یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

نقدینگی در نمادهای بزرگ‌تر

دیروز شاخص کل بورس با رشد 312 واحدی (4/ 0 درصدی) همراه شد. با توجه به افزایش قابل توجه حجم نقدینگی در هفته‌های اخیر و تشدید فشار فروش با شناسایی سود میان صنایع کوچک‌تر، شاهد اقبال معامله‌گران از نمادهای بزرگ‌تر هستیم. خوش‌بینی‌ها به تعدیل مثبت سودآوری صنایع کالایی، با توجه به مفروضات محافظه‌کارانه بودجه شرکت‌ها، با نزدیک شدن به فصل مجامع در کنار فضای سیاسی که ناشی از انتخابات به‌صورت سنتی، عامل تشدید هیجان در بازار است، شاهد حمایت حقوقی‌ها نیز هستیم. روز گذشته «فارس»، «فولاد»، «رمپنا»، «شپدیس»، «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. با وجود این، با توجه به افت اخیر قیمت جهانی کالاها، افت قیمت اوره به زیر 200 دلار، افت قیمت فولاد با نگرانی‌ها از مازاد عرضه و سنگ ‌آهن در کف 5‌ماهه (64 دلار) و افت قیمت مس و روی، پایداری این رشدها را مبهم کرده است.

نوسان دلار در کف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۷۵۲ تومان معامله شد. با عبور دلار به پایین‌تر از سطح ۳۷۵۰ تومانی، روز گذشته افزایش تقاضا با شناسایی کف نرخ دلار را بالاتر از سطح مزبور قرار داد. اما همچنان تقویت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، مانع از رشد قابل توجه نرخ دلار است. در هفته‌های اخیر نیز با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات نوسان اندک دلار در سطح ۳۷۶۰ تومانی رقم خورد. اما در روزهای اخیر با وجود احتمال تشدید نوسانات دلار از جمله با ریسک‌های سیاسی و ریسک‌های ژئوپلیتیک، اما تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسانات دلار را محدود و حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی نیز شکسته شد. علاوه بر این تداوم حرکت ارزش جهانی دلار زیر سطح روانی ۱۰۰ واحدی نیز می‌تواند افت تقاضای آربیتراژی را رقم بزند.

فشار دوجانبه بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 6 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 218 هزار تومان معامله شد. کاهش خوش‌بینی‌ها به اونس طلای جهانی در کنار تداوم نوسان اندک نرخ دلار در کف سال جاری، قیمت سکه را با افت همراه کرد. روز گذشته با تعدیل ریسک گریزی در بازارهای جهانی و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، همچنین شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رسیدن اونس طلا به سقف 5 ماهه اونس طلا با افت همراه شد. با وجود این حرکت شاخص دلار زیر مرز روانی 100 واحدی، با تردیدها در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا در کنار تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک حمایت سطح 1281 دلاری از اونس طلا را تقویت کرده است. اما در‌صورت شکسته شدن حمایت سطح مزبور افت طلا تا 1265 دلاری محتمل است. برآیند این عوامل باعث تخلیه اندک حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

حمایت شاخص دلار از طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۸۲ دلار معامله ‌شد. فروکش کردن هیجان در بازارهای جهانی و حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر از جمله رشد بازارهای سهام اروپا عامل فشار بر اونس طلا شد. با این وجود، حرکت شاخص دلار زیر سطح روانی ۱۰۰واحدی، همچنان عامل حمایت از اونس طلا است. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا از جمله افت آمار اشتغال در مارس، آمار نامناسب مسکن، کاهش نرخ تورم و افت آمار خرده‌فروشی برای دومین ماه متوالی، تردیدهایی را برای چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره آمریکا به وجود آورده است؛ احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن، از ۶۰ درصد به ۴۴ درصد کاهش یافته است. رشد پوند با احتمال برگزاری انتخابات اروپا نیز فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. اما همچنان انتخابات فرانسه، ریسک‌های ژئوپلیتیک و تردیدها در اجرای سیاست‌های اقتصادی ترامپ از طلا حمایت می‌کند.

تداوم کم‌نوسانی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 3/ 0درصدی همراه شدند. با وجود افت قابل توجه معاملات مسکن و حجم پایین تقاضای سفته بازی اوراق، چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا، حمایت کف 70 هزار تومانی از اوراق را رقم زد. رشد تعداد معاملات مسکن در زمستان برخلاف روند سال‌های اخیر، در کنار نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن و افزایش تقاضا از سوی «خانه اولی‌ها» همچنان عامل حمایت از «تسه»ها است. با اینکه آمارها از 5/ 2 میلیون واحد مسکونی خالی، نگرانی‌ها برای تداوم رکود مسکن را تقویت کرده است، اما کارشناسان این مازاد عرضه را در واحدهای لوکس می‌دانند. همچنین گزارش‌ها از رشد تقاضای واحدهای کوچک‌تر در ماه‌های اخیر، به تداوم رشد تقاضا اشاره دارد. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد پرشتاب تقاضا است.

بازگشت خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. اظهارات وزیر انرژی عربستان از تعهد اوپک به بازگرداندن بازار نفت به ثبات با کاهش موجودی نفت تجاری به کمتر از میانگین ۵ ساله، از قیمت نفت حمایت کرد. پیش‌تر نیز تقویت احتمال تمدید توافق برای کاهش تولیدات برای ۶ ماه دوم ۲۰۱۷، عامل حمایت از قیمت نفت شده بود. عربستان، ایران و کویت از تمدید قرارداد در صورت موافقت سایر اعضا حمایت کرده‌اند که نشست ۲۵ مه تصویر روشن تری از این امر ارائه می‌دهد. همچنان رشد تولیدات نفت شیل و تداوم رشد تعداد دکل‌های نفتی در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا از افت موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان ۸۴۰ هزار بشکه، کمتر از پیش‌بینی‌های (کاهش ۷/ ۱ میلیون بشکه)، پیش از انتشار گزارش رسمی مانع از رشد قابل توجه نفت است و نفت در سطح ۵۲ دلاری نوسان دارد.