تشدید ترامپ ستیزی هنرمندان در آمریکا

دنیای اقتصاد: فقط ۳۵ روز از روی‌کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گذرد اما همین مقدار هم کافی بوده تا خشم عموم مردم به‌ویژه چهره‌های سرشناس از گفتار و اعمالش او را به یکی از پرحاشیه‌ترین سیاستمداران تاریخ این کشور بدل کند. هر چند سیل اعتراضات به او خیلی قبل از به قدرت رسیدن و در زمان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش از زبان هنرپیشگان و نویسندگان به گوش می‌رسید ولی بسیاری چنین انتقاداتی را به پای مبارزات انتخاباتی و کشمکش‌های جناحی می‌گذاشتند که معمولا با پایان یافتن نتیجه رای‌ شماری فروکش می‌کرد. این‌بار اما نه تنها آتش این اعتراضات خاموش نشد که هر روز با سخن یا گفتار جدیدی از سوی نودولت کارناآزموده، هیزمی جدید بر آن گذاشته می‌شود.

از شمار این انتقادات می‌توان به نامه گروهی متشکل از ۶۰ نویسنده، بازیگر و موسیقی‌دان اشاره کرد که در روزهای اخیر به قانون منع ورود تبعه هفت کشور مسلمان به آمریکا که از سوی «دونالد ترامپ» وضع شده، ‌ اعتراض کرده‌اند. «مارگارت اتوود»، ‌ «زادی اسمیت» و «فیلیپ راث» از جمله نویسندگان نام‌آشنایی هستند که در گروه ۶۰ نفری چهره‌های هنری و ادبی قرار گرفته‌اند تا به قانون نژادپرستانه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اعتراض کنند. طبق قانون موقتی که «ترامپ» اندکی پس از رئیس‌جمهوری شدن وضع کرده، مسافران و مهاجران هفت کشور ایران، ‌عراق، سومالی، سودان، سوریه، یمن و لیبی حتی با داشتن کارت سبز، حق ورود به ایالات متحده آمریکا را ندارند. به نقل از نشریه «گاردین» این نویسندگان، هنرپیشه‌ها و اهل موسیقی طی نامه‌ای که از سوی مرکز «پن» آمریکا منتشر شده، از «ترامپ» خواسته‌اند که این قانون را لغو کند آنها این قانون را «کاملا در تضاد با منافع ملی آمریکا» دانسته‌اند. در این نامه علاوه بر اصغر فرهادی که رفتنش به آمریکا با اما و اگرهایی همراه شد در این نامه به «عمر سلیمان» موسیقیدان سوری اشاره شده که می‌توانست در مراسم موسسه موسیقی جهان نیویورک حضور پیدا کند اما این قانون جدید او را هم از حضور در این مراسم منع می‌کند. «راما حیدر» نمایشنامه‌نویس فلسطینی ـ سوری هم از دیگر افرادی است که قرار بوده طی سال ۲۰۱۷ به نیویورک سفری داشته باشد اما برنامه‌هایش تحت تاثیر این اقدام نژادپرستانه قرار گرفته است. در این نامه سرگشاده آمده است: «در کشورهایی که تحت تاثیر این قانون منع ورود قرار گرفته‌اند، نویسندگان، هنرمندان، موسیقیدان‌ها و فیلمسازانی هستند که اغلب جلودار مبارزه با خفقان و ترور می‌شوند.»در ادامه همچنین اشاره شده که با جلوگیری از ورود هنرمندان این کشورها به آمریکا، «صداهای اصلی خفه می‌شود و تنفری که درگیری‌های جهانی را شعله‌ور می‌کند، بدتر خواهد شد.»

«تقویم مقاومت» هنرمندان

علاوه‌بر این نامه شمار زیادی از هنرمندان همچنان به مبارزه علیه سیاست‌های ترامپ پافشاری دارند که از جمله آنها می‌توان به مایکل مور اشاره کرد. کارگردان صریح‌اللهجه هالیوودی اعلام کرد به دنبال راه‌هایی است تا بتواند به مخالفان دولت فعلی آمریکا کمک کند تا بهتر بتوانند نظراتشان را ابراز کنند. به نقل از هالیوود ریپورتر، مایکل مور یک وب‌سایت رایگان با عنوان «تقویم مقاومت» درست کرده تا عملکرد هر روز مردم را از سراسر کشور در مخالفت با ریاست جمهوری ترامپ ارائه کند.مور گفته است راه‌اندازی این وب‌سایت برای این است که مردم هیچ برنامه‌ای را از دست ندهند و بتوانند در آنها شرکت کنند و مخالفت خود را با ترامپ ابراز کنند. مور در فیس‌بوک خود با اعلام این خبر افزود: در این سایت رویدادهایی که علیه کنگره جمهوریخواه رخ می‌دهد و بسیاری از سیاستمداران کم جرات دموکرات را نیز دربرمی‌گیرد انعکاس خواهد یافت. برخلاف مور که به حزب دموکرات گرایش دارد و بخشی از مخالفتش را می‌توان در همین زمینه دانست، ‌ اولیور استون کارگردان دیگر سینما پدیده ترامپ را محصول یک سیستم معیوب می‌داند و عنوان می‌کند یک فرد مقصر نیست، بلکه یک نظام مقصر است؛ هر دو گروه جمهوری‌خواه و دموکرات. نظامی که زیر ماسک توجیه دلیل جنگ‌ها با نام وطن سال‌ها تداوم داشته است.

جرج کلونی از دیگر هنرمندانی است که این روزها دست از مبارزه برنداشته و روزنامه‌نگاران را به انتقاد و واکنش بیشتر تشویق می‌کند. وی در روزهای اخیر در گفت‌وگو با شبکه کانال پلوس فرانسه با حمایت از مریل استریپ و سخنانی که در نقد ترامپ در مراسم گلدن گلوب بیان کرده بود، گفت: وقتی مریل استریپ، صحبت می‌کند خیلی‌ها می‌گویند این صحبت‌های یک چهره خاص هالیوودی است. خب دونالد ترامپ هم چهره خاص است. او تا حالا ۲۲ بار در تلویزیون بازی کرده و سالی ۱۲۰ هزار دلار از انجمن بازیگران دریافت می‌کند. او هم یک فرد خاص هالیوودی است. وی افزود: «ما یک آدم عوام‌فریب در کاخ سفید داریم. نیاز به رکن چهارم جامعه داریم که روزنامه‌نگارها هستند و باید همچنان به او بتازند.»کلونی افزود: «رسانه‌ها خیلی خوب در جریان مبارزات انتخاباتی عمل نکردند و هنوز هم خیلی خوب عمل نمی‌کنند، اما همه اینها باید تغییر کند. آمریکایی‌ها با چیزهای بی‌معنی زیادی در یک دوره روبه‌رو شدند، حالا دونالد ترامپ را داریم که به سختی می‌توان تصورش را کرد. اصلا توی گلوی آدم گیر می‌کند. اما درستش می‌کنیم.»

نمایش اعتراضی فیلم «۱۹۸۴»

این روزها انتقاد و نارضایتی نه تنها در گفته هنرمندان و نویسندگان بلکه در عموم مردم هم شکل جدیدی به خود گرفته است؛ حتی گرافیک‌‌هایی در اعتراض به ترامپ بر در و دیوار شهرها دیده می‌شود.علاوه بر این از برخی محصولات فرهنگی استقبال بیشتری می‌شود. آن‌چنان‌که پیروز شدن «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی همین مدت کوتاه، به شدت روی بازار کتاب این کشور تاثیر گذاشته و موجب افزایش قابل تامل فروش آثار ضدآرمانشهری همچون «۱۹۸۴» و «فارنهایت ۴۵۱» شده است. همچنین سینماهای آمریکا و کانادا در حرکتی اعتراض‌آمیز فیلم «۱۹۸۴» را که اقتباسی سینمایی از رمان معروف «جورج اورول» است، ‌ نمایش می‌دهند. دولت جدید آمریکا قصد دارد بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری پشتوانه‌های ملی برای هنر (NEA) و علوم انسانی (NEH) را قطع کند. هرساله با بودجه پشتوانه ملی هنر بیش از ۶۰ نویسنده جایزه نقدی ادبی دریافت می‌کنند و شکوفا می‌شوند و شاید همین موضوع از دیگر دلایل انتقادهای نخبگان باشد. با توجه به وقایع روی داده و پیش‌رو انتظار می‌رود سیل این مخالفت‌ها همچنان ادامه یابد و شاید سرنوشت سیاسی این سیاستمدار این‌بار بیش از قبل به فرهنگ و اهالی فرهنگ گره بخورد؛ به نحوی که سال‌ها بعد شاهد رمان‌ها و فیلم‌هایی باشیم که براساس این چهره سیاسی البته با تاکید بر نقش منفی او نوشته و ساخته شود.