دنیای اقتصاد: دولت ترامپ با سرعت هر چه بیشتر قصد دارد مهاجران غیرقانونی را از این کشور اخراج کند. او گفته است که آمریکا در حال اخراج افراد «خیلی بد» است. برای همین نیروهای امنیتی این کشور با قدرت و سرعت بیشتر در حال شناسایی و دستگیری افراد غیرقانونی هستند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، پلیس در ویرجینیا بیرون از کلیسا کمین می‌کند تا افراد مهاجر و بی‌پناهی را که به دلیل سرما به کلیسا پناه برده بودند، دستگیر کند. در کلرادو و تگزاس ماموران به بررسی پرونده افرادی می‌پردازند که به دلایل غیرمهاجرتی وارد آمریکا شده‌اند.

در فرودگاه بین‌المللی کندی در نیویورک، مسافران پیش از اینکه از هواپیما پیاده شوند، مورد بازجویی قرار می‌گیرند و پلیس از آنها مدارک و مستندات ورود به خاک آمریکا را طلب می‌کند. دولت ترامپ به شیوه‌های دراماتیک در پی‌دستگیری و اخراج مهاجران غیرقانونی است. برای این منظور دولت تازه‌کار ترامپ هزاران پلیس را در سراسر کشور به کار گرفته است و نیروهای پلیس با قدرتی که از دولت ترامپ گرفته‌اند در پی شناسایی و اخراج مهاجران ثبت نشده هستند. در دوران اوباما وظیفه این نیروهای پلیس عمدتا روی جرم و جنایت‌های جدی بود. در کالیفرنیای جنوبی که هدف اصلی دولت ترامپ است، افسران پلیس ۱۶۱ نفر را به همین بهانه دستگیر کرده‌اند که مشخص شد ۱۰ نفر از آنها اصلا سابقه جنایی هم نداشته‌اند. یکی از نیروهای پلیس که ۱۰سال در این زمینه سابقه کاری دارد می‌گوید: پیش از این به ما گفته می‌شد که شما نمی‌توانید اینگونه افراد را دستگیر کنید و اگر چنین کاری انجام می‌دادیم به ما اتهام نافرمانی زده می‌شد. او ادامه می‌دهد: اما در این دوره اینگونه افراد دوباره جزو اولویت‌های نیروهای پلیس شده‌اند. و باید بگویم که خیلی از افراد ثبت نشده در اینجا حضور دارند.

نیویورک‌تایمز برای اینکه بتواند اطلاعات دقیقی به‌دست آورد تاکنون ۱۷ مصاحبه با افرادی که در عملیات فلوریدا، آلاباما، تگزاس، آریزونا، واشنگتن و کالیفرنیا بودند داشته است اما اکثر آنها از ترس اینکه شغل خود را از دست بدهند ترجیح داده‌اند به شکل ناشناس مصاحبه خود را انجام دهند. این افراد در مصاحبه خود تاکید کرده‌اند که فضا در داخل نیروهای پلیس خیلی سریع تغییر کرده است. شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید سه‌شنبه قبل گفت که رئیس‌جمهوری می‌خواست قوانین قید و بند‌دار را از نیروهای پلیس بردارد و این نیروها باید در مصاحبه‌های خود به آزادی‌های نوظهوری که دست یافته‌اند، اشاره می‌کردند. در این راستا یکی از افسران برجسته که در این عملیات حضور دارد با اشاره به فرمان اجرایی ترامپ گفت از زمان صدور این فرمان روحیه نیروهای ما افزایش یافته است. در اوایل هفته گذشته دولت ترامپ دو فرمان اجرایی صادر کرد که یکی مربوط به دستگیری مهاجران غیرقانونی بود ودیگری به اجرایی شدن دیوارکشی در مرز با مکزیک اختصاص داشت. اما دولت ترامپ برای اینکه روند اخراج سریع‌تر پیش برود امید زیادی به پلیس‌های محلی دارد.

تندباد دستگیری‌ها، نیروهای پلیس را به دو بخش تقسیم کرده است. یکی از نیروهای پلیس که در زمان جورج بوش به استخدام این نیرو درآمده است در این‌باره می‌گوید: جلسه پشت جلسه گذاشته می‌شود تا روند اخراج مهاجران غیرقانونی شدت بگیرد. برخی از نیروهای پلیس می‌گویند این طرح چقدر خوب است. بیایید آنها را با هر وسیله‌ای که لازم است دستگیر کنیم. این نیروی پلیس اضافه می‌کند: برخی دیگر اما شک و تردید دارند و از اینکه همه‌چیز سریع در حال پیش رفتن است ترس دارند. آنها اعتقاد دارند باید در اجرای طرح کمی درنگ کرد.

نیروهایی که در حال حاضر درگیر این فرمان اجرایی هستند ۲۰ هزار نفر هستند و دولت ترامپ اجازه استخدام ۱۰ هزار نفر دیگر را هم صادر کرده است. جان اف‌. کلی وزیر امنیت داخلی آمریکا پس از اجرای توفانی دستور ترامپ گفت همه می‌دانند رئیس‌جمهوری این فرمان را برای محافظت از مردم صادر کرده است. با این حال ترامپ در برخی نقاط برای اجرای این فرمان با چالش روبه‌رو است. برای مثال در کالیفرنیا آژانس‌های حقوقی گفته‌اند که در برابر این دستور وارد عمل خواهند شد و به مهاجران قول داده‌اند برای آنها چترهای حقوقی فراهم خواهند کرد. آژانس‌های حقوقی قصد دارند تا به‌وسیله راهکارهای قانونی از این مهاجران محافظت کنند.