فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران خارجی

دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: توسعه و رفع موانع پیش روی استان با آمارسازی و ارائه آمارهای قدیمی صورت نمی‌گیرد، بلکه باید با شفاف‌سازی آمارها، اعداد و ارقام واقعی را در اختیار مسوولان استانی و کشوری قرار داد تا بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

17 درصد واحدها راکد هستند

محمد دره‌وزمی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: طبق آمار بخش صنعت از ۱۰۴۷ واحد تولیدی استان حدود ۳۰۰ پروانه بهره‌برداری که جزو آمار واحدهای تولیدی و آمار اشتغال استان محسوب می‌شد و وجود خارجی هم نداشت، باطل کردیم.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با پایش صورت گرفته اکنون ۱۲۷ واحد یعنی ۱۷ درصد واحدهای تولیدی استان راکد هستند. دره‌وزمی در مورد تفکیک اشتغال‌زایی واحدهای تولیدی گفت: واحدهای خرد و کوچک با اشتغال‌زایی زیر ۱۰ نفر ۵۲ درصد، واحدهای با اشتغال‌زایی ۱۰ تا ۵۰ نفر حدود ۵/ ۴۲ درصد، واحدهای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی ۲ درصد و ۱۰۰ نفر به بالا ۵/ ۱ درصد صنعت کردستان را تشکیل می‌دهد.وی افزود: ۴۰ واحد از ۱۲۷ واحد راکد استان را صنایع مرتبط با بخش مسکن تشکیل می‌دهند. وقتی بخش مسکن پویا و فعال نباشد یعنی واحدهای تولیدی مرتبط با آن بخش راکد خواهد شد و حتی اگر سرمایه در گردش هم به این واحدها تزریق شود بعد از مدتی به دلیل نبود بازار فروش، مجددا تعطیل می‌شود و فقط واحد تولیدی را بدهکارتر کرده‌ایم.

حمایت بدون محدودیت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: به واحدهایی که در عمل تصمیم به راه‌اندازی دارند و دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند و محصول تولیدی آنها از نظر کیفیت و قیمت قابلیت رقابت در بازار را داشته باشد برای تامین سرمایه در گردش و مشاوره‌های لازم بدون محدودیت کمک خواهیم کرد.دره‌وزمی گفت: هر واحد تولیدی که با هدف تولید محصول صادرات محور در بازارهای بین‌المللی فعالیت کند و سهمی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد این واحد به هیچ وجه زمین نخواهد خورد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: کردستان به‌عنوان اولین استان کشور به منظور پایش واحدهای صنعتی و تقسیم‌بندی این واحدها به فعال، نیمه‌فعال و راکد اقدام کرد. با این اقدام راه برای تصمیم‌گیری درست هموارتر شد.دره‌وزمی در زمینه پایش جوازهای تاسیس اظهار کرد: جوازهای تاسیسی را که تا قبل از سال ۹۰ صادر شده و اقدامی به منظور به فعلیت رساندن آن نکرده باشند باطل کردیم و در گام بعدی، دیگر جوازهای تاسیس بلاتکلیف را که اقدامی در اجرای این مجوزها نکرده باشند باطل کردیم.

ضربات جبران‌ناپذیر خام‌فروشی

وی افزود: با سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه صنایع پیشران می‌توانیم گام‌های موثری را برداریم، زیرا با واحدهای خرد و کوچک به توسعه صنعتی نخواهیم رسید.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بدترین پدیده در زمینه معدنداری را خام‌فروشی دانست که ضربه زیادی را به منافع ملی و استانی وارد می‌کند و هیچ ارزش افزوده و نفعی را برای استان به بار نخواهد آورد. وی تصریح کرد: زمانی ظرفیت معادن می‌تواند در استان نقش مثبتی را ایفا کند که این معادن فرآوری و به ارزش افزوده و اشتغال‌زایی ختم شود. دره‌وزمی افزود: از این رو به فرآوری معادن ورود کرده‌ایم و اولین گام را به منظور شناسایی دقیق معادن استان برداشته‌ایم.

وی اظهار کرد: با توجه به نیاز مبرم استان در زمینه استفاده از علم روز و مطالعات نوین، اقدام به مطالعات پیشرفته علمی همچون ژئوفیزیک هوایی در پهنه‌های مورد نظر به میزان ۸۵۰۰ کیلومترمربع از سوی سازمان زمین‌شناسی و سازمان ایمیدرو کردیم. فاز اول این طرح به اتمام رسیده و فاز دوم آن آغاز شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه در یک سال حدود ۲۸ درصد استان مورد مطالعات اکتشافی قرار گرفته است که این اقدام در نوع خود بی‌نظیر بوده است، افزود: خوشبختانه نتیجه مطالعات فاز اول بسیار رضایت‌بخش بوده و با پایان نهایی این مطالعات ظرفیت‌های کامل استان شناسایی می‌شود و می‌توان با کمترین خطا تصمیم‌های درستی اتخاذ کرد. دره‌وزمی گفت: معتقد هستیم با توجه به ۱۸ گونه ماده معدنی در استان همچون انواع سنگ‌های تزئینی، پلی‌متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: در زمینه فرآوری معادن طلا در کردستان از گذشته اقداماتی صورت گرفته بود که از آن جمله طلای ساری‌گونی بود که مراحل اکتشاف سنگ طلا آغاز شده بود و با پیگیری‌های مصرانه در بازه زمانی ۱۸ماهه کارخانه استحصال شمش طلا در سال ۹۴ را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رساندیم. معدن دیگر طلای کردستان در سقز واقع شده که بهره‌برداران در حال آغاز مراحل اجرایی آن هستند.

اجرای صنایع پیشران

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود سنگ آهن در استان، طرح زنجیره فولاد در کردستان را به‌عنوان یک صنعت پیشران از آبان سال ۹۳ کلید زدیم تا از خروج سنگ‌آهن خام از استان جلوگیری کرده و ارزش افزوده بسیار زیاد آن را به کردستان برگردانیم و اشتغال‌زایی قابل توجهی را برای جوانان استان به ارمغان بیاوریم. دره‌وزمی به افتتاح کارخانه لاستیک‌بارز کردستان در سال جاری و کلنگ‌زنی کارخانه لاستیک رازی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: به زودی و با بهره‌برداری از کارخانه لاستیک رازی، کردستان به‌عنوان قطب لاستیک کشور مطرح خواهد شد. به همین منظور همزمان باید مواد جانبی تولید لاستیک را فعال کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پتروشیمی کردستان در سال جاری و واگذاری زمین مورد نیاز و صدور جواز تاسیس پالایشگاه مریوان به سرمایه‌گذار افزود: نفتای منطقه اقلیم کردستان در پالایشگاه احداثی در مریوان فرآوری می‌شود و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی در این منطقه، تردد کامیون‌های حامل مواد نفتا در جاده‌های کردستان کمتر می‌شود.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: با توجه به وجود ظرفیت خط لوله گاز در استان و امکان تامین آب مصرفی درصدد احداث مجتمع‌های پتروشیمی GTPP (تولید پلی پروپیلن از گاز طبیعی) هستیم که یکی از واحدهای سرمایه‌بر و نیرو بر به شمار می‌رود که با احداث صنایع پایین‌دستی این مجتمع‌ها شاهد تحرک صنعتی بسیار خوبی در استان خواهیم بود.

تاثیرات زیست محیطی را به حداقل می‌رسانیم

وی با اشاره به اینکه هر اقدامی به منظور توسعه اقتصادی و صنعتی شدن شکل بگیرد، محیط زیست را تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزود: باید برای حمایت از محیط پیرامون خود و زیستگاه جانداران نهایت تلاش خود را به انجام برسانیم و از علم روز و فناوری‌های نوین برای به حداقل رساندن این تاثیرات بهره ببریم.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: به کسی اجازه نخواهیم داد که واحد تولیدی را احداث کند که محیط‌زیست را به خطر بیندازد.

سرمایه‌های داخل استان کافی نیست

وی با اشاره به اینکه کردستان یکباره توسعه پیدا نخواهد کرد، ولی باید با تلاش و همدلی زمان توسعه یافتگی را به حداقل ممکن برسانیم، گفت: چون استان ما ظرفیت‌های لازم برای توسعه‌یافتگی را در خود دارد ولی سرمایه‌های داخل استان و امکانات دولتی برای توسعه کردستان کافی نیست بهترین راه، جذب سرمایه‌های خارجی است.دره وزمی گفت: کردستان با دارا بودن ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق و ۲ مرز رسمی مشترک و بازارچه‌های رسمی، سالانه بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار مراودات رسمی دارد. با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد استان در زمینه تجارت خارجی این میزان مراودات باید به جایگاه درخور‌شأن استان کردستان ارتقا یابد.وی فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در زمینه حمل و نقل را از پارامترهای تاثیرگذار در ارتقای جایگاه تجاری استان برشمرد و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه بسیاری از مشکلات در زمینه تجارت مرتفع می‌شود.دره وزمی تاکید کرد: برای ورود سرمایه‌گذار به کردستان فرش قرمز را پهن می‌کنیم و به این منظور از هیچ‌گونه حمایتی دریغ نخواهیم کرد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: اگر سرمایه‌گذاران داخلی ما با سرمایه‌گذاران توانمند خارجی همراه شوند و این سرمایه‌ها را برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان به‌کار گمارند، به‌طور قطع کردستان ره‌صد ساله را طی خواهد کرد.