دنیای اقتصاد: درست در روزهایی که در اوج جدل و درگیری بین کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ قرار گرفته‌ایم و درست در لحظاتی که گمان می‌کنیم راهی برای حل این اختلاف وجود ندارد، دیروز مصاحبه‌ای کوتاه از وزیر ورزش منتشر شد که شاید در نوع خودش بتواند گره‌گشا باشد. مسعود سلطانی‌فر در حاشیه برگزاری کنگره ملی مدیریت امور جوانان با سایت جماران گفت‌وگو کرده و در بخشی از این مصاحبه، به موضوع مهم اختلاف‌نظر رخ داده بین سرمربی تیم ملی و سرمربی پرسپولیس پرداخته است. آقای وزیر در این مورد گفته: «ان‌شاءالله فدراسیون فوتبال مشکلات تیم ملی فوتبال را حل می‌کند. بنده هم به فدراسیون دستور دادم تا هر چه سریع‌تر این مشکلات را حل کند.» اینکه تاثیر این کنش آخر چقدر خواهد بود و آیا اختلاف بین طرفین حل می‌شود یا نه، تا چند روز یا نهایتا چند هفته دیگر مشخص خواهد شد، اما نفس اظهارنظر آقای وزیر در این مورد سوالات و ابهاماتی را به وجود آورده است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنارش گذشت.

تردید در استقلال و توانایی فدراسیون

اینکه سلطانی‌فر در مصاحبه‌اش صراحتا از کلمه «دستور» استفاده کرده، اصلا اتفاق ساده و کم‌اهمیتی نیست. این به معنای ورود امری وزارت ورزش به ماجرایی است که کاملا در چارچوب فدراسیون فوتبال جریان دارد، البته عمده مردم ایران از حل این بحران خشنود خواهند شد، اما از نظر سیستماتیک مهم است که چنین اتفاقی چطور رخ می‌دهد. در دوره فدراسیون قبلی هم یک بار استعفای کی‌روش جدی شد، اما در نهایت با فشار وزارتخانه و با نقش‌آفرینی رضا حسنی‌خو که در آن زمان مسوول حراست وزارت ورزش بود، مربی پرتغالی در ایران ماندگار شد. سوال اساسی این است که اگر قرار باشد در فدراسیون فعلی هم همین اتفاق رخ بدهد و مهمترین گره‌ها را وزارت ورزش باز کند، پس کم و کیف کار این مجموعه چه فرقی با مدیریت قبلی خواهد داشت؟ پس در این مدت فوتبال ما چه پیشرفتی کرده و اصلا به کدام سمت در حال حرکت است؟

واقعیت آن است که مساله رخ داده بین کی‌روش و برانکو می‌توانست یک محک بسیار جدی برای فدراسیون مهدی تاج باشد. او باید بعد از سال‌ها حضور در بدنه مدیریتی فوتبال ایران نشان می‌داد به سطحی از قدرت رسیده که می‌تواند چنین باری را خودش از روی زمین بردارد. این اتفاق اما رخ نداد. حرف‌های دو هفته پیش تاج در برنامه نود اصلا جالب نبود. او در کمال شگفتی مدعی شد از در گرفتن تنش‌ها در این برهه استقبال می‌کند، چرا که معتقد است اگر امروز این درگیری‌ها پیش نمی‌آمد، در کنداکتور فشرده اسفندماه شاهد چنین تقابلی بودیم که این موضوع در آن زمان اصلا نمی‌توانست قابل حل باشد! توجه داشته باشید که آقای رئیس فدراسیون اصلا به گزینه همزیستی مسالمت‌آمیز و عدم درگیری طرفین فکر نمی‌کند، بلکه صرفا در مورد «زمان» وقوع این اختلاف سخن می‌گوید!

تاج در همان برنامه قول داد مشکلات به زودی مرتفع شود، اما امروز، درست ۱۳روز بعد از بازگشت کی‌روش به ایران هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. در این مدت کی‌روش بارها علیه برانکو بیانیه داده و البته برانکو هم یک بار در مصاحبه با یک رسانه خارجی به انتقاد از کی‌روش پرداخته است. در مجموع رسیده‌ایم به این نقطه؛ به جایی که وزارت ورزش به موضوع ورود می‌کند و سلطانی‌فر از حل «دستوری» ماجرا حرف می‌زند. واضح است که اگر از حالا به بعد مصالحه‌ای بین سرمربیان تیم ملی و پرسپولیس واقع شود، درست یا غلط امتیاز این رفع بحران به نام وزارتخانه به ثبت خواهد رسید. در حقیقت تاج و رفقا تا همین دیروز وقت داشتند مشکل را حل کنند، اما این فرصت از بین رفت و فدراسیون نتوانست مساله را حل کند. از حالا به بعد این سلطانی‌فر است که امتیاز این آشتی احتمالی را در حساب خودش خواهد داشت.

پالس‌های مثبت

درست مقارن با زمانی که وزارت ورزش ورودش به غائله کی‌روش و برانکو را علنی می‌کند، کی‌روش هم بار دیگر پالس‌های مثبت برای ادامه همکاری می‌فرستد. مربی پرتغالی که چند روز پیش در مصاحبه با یک خبرگزاری در آفریقای جنوبی از «تعهد اخلاقی»اش به ایران حرف زده بود، حالا در گفت‌وگو با یک سایت یونانی به حمایت از حضور کریم انصاری‌فرد در المپیاکوس پرداخته است. کی‌روش همیشه روی حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های اروپایی تاکید ویژه‌ای داشته و یکی از تاثیرات مثبت خودش روی فوتبال ایران را افزایش تعداد لژیونرهای کشورمان به حساب آورده است. از این نظر، شور و شوق او وقتی در مورد انصاری‌فرد حرف می‌زند جالب است. این بخش از مصاحبه کی‌روش را که می‌تواند نویدبخش دلگرمی او برای ادامه کار در ایران باشد، بخوانید: «انصاری‌فرد یک بازیکن بزرگ است. مهاجمی که از جنب‌و‌جوش‌ زیادی برای مبارزه برخوردار است. تکنیک خوب، قدرت و حس جانمایی مناسب از جمله نقاط قوت بزرگ انصاری‌فرد از دیدگاه من است. انصاری‌فرد توانمندی بازی به تنهایی و همکاری با مهاجمان دیگر را دارد. او می‌تواند در هر دو حالت موثر و تمام‌کننده خوبی باشد، البته در ترکیب تاکتیکی سه مهاجم در خط حمله نیز کارآیی لازم را دارد و به سرعت فکر می‌کند.

واکنش سریعی هم به خط دفاعی نشان می‌دهد. می‌دانم که به تیم قهرمان یونان پیوسته و باور دارم این انتقال کیفیت فنی تیم المپیاکوس را افزایش خواهد داد. المپیاکوس هم به انصاری‌فرد جهت ادامه دوران فوتبال حرفه‌ای‌اش کمک خواهد کرد. به خوبی ارزش و جایگاه تفکر و کار گروهی را می‌دانم. معتقدم انصاری‌فرد به شرط استفاده شدن و امکان میدان دیدن می‌تواند برجستگی‌های خود را نشان دهد. البته این مهاجم رقابت بیشتری در محیط تیم جدیدش خواهد داشت. از سویی به خوبی عزم و جاه‌طلبی انصاری‌فرد را می‌شناسم. او قادر به ایستادگی و انجام تعهدهای خود است.» نیازی به گفتن نیست که انتشار مصاحبه چهره معتبری مثل کی‌روش، تا چه اندازه می‌تواند به بهبود وضعیت و جایگاه انصاری‌فرد در تیم جدیدش کمک کند.