تسنیم: وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایران و عراق یادداشت تفاهمی برای مطالعه ساخت یک خط لوله صادرات نفت خام از میادین شمالی عراق در کرکوک از طریق ایران امضا کرده‌اند. به گزارش رویترز، این موافقت‌نامه که در بغداد از سوی وزرای نفت دو کشور به امضا رسیده، همچنین خواستار تشکیل کمیسیونی برای حل اختلاف در مورد میادین مشترک و حمل احتمالی نفت عراق به پالایشگاه آبادان شده است. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق در این بیانیه اعلام کرد که وی همچنین با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران توافق کرده که طرفین درخصوص سیاست‌های اوپک با یکدیگر همکاری کنند. همچنین به گزارش «شانا» معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از آمادگی ایران برای صادرات روزانه ١٤ میلیون مترمکعب گاز به بغداد خبر داد و گفت: در آینده قرار است در مجموع حدود ٥٥ میلیون مترمکعب گاز در روز به بغداد و بصره صادر شود.

امیرحسین زمانی‌نیا با اشاره به سفر روز دوشنبه (دوم اسفندماه) بیژن زنگنه، وزیر نفت و هیات‌ همراه به عراق که با استقبال جبار اللعیبی، وزیر نفت و قاسم الفهداوی، وزیر برق عراق در فرودگاه بغداد آغاز شد، افزود: استقبال بسیار خوبی از سوی عراقی‎ها صورت گرفته است و وزیر نفت عراق در تمام طول این سفر یک روزه آقای زنگنه را همراهی کرد. وی با بیان اینکه مذاکرات خوبی با هیات‌ عراقی در این سفر انجام شد، به دو تفاهم‌نامه‌ای که د‌‌ی‌ماه امسال نهایی شده بود، اشاره کرد و گفت: یک تفاهم‌نامه در زمینه توسعه دو میدان کوچک مشترک پرویز (نفت‌خانه جنوبی) و خرمشهر (سندباد) و تفاهم‌نامه دیگر در زمینه سایر همکاری‌های صنعت نفت از جمله احداث خطوط لوله صادرات نفت خام و فرآورده میان دو کشور، ساخت تجهیزات، صادرات گاز، نوسازی پالایشگاه‌های عراق و آموزش نیروی انسانی بوده است.

به گفته معاون وزیر نفت، تفاهم‌نامه نخست در زمینه میدان‌های مشترک بدون اصلاح، از سوی وزیران نفت دو کشور امضا و قرار شد در این زمینه کمیته مشترک برای توسعه این میدان‌ها تشکیل شود. وی یکی از بخش‌های تفاهم‌نامه دوم را که درباره سایر زمینه‌های صنعت نفت بود، اتصال خطوط لوله نفت خام و فرآورده نفتی ایران و عراق عنوان کرد و در توضیح بیشتر گفت: با احداث این خطوط لوله امکان ارسال نفت خام بصره به آبادان و فرآورده‌های نفتی ایران به بصره فراهم می‌شود. زمانی‌نیا از خط لوله نفت کرکوک به ایران به‌عنوان یک ایده که در این دیدار مورد بررسی و توافق قرار گرفت یاد کرد و افزود: با احداث این خط لوله تا «تنگ فنی» امکان استفاده از نفت کرکوک در پالایشگاه‌های ایران یا ارسال آن به مبادی صادراتی فراهم می‌شود. وی یکی دیگر از محورهای دیدار وزیر نفت با همتای عراقی خود را مذاکره درباره پرداخت قیمت گاز عنوان کرد و گفت: چگونگی نحوه پرداخت در این دیدار و همچنین در دیدار با آقای حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور بحث و بررسی صورت گرفت و قرار شد اقدام‎های لازم در این زمینه انجام شود.