غایب‌ها سرشناس‌تر از حاضرها

دربی تمام شد اما تبعات آن بر سر هر دو تیم بزرگ پایتخت سایه انداخته است. استقلالی‌ها سرخوش از پیروزی بزرگ خود چند روزی را روی ابرها سیر کرده‌اند و پرسپولیسی‌ها همچنان در شوک شکست و زیر آوار کری‌های داغ رقیب قرار دارند. در هر دو اردوگاه هم تلفات کم نبوده است استقلال مهدی رحمتی را چهار هفته در اختیار نخواهد داشت؛ گلر و کاپیتان اصلی تیم که حضورش وزنه روحی بزرگی برای آبی‌ها است. آن‌طرف اوضاع به مراتب وخیم‌تر است پرسپولیس هم کاپیتان سیدجلال را درقلب خط دفاعی از دست داده و هم کمال کامیابی‌نیا مرد جنگنده‌اش را نخواهد داشت. این اتفاقات به نفع اصفهانی‌ها رقم خورده است چرا که هردو تیم پایتخت این هفته باید به مصاف تیم‌های اصفهانی بروند.

ذوب‌آهن - استقلال

دو تیم در شرایطی متفاوت به مصاف یکدیگر می‌روند. ذوب‌آهن سه هفته است که در نتیجه‌گیری ناکام بوده و با از دست دادن ۸ امتیاز از رده سوم به رده چهارم جدول رقابت‌ها سقوط کرده است. در مقابل استقلال با ۴ برد پیاپی توانسته خود را به رده سوم جدول برساند. در بازی رفت دو تیم یحیی گل‌محمدی سرمربی ذوب‌آهن بود و مجتبی حسینی حالا و برای اولین بار به‌عنوان سرمربی تیمش را به مصاف استقلال می‌فرستد. شاگردان منصوریان بعد از پیروزی در دربی در بهترین شرایط روحی به اصفهان خواهند رفت و امیدوارند با ادامه روند روبه‌رشد خود با همین روحیه عالی به مصاف الاهلی امارات بروند. استقلال در هر ۴ دیدار گذشته خود در لیگ برتر برابر نفت آبادان، پیکان، ماشین‌‌سازی و پرسپولیس ۳ گل زده و از این نظر آمار فوق‌العاده‌ای به جا گذاشته است. فاصله آنها با صدرنشین ۱۰ امتیاز است اما برد مقابل ذوب و توقف احتمالی پرسپولیس زخمی مقابل سپاهان می‌تواند آنها را در پرکردن این فاصله و حتی قهرمانی امیدوار سازد. اما فضای موجود برای استقلال خطر هم دارد آنها قطعا سرنوشت غرور را در بازی پرسپولیس دیده‌اند و اگر آن را درس عبرت خود قرار نداده و در باد موفقیت‌های اخیر بخوابند چه بسا سرنوشت قرمزها مقابل ایشان این بار دامنگیر خودشان شود.

پرسپولیس- سپاهان

اما صدرنشین لیگ باخت بدی را در دربی ۸۴ متحمل شد و طبیعی است بازیکنان این تیم روحیه هفته‌های قبل خود را تا حدی از دست داده باشند. شکست دادن سپاهان شاید فرصت خوبی برای شاگردان برانکو است تا باخت در دربی را فراموش کنند اما پرسپولیس در ساختار دفاعی خلع سلاح است و دو مهره شاخص خود یعنی جلال حسینی و کمال کامیابی‌نیا را در اختیار ندارد و همین مساله کار برانکو را سخت می‌کند. انتخاب‌های او برای جانشینی کامیابی‌نیا هرگز در دربی جواب ندادند تا علامت سوال در خصوص ترکیب پرسپولیس بیشتر از همیشه باشد. آیا او بازهم به ماهینی در پست هافبک دفاعی اعتماد می‌کند یا شهاب کرمی خرید جدید قرمزها بالاخره فرصت خودنمایی خواهد یافت؟ سپاهان بحران‌زده این‌روزها با مشکلات داخلی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و برخی اعتقاد دارند همین روز‌هاست که باید شاهد تغییراتی در مدیریت یا کادرفنی این تیم باشیم.

با این وجود نمی‌توان حساسیت این بازی را نادیده گرفت چرا که تقابل پرسپولیس و سپاهان همیشه و در هر شرایطی جذاب و حساس بوده است. عبدالله ویسی خیلی دوست دارد با شکست پرسپولیس تیمش را از بحران خارج کند و در آن‌سو مرد کروات نمی‌خواهد تیمش با یک روحیه بد به مصاف الهلال برود و وارد بحران شود. دیروز اما در نشست خبری، برانکو در مورد وضعیت محمد انصاری خبر خوشی داد «انصاری با ما تمرین می‌کند و انتظار و اعتقاد داریم که آماده خواهد بود.» سرمربی پرسپولیس همچنین در مورد اینکه چرا نام سیدجلال حسینی را در بین محرومان پرسپولیس اعلام نکرده،‌ گفت: «برای سیدجلال اعتراضی به فدراسیون فوتبال نوشته و منتظریم ببینیم چه می‌شود.»

سیاه‌جامگان - تراکتورسازی

تقابل خداداد عزیزی و امیرقلعه‌نویی در مشهد در روز جمعه هم می‌تواند جالب توجه باشد. خصوصا که تراکتور‌سازی خودش را به ۶ امتیازی پرسپولیس رسانده است و مترصد تکرار لغزش قرمزهای پایتخت. سیاه‌جامگان فصل پیش در ورزشگاه ثامن موفق به شکست تراکتورسازی شد و با آن برد هم خودش را در لیگ برتر حفظ و هم حریفش را از جمع تیم‌های مدعی قهرمانی خارج کرد. در حال حاضر هم تقریبا دو تیم شرایط فصل قبل خود را دارند. سیاه‌جامگان برای فرار از ته جدول تلاش می‌کند و تراکتورسازی هم نمی‌خواهد فاصله‌اش با پرسپولیس بیشتر شود. نکته ویژه در مورد مسابقات این هفته آن است که بعد از مدت‌ها بالاخره اعتراض تراکتورسازی به ثمر نشسته و این هفته قرار است مسابقه این تیم بعد از بازی پرسپولیس برگزار شود. پیش از این امیر قلعه‌نویی و سایر مسوولان تراکتورسازی بارها به تقویم مسابقات اعتراض کرده بودند. آنها می‌گفتند این یک پوئن اضافه به پرسپولیس است که با آگاهی از نتیجه مسابقات تراکتور وارد زمین شود. از این پس اما قرار است به مدت چهار هفته بازی‌های تراکتور دیرتر از پرسپولیس برگزار شود. حالا باید دید این امتیاز چقدر به کار تیم تبریزی می‌آید و آنها بعد از اطلاع از نتیجه بازی پنج‌شنبه سرخپوشان با سپاهان، روز جمعه برابر سیاه‌جامگان چه خواهند کرد؟ برنامه بازی‌های باقیمانده هفته بیست‌ودوم لیگ به شکل زیر است:

پنج‌شنبه 28 بهمن ماه

ذوب‌آهن ...................................... استقلال ۱۵

پرسپولیس.............................. سپاهان ۱۷:۱۰

فولاد....................................گسترش فولاد ۱۵

جمعه 29 بهمن

سایپا ...................................................... صبا ۱۶

سیاه‌جامگان............................ تراکتور ۱۴:۳۰

نفت آبادان ........................................ پدیده ۱۶

ماشین‌سازی ..................... نفت تهران ۱۶:۳۰

غایب‌ها سرشناس‌تر از حاضرها