توفان فروش در طرح عیدانه کتاب

دنیای اقتصاد: امسال دومین سالی است که علاقه‌مندان کتاب با طرح «عیدانه» از ماه‌عسل همنشینی با یار مهربان بهره‌مند شده‌اند؛ طرحی که در آن از نیمه اسفند سال گذشته تا نیمه فروردین فرصت یافتند با تخفیفی ویژه از کتابفروشی‌ها آثار مورد نظر خود را تهیه کنند. استقبال مردم و کتابفروشان از این طرح و فروش کتاب، رشد نزدیک به دوبرابری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و بیانگر این است که تا حد زیادی تبلیغات و تجربه یک دوره برپایی، مفید واقع شده و در مجموع از آزمون بازار فروش سربلند بیرون آمده است. در طرح «عیدانه کتاب» خریداران کتاب با همراه داشتن کارت ملی، می‌توانستند از تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف یکصد هزار تومان استفاده کنند.

این امکان به خریداران داده شده بود که کتاب‌های مورد نظر خود را در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح بودند، تا سقف تعیین شده، خریداری کنند. براساس اطلاعات خانه کتاب ۷۴۱ کتاب‌فروشی در این طرح ثبت‌نام کردند که از این میان، ۵۷۵ کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها و ۱۶۶ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها مستقر بودند که این میزان در مقایسه با «عیدانه کتاب» سال گذشته که با مشارکت ۳۷۶ کتاب‌فروشی برگزار شد، مشارکت دو برابری کتاب‌فروشان را نشان می‌دهد. در بین استان‌های سراسر کشور، استان تهران با ۱۴۱ کتاب‌فروشی در صدر قرار گرفت و پس از آن، استان قم با ۹۰ و اصفهان با ۸۸ کتاب‌فروشی در رده‌های بعدی طرح «عیدانه کتاب» قرار گرفتند. همچنین خراسان‌ رضوی با ۶۷، فارس با ۴۴، آذربایجان‌ شرقی با ۳۳، کردستان با ۲۹، کرمان با ۲۶‌، مازندران با ۲۳، خوزستان با ۲۱، گیلان و یزد با ۲۰ کتاب‌فروشی در این طرح شرکت کرده بودند. همچنین طبق آمار، تعداد کتاب‌های فروخته شده تا آخرین روز بیش از ۵۲۸ هزار جلد عنوان شد. این در حالی است که تعداد فروش کتاب در طرح «عیدانه کتاب»، سال گذشته که در همین بازه زمانی اجرا شده بود، به ۲۸۶ هزار و ۵۸۰ نسخه کتاب رسیده بود.

کتاب‌های پرفروش

امسال کتاب‌های جوجو مویز که اغلب آنها را نشر آموت منتشر کرده است همچون طرح‌های گذشته جزو پرفروش‌ها بوده؛ علاوه‌بر کتاب‌های «من، پیش از تو»، «پس از تو» و «یک بعلاوه یک» از این نشر، کتاب «دختری که رهایش کردی» از این نویسنده نیز از سوی نشر میلکان به لیست پرفروش‌ها اضافه شده است. «من، پیش از تو» نخستین اثر از جوجو مویز است که به فارسی منتشر می‌شود. این رمان درباره جوان ورزشکاری است که در اوج سلامت و ثروت به سر می‌برد و در پی یک تصادف قطع نخاع می‌شود و روی صندلی چرخ‌دار می‌نشیند. این مساله زندگی او را دگرگون می‌کند. پرستاری که در این رمان حضور دارد، می‌خواهد به این ورزشکار نوع دیگری از نگاه کردن را یاد بدهد و او را از خودکشی برهاند...

«پس از تو» نوشته جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی، در ادامه رمان قبلی این نویسنده با نام «پیش از تو» نوشته شده است. در معرفی این داستان می‌خوانید: «لوسیا کلارک است، دختر پرستاری که درِ دنیای بزرگ‌تری به رویش گشوده شده است، می‌رود تا با عبور از آنها زندگی را از سر بگیرد و آهنگی دیگر از بودنِ خویش بنوازد. لوسیا که اینک تحول عظیمی در او رخ‌ داده است، باتجربه جدیدی روبه‌رو می‌شود و شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که یک‌بار دیگر در آزمون زندگی شرکت می‌کند و بر سر دوراهی می‌ایستد. در نهایت مجبور می‌شود انتخابش را بکند و این شاید بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌اش باشد که...»

رمان «یک بعلاوه یک» نوشته جوجو مویز با ترجمه مریم مفتاحی نیز به زندگی یک زن تنها به اسم «جس توماس» که در جامعه رها شده، می‌پردازد. این زن یک دختر نابغه دارد و تلاش‌ می‌کند تا دخترش بتواند پله‌های ترقی را طی کند. او با داشتن مشکلات بسیار یک پسر بچه را نیز به سرپرستی قبول می‌کند و تلاش دارد با رفتارهایش درس زندگی به این دو فرزند بدهد... «دختری که رهایش کردی» نوشته جوجو مویز با ترجمه کتایون اسماعیلی داستانی درباره دو زن با برخی ویژگی‌های مشابه است که یکی از آنها به نام سوفی در زمان اشغال فرانسه مجبور است تا از خانواده‌اش در نبود شوهر در مقابل نازی‌ها محافظت کند و دیگری به نام لیو که در لندن زندگی می‌کند. شوهر لیو قبل از فوت به وی یک تابلو نقاشی هدیه می‌دهد که نمایی از یک زن است و مربوط به یک قرن قبل است و در جریان جنگ از فرانسه به انگلستان منتقل شده است.

«ملت عشق» نوشته الیف شفق با ترجمه ارسلان فصیحی از نشر ققنوس از دیگر کتاب‌های پرفروش این طرح محسوب می‌شود. عمده داستان درباره احوالات و ارتباط شمس و مولوی است و برخی از بخش‌های کتاب از زبان این دو شخصیت روایت و سعی شده است تا از نگاه و زاویه‌های گوناگون که همان شخصیت‌های دیگر داستان هستند به این دو نفر پرداخته شود. نویسنده در این کتاب سعی کرده به موازات هم دو داستان و در حقیقت زندگی شخصیت‌های دو دهه زمانی را پیش ببرد. دوره اول در حدود ۶۳۹ تا ۶۴۵ قمری و دوره دوم عصر حاضر است. «جزء از کل» نوشته استیو تولتز از نشر چشمه نیز جزو آثار پرفروش طرح عیدانه کتاب معرفی شده است. «پیمان خاکسار» مترجم این کتاب درباره این اثر توضیح داده است: «جزء از کل» کتابی است که هیچ وصفی، حتی حرف‌های نویسنده‌اش، نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند. خواندن «جزء از کل» تجربه‌ای غریب و منحصربه‌فرد است. در هر صفحه‌اش جمله‌ای وجود دارد که می‌توانید آن را نقل قول کنید. کاوشی است ژرف در اعماق روح انسان و ماهیت تمدن. سفر در دنیایی است که نمونه‌اش را کمتر دیده‌اید. رمانی عمیق، پرماجرا و فلسفی که ماه‌ها اسیرتان می‌کند.

«بیشعوری: راهنمای عملی شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ بشریت» نشر تیسا با موضوع روانشناسی نوشته خاویر کرمنت و ترجمه محمود فرجامی از دیگر آثار پرفروش این دوره از طرح عیدانه کتاب بوده است. این کتاب همان‌طور که می‌توان از نامش حدس زد، درباره بیشعوری در عصر حاضر و همین‌طور تاثیری است که بیشعورها بر جامعه می‌گذارن. از نظر نویسنده این اثر، بیشعورها احمق نیستند بلکه نابغه‌اند.اضافه شدن یک عنوان کتاب کودک به فهرست پرفروش‌ها، اتفاق تازه و شایان توجه این دوره است. «پرونده ویژه: فراتر از ترس!» از نشر هوپا، نوشته «آنتونیوایتوربه» با ترجمه رضا اسکندری توانسته نظر مخاطبان جوان را به خود جلب کند. در توضیح این داستان در پشت جلد کتاب آمده است: «اگر پای گم شدن بزرگ‌ترین آهن‌ربای طبیعی جهان، یعنی یک تخته‌سنگ چندهزار کیلویی در میان باشد، اصلا عجیب نیست اگر باز هم بروند سراغ کارآگاه سیتو و دستیارش تا از آنها کمک بخواهند!»