تلاش کارون برای بقا

دنیای اقتصاد- اهواز- نگار نخلی: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز وجود آب مازاد در حوضه کارون را غیرصحیح و غیرعلمی دانست و گفت: اکنون میزان استفاده از آب کارون برای مصارف مختلف حدود ۸۰ درصد است و چون مقدار مصرف به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته حوضه کارون از نظر علمی با «تنش آبی بسیار شدید» مواجه شده است.دکتر مهدی قمشی معتقد است: عدم توزیع منابع آب زاگرس بین دو حوضه، مبنای علمی برای تجویز انتقال آب محسوب نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به سرانه آب تجدیدپذیر گفت: این معیار فقط در مقیاس کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرد نه استانی، باید بپذیریم که هیچ استانی در کشور نیست که نتواند نیاز شرب، بهداشت و حتی صنعت خود را از منابع داخلی تهیه کند از این رو نباید خود را گول بزنیم آبی که انتقال می‌یابد در واقع فقط در خدمت کشاورزی قرار خواهد گرفت، در این صورت انتقال آب باید از نظر آمایش سرزمین، منابع آب و اقتصادی توجیه داشته باشد. قمشی در ادامه در مورد لزوم اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های ایلام و خوزستان افزود: این طرح بخشی از طرح ۸۰۰هزار هکتاری مصوب سفر مقام معظم رهبری است که از سال ۱۳۷۶ قرار بر انجام آن بوده است. نکته دیگر اینکه از این طرح ۲۸۰ هزار هکتار در خوزستان در حال انجام است که تمام این زمین‌ها دارای شبکه اصلی آبیاری هستند و به هیچ وجه توسعه جدید به‌شمار نمی‌روند و نه تنها سبب افزایش مصرف آب نمی‌شوند، بلکه سبب کاهش مصرف نیز خواهند شد. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: حدود ۱۰درصد از حوضه کارون بزرگ در اصفهان قرار گرفته است و مقدار آورد متوسط سالانه این بخش از حوضه حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب است که با احتساب تونل کوهرنگ سه، مقدار انتقال به حوضه‌زاینده‌رود ۱۱۳۰ میلیون مترمکعب خواهد شد، از این رو حتی از این منظر نیز بیش از روان‌آب تولید شده در استان اصفهان آب به حوضه زاینده‌رود انتقال یافته است.

وی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه ۱۵۲میلیون مترمکعب سهم حوضه زاینده‌رود از بهشت‌آباد مطلقا ارتباطی به اصفهان ندارد و برای تامین بخشی از ۲۳۷ میلیون مترمکعب تخصیص دولت به چهارمحال و بختیاری است، افزود: اگر این چنین است پس چرا مسوولان اصفهان پیگیر اجرای این طرح هستند؟ اگر استان‌های خوزستان و چهارمحال را به حال خود رها کنیم، خودشان می‌توانند مساله این رودخانه را حل و فصل کنند. قمشی در پایان خاطرنشان کرد: به یمن انتقال‌های انجام شده از حوضه کارون بزرگ به زاینده‌رود، آورد این رودخانه به دو برابر جریان طبیعی آن افزایش یافته است ولی متاسفانه هنوز مشکل زاینده‌رود حل نشده است. از این رو اگر به دنبال حل مشکل این حوضه هستید بهتر است راه‌حل را بر اساس روش‌های کارشناسی و علمی در خود حوضه و مدیریت صحیح بر مقادیر مصرف جست‌وجو کنید.