گروه بنگاه‌‌ها: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیاذر، بهبود سیستم‌های مالی و سیستم فروش را از عوامل موثر در افزایش فروش و سود این شرکت فعال در صنایع غذایی دانست. سید عزیز سیدی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب گفت: از مهرماه امسال با تغییراتی در سیاست‌های بازاریابی و فروش محصولات، موفق‌‌تر عمل کردیم و شاهد افزایش فروش ماهانه شرکت نیز بودیم. در همین راستا در پایان آذرماه میزان فروش شرکت به بیش از ۷۲ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال رسید.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود قطعا به پیش‌بینی سود امسال دست خواهیم یافت، افزود: شرکت در فروش به هر یک از مشتریان و نمایندگی‌های کشور سیاست‌های متفاوت دارد و به دلیل ترکیبی بودن مبلغ فروش، نرخ فروش متفاوت خواهد بود، اما شرکت هیچ افزایش قیمتی برای سال جاری درنظر ندارد. سیدی تصریح کرد: به‌طور مثال درصد تخفیف برای فروش محصولات به‌صورت نقدی بیشتر و حدود ۲۰ درصد است و در صورت فروش به‌صورت نسیه کمتر و حدود ۵ درصد خواهد بود. با این حال نمایندگان و مشتریان شرکت با نزدیک شدن به پایان سال تمایل بیشتری به خرید محصولات با حجم بالا و به‌صورت نسیه دارند تا در خریدهای سال آینده با تورم و افزایش قیمت مواجه نشوند. مدیرعامل «پیاذر» در ادامه با اشاره به روند سودآوری شرکت تصریح کرد: در نیمه اول شهریورماه امسال و همزمان با ورود اینجانب به شرکت، پیش‌بینی سود هر سهم «پیاذر» ۱۳ تومان بود و در گزارش ۶ ماهه تنها ۴ تومان از آن محقق شده بود. بر همین اساس نیز انتظار تعدیل منفی از شرکت وجود داشت.

سیدی با اشاره به اینکه با کاهش در بهای تمام‌شده و افزایش فروش محصولات توانستیم عملکرد بهتری را شاهد باشیم، تاکید کرد: با انجام تغییرات نه تنها شاهد کاهش سود نبودیم بلکه توانستیم پیش‌بینی سود هر سهم امسال را بعد از فروش مهرماه تا ۲۰ تومان افزایش دهیم. وی با تاکید بر اینکه سود سه ماه پاییز سال ۹۵ فراتر از آخرین پیش‌بینی بود، تصریح کرد: با ادامه روند سودآوری طی آبان و آذرماه نیز توانستیم پیش‌بینی سود هر سهم را به مبلغ ۲۵۷ ریال افزایش دهیم. مدیرعامل شرکت پیاذر افزود: در واقع با اقدامات صورت گرفته ظرفیت تولید و فروش شرکت از ۲۰ درصد در نیمه اول سال تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، بر این اساس با افزایش میزان تولید شرکت (با توجه به بالا بودن هزینه‌های ثابت) هزینه ثابت هر واحد کاهش یافته و در نتیجه بهای تمام‌شده هر واحد نیز کاهش خواهد یافت و موجب افزایش حاشیه سود شرکت خواهد شد. مدیرعامل «پیاذر» در مورد برنامه‌های شرکت برای سال ۹۶ گفت: در سال آینده برندسازی محصولات شرکت را به‌طور جدی دنبال و با برنامه‌ریزی اصولی توزیع گسترده‌تری را در سطح کشور دنبال خواهیم کرد. این امر قطعا در سود شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت، ضمن اینکه در تلاش هستیم با استفاده از تشکیل کمپین‌های تبلیغاتی ظرفیت فروش شرکت را به ۱۰۰در‌صد افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه توزیع محصولات شرکت کشت‌وصنعت‌پیاذر در چند استان محدود است، گفت: توزیع گسترده‌تر نیازمند تامین زیرساخت‌ها و به ویژه برنامه‌ریزی در منابع انسانی است که در سال آینده آن را دنبال خواهیم کرد. در همین حال صادرات محصولات شرکت نیز در گذشته به‌صورت محدود و از طریق شرکت‌های دیگر انجام می‌شد که برای آن نیز اقداماتی انجام خواهیم داد. مدیرعامل شرکت پیاذر در مورد مکانیزه کردن خطوط تولید و بسته‌بندی نیز گفت: سعی کردیم با ساخت دستگاه‌های مکانیزه بسته بندی در داخل شرکت از سوی کارکنان فنی خود شرکت، علاوه بر افزایش اعتماد به نفس کارکنان شرکت بهره‌وری را نیز افزایش دهیم.به نظر می‌رسد این امر گامی مهم برای کاهش هر‌چه بیشتر بهای تمام شده محصولات و افزایش سرعت تولید خواهد شد. وی با اشاره به اینکه توسعه فروش شرکت به افزایش اشتغال‌زایی در منطقه نیز منجر می‌شود، افزود: سعی داریم با ارتقای روند فروش از ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید استفاده کنیم تا با اشتغال‌زایی در منطقه، کمکی هر چند اندک به اقتصاد کشور داشته باشیم. این در حالی است که برند آسان در سال‌های گذشته در بسیاری از شهرها مورد توجه بوده و دوباره می‌توانیم به جایگاه واقعی شرکت برگردیم. مدیرعامل پیاذر در مورد ارائه اطلاعات شفاف‌سازی به سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعامل بسیار خوبی با مسوولان سازمان بورس داریم و تاکنون به هر اطلاعاتی که از ما درخواست شده به ویژه در مورد فروش و درآمدهای شرکت پاسخ داده‌ایم تا کمک به رفع ابهامات مدنظر باشد و به بازگشایی نماد منجر شود.