هوارد زین، مورخ ضدجنگ

هوارد زین (۲۴ اوت ۱۹۲۲ - ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰) مورخ، استاد دانشگاه، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آمریکایی بود. او دکترای خود را در زمینه تاریخ با گرایش مطالعات مربوط به آسیای شرقی از دانشگاه هاروارد دریافت کرده بود. هوارد زین را همچنین به‌عنوان مبارز ضد تبعیض نژادی، ضد جنگ ویتنام و ضد جنگ آمریکا و غرب در عراق می‌شناسند. از جمله آثار مهمی که نوشته می‌توان به «تاریخ مردمی ایالات‌متحده»، «جنگ شهری دیگر»، اشاره کرد که تاریخ را نه از دید فاتحان و استثمارگران، بلکه از منظر توجه به لایه‌های اجتماعی نوشته است که برای به‌دست آوردن آزادی، حقوق مدنی و بهبود شرایط اقتصادی خود تلاش می‌کردند مانند مهاجران فقیر اروپایی، برده‌های آفریقایی، کارگران و زنان. این کتاب تصویر بسیار متفاوتی از قهرمانان سنتی تاریخ آمریکا مانند کریستف کلمب، اندرو جکسون و تئودور روزولت ارائه می‌دهد.

او به گفته خودش یک «تاریخ دموکراتیک» نوشته است و می‌خواسته نشان دهد که در آمریکا حکومت مردم ایالات‌متحده وجود نداشته است. بلکه هر چه بود حکومت جمع قلیلی از ثروتمندان و قدرتمندان بوده است. او می‌گوید: من در کتابم نشان داده‌ام که پدران بنیانگذار آمریکا قصد نداشتند که دموکراسی برقرار کنند. کسانی که در ۱۷۸۷ قدرت داشتند دموکراسی نمی‌خواستند. آنها دولتی مرکزی و قوی می‌خواستند که منافع نخبگان را تامین کند. آن ۵۵ نفری که قانون اساسی را نوشتند نماینده مردم نبودند. آنها برده‌دار بودند. بازرگان یا زمیندار یا سهامدار بودند. آنها از شورش می‌ترسیدند. درست قبل از آنکه قانون اساسی نوشته شود، در ماساچوست یک قیام رخ داد در ۱۷۸۶. این قیام موجب ترس رهبران آمریکا شد آنها به یکدیگر نامه نوشتند. یکی از این نامه‌ها خطاب به جورج واشنگتن است که در آن آمده است: «شما می‌دانید که این شورشیان همان انقلابیون قدیمی علیه انگلیس هستند و فکر می‌کنند که چون در جنگ انقلابی شرکت کرده‌اند حق دارند در ثروت کشور سهیم باشند و ما نباید چنین اجازه‌ای به آنها بدهیم. بنا بر این، ما باید حکومتی برپا کنیم که بتواند شورش را سرکوب کند.»

هوارد زین چند سال پیش از مرگش در گفت‌وگویی خاطرنشان کرده است؛ در ایالات‌متحده گاه دموکراسی برقرار بوده، گاه؛ نه به‌طور کلی.حکومت ایالات‌متحده امروزه در کنترل شرکت‌های نیرومند است و هر دو حزب بزرگ جمهوری‌خواه و دموکرات وابسته به شرکت‌های بزرگند. فرآیند سیاسی، دموکراتیک نیست زیرا تحت کنترل مدیرعاملان شرکت‌ها است، بنابر این برای یک کاندیدای نیروی سوم محال است به مرحله‌ای برسد که انتخاب شود چون غالب رسانه‌های گروهی، روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون‌ها تحت کنترل دو حزب اصلی قرار دارند. او همچنین به مناسبت ترجمه کتاب «تاریخ مردم آمریکا» به زبان فرانسه در گفت‌وگویی با یک نشریه فرانسوی گفته است: «وقتی در ایالات‌متحده به مدرسه می‌روید به عنوان کتاب تاریخ، کتابی قطور، به شما می‌دهند و می‌گویند که تمام تاریخ ایالات‌متحده اینجاست و نمی‌گویند که این یا آن جنبه از تاریخ ایالات‌متحده حذف شده است. این شما را به فکر می‌اندازد که تاریخ چگونه نوشته شده و متوجه می‌شوید که بی‌طرفی غیرممکن است. مورخ نیز مانند روزنامه نگار باید بین انبوه وقایع تعدادی را که به نظرش مهم است انتخاب کند. در کتاب‌های تاریخ چیزهایی نوشته شده است که طبقات بالا مهم می‌دانسته‌اند.»

هوارد زین، مورخ ضدجنگ