تر شدن حلقه محاصره پیونگ‌یانگ

کره‌شمالی تمرین توپخانه‌ای وسیعی را برگزار کرد. به گزارش سی‌ان‌ان با این تمرین، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره بالاتر رفته است. سی‌ان‌ان در این‌باره گزارش داد: همزمان با سالروز تاسیس ارتش کره‌شمالی، ارتش آن کشور تمرین شلیک توپخانه‌ای با استفاده از مهمات جنگی برگزار کرده و رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تشدید فشار جهانی بر حکومت آن کشور شده است.

دونالد ترامپ که در جمع سفیران ۱۵ کشور عضو دوره‌ای و دایم شورای امنیت سازمان ملل، ازجمله روسیه و چین در کاخ سفید سخن می‌گفت، وضعیت موجود در ارتباط با کره‌شمالی را غیرقابل قبول دانست و تاکید کرد: شورای امنیت باید آماده باشد تحریم‌های جدید و شدیدتری را علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی وضع کند.

در ادامه دونالد ترامپ، کره‌شمالی را «تهدیدی برای جهانیان» خواند و گفت: «چند دهه است که همه به چشم‌هایشان چشم‌بند زده‌اند اما حالا زمان آن فرا رسیده که این موضوع حل شود.»

پیش‌تر گزارش شده بود که وزیران خارجه و دفاع، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات - سیا - و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از تمامی اعضای مجلس سنای آمریکا دعوت کرده‌اند تا امروز برای شنیدن گزارش ویژه آنان در مورد کره‌شمالی در کاخ سفید حاضر شوند.

برای همین سی‌ان‌ان اعلام کرد که این گزارش در سنا خوانده خواهد شد. همچنین، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ریاست جلسه شورای امنیت در مورد کره‌شمالی را برعهده خواهد داشت. دستور کار جلسه افزایش فشار تحریم‌های موجود بر کره‌شمالی به منظور «نشان دادن عزم جهانی در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز» آن کشور عنوان شده است. ایالات‌متحده خواستار تحریم شدیدتر اقتصادی علیه کره‌شمالی، به‌خصوص محدودیت بیشتر خرید نفت و زغال‌سنگ و کمک‌های اقتصادی از سوی چین و قطع ارتباط بانکی کره‌شمالی با خارج شده است. روز گذشته جوزف یون، نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور کره‌شمالی گفت که آمریکا در هماهنگی با شرکای خود در منطقه و سطح جهانی اقداماتی را برای مقابله با خطر کره‌شمالی مورد بررسی قرار خواهد داد. وی پیش‌تر با مقامات کره‌جنوبی و ژاپن نیز گفت‌وگو کرده بود.

همچنین کیم هونگ‌ هیون، نماینده ویژه کره‌جنوبی در امور شبه‌جزیره کره گفته است که نحوه برخورد با تهدید کره‌شمالی را با نمایندگان روسیه و چین بررسی کرده است. چین متحد اصلی کره‌شمالی محسوب می‌شود و به گفته ناظران، رابطه با چین، از جمله در زمینه مبادلات و کمک‌های اقتصادی و موضع‌گیری چین در مراجع بین‌المللی، از عوامل اصلی دوام نظام کره‌شمالی و توانایی آن در دنبال کردن برنامه‌های نظامی خود بوده است. روز گذشته مصادف با هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس «ارتش خلق کره» از سوی کیم ایل‌سونگ، پایه‌گذار جمهوری دموکراتیک خلق کره - کره‌شمالی - پدر بزرگ رهبر کنونی و اولین رئیس‌جمهوری آن کشور بود. به احترام کیم ایل سونگ، عنوان ریاست‌جمهوری در کره‌شمالی لغو شده و این عنوان تنها به او اختصاص دارد.

انتظار می‌رفت به مناسبت این روز، کره‌شمالی به اقداماتی از جمله آزمایش موشکی یا هسته‌ای جدیدی مبادرت ورزد اما تاکنون گزارشی از چنین آزمایش‌هایی منتشر نشده اما منابع رسمی کره‌جنوبی گفته‌اند که از صبح روز گذشته کره‌شمالی یک تمرین گسترده توپخانه‌ا‌ی را با استفاده از مهمات جنگی در شهر وونسون، در سواحل شرقی آن کشور به اجرا گذاشته است. پیش‌تر برخی خبرگزاری‌ها نیز اعلام کرده بودند که دولت کره‌شمالی اطراف سایت هسته‌ای این کشور را تخلیه کرده است و برای همین گمانه‌زنی کرده بودند که پیونگ‌یانگ در حال آماده شدن برای یک آزمایش هسته‌ای دیگر است.

اما خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرد که به مناسبت سالروز تاسیس ارتش این کشور، مراسمی در کاخ خلق در پیونگ‌یانگ برگزار شد که در آن، شماری از مقامات این کشور و دیپلمات‌های خارجی حضور داشتند. این خبرگزاری اعلام کرد که سخنران اصلی این مراسم ژنرال پاک یونگ‌سیک، عضو دفتر مرکزی حزب کارگران و وزیر ارتش خلق جمهوری دموکراتیک خلق کره بوده است. او در سخنان خود با اشاره به شرایط حاکم بر شبه‌جزیره گفت: «شرایط حاضر در شبه‌جزیره کره چنان پر‌تنش است که ممکن است هر لحظه عملیات تجاوزگرانه و مضطربانه امپریالیست‌های آمریکایی و نیروهای مزدور آنان باعث آغاز جنگ اتمی شود.»

براساس این گزارش، ژنرال پاک تصریح کرد: «اگر دشمنان با بی‌توجهی به هشدارهای مکرر ما جرات دست زدن به ماجراجویی مسلحانه را داشته باشند، نیروهای مسلح ما با حملات پیشگیرانه اتمی سنگرهای متجاوزان را از چهره زمین پاک خواهند کرد و وحدت تاریخی دو کره را بدون تعلل تحقق خواهند بخشید.» مقامات آمریکایی پیش‌تر هشدار داده بودند که در برابر اقدامات تحریک آمیز کره‌شمالی هیچ واکنشی را منتفی نمی‌دانند و تمامی گزینه‌ها روی میز است. در حال حاضر، واحدهایی از نیروی دریایی آمریکا، از جمله زیردریایی اتمی میشیگان در بنادر کره‌جنوبی مستقر هستند، ناو هواپیمابر کارل وینسون به آب‌های شبه‌جزیره کره نزدیک می‌شود و دو ناوشکن ژاپنی نیز برای ملحق شدن به گروه آمریکایی عازم آن منطقه شده‌اند. همزمان، یک رشته مانورهای دریایی با شرکت ناوگان آمریکایی در آب‌های استرالیا در جریان است.

این فعالیت‌ها باعث خشم مقامات کره‌شمالی شده و روزنامه رسمی حزب حکومتی آن کشور هشدار داده است که ایالات‌متحده نباید اقدامی نابخردانه کند و باید نتایج فاجعه بار هرگونه عملیات نظامی تحریک آمیز خود را به دقت بسنجد. همزمان مقامات کره‌شمالی استرالیا را به‌دلیل همکاری با آمریکا تهدید به حمله اتمی کردند. چین در این‌باره از طرفین خواسته است تا بیش از پیش صبوری به خرج دهند و برای حل این مشکل خواستار یک راه‌حل سیاسی شده است.