یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۰۲ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته طبق روال روزهای اخیر شاهد حمایت حقوقی‌ها از شاخص بودیم.در روزهای اخیر رشد قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها، رسیدن قیمت مس به ۵۷۰۰ دلار و روی ۲۷۰۰ دلار و گزارش‌های مالی ۹ ماهه مناسب را شاهد بودیم. با این وجود، پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها در فلزی-معدنی‌ها در کنار توقف روند صعودی نرخ دلار رشد آرام شاخص‌های صنایع مربوطه را رقم زده است. همچنان روز گذشته شاهد حمایت معامله‌گران از نمادهای کوچک‌تر از جمله انبوه‌سازی بودیم. با توجه به زمانبر بودن خروج مسکن از رکود، پایداری این رشد در ابهام است. همچنین اکثر نمادهای خودرویی با افت همراه شدند و تنها نماد «خودرو» رشد را ثبت کرد. در روزهای آتی روند نرخ دلار، قیمت جهانی کالاها و بازگشایی نمادهای متوقف بانکی می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز

تداوم افت دلار در کانال ۳۸۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت 20 تومانی به نرخ 3870 تومان معامله شد. روز گذشته کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش حجم عرضه عوامل فشار بر نرخ دلار بودند. طی معاملات روز سه‌شنبه، ارزش جهانی دلار به کمترین سطح در دو ماه اخیر رسید. امری که روز گذشته با کاهش نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار شد. علاوه بر این، تقاضا از سوی مناطق مرزی، سلیمانیه کاهش داشت. همچنین در روزهای اخیر سیگنال‌های بازارساز، چشم‌انداز افزایش مداخله دولت در کنترل نرخ ارز را تقویت کرد. موضوعی که عامل فشار روانی بر نرخ دلار شد. به این ترتیب روز سه‌شنبه حمایت کف 3900 تومانی پس از 5 هفته شکسته شد. همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نیز فشار بر نرخ دلار را تشدید کرد.

بازار سکه

غلبه شرایط احتیاطی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی همراه شد. توقف روند صعودی اونس طلا و افت ۲۰ تومانی نرخ دلار افت اندک قیمت سکه را رقم زد. در دو هفته اخیر رشد حدود ۶ درصدی قیمت اونس طلای جهانی با افت شاخص دلار و رشد تقاضای محافظه‌کارانه رقم خورد و اونس طلا به سقف ۸ هفته‌ای (۱۲۱۸ دلار) رسید. اما روند صعودی اونس طلا روز چهارشنبه با بازگشت شاخص دلار از کف متوقف شد، اما شرایط احتیاطی نوسان اندک طلا را رقم زد. در بازار ارز نیز افت ۴/ ۲ درصدی نرخ دلار در یک هفته رقم خورد. کاهش تقاضای آربیتراژی با کاهش ارزش جهانی دلار و اظهارات بازارساز با چشم انداز تقویت سمت عرضه، عوامل فشار بر دلار هستند. با این وجود، شرایط احتیاطی در بازار‌های اثرگذار روز گذشته کم واکنشی قیمت سکه را به دنبال داشت.

بازار طلای جهانی

نوسان اندک طلا

دیروز ساعت16 اونس طلای جهانی به قیمت 1213 دلار معامله ‌می‌شد. با بازگشت شاخص دلار از کف و همچنین تقویت ریسک پذیری معامله‌گران روند صعودی اونس طلا متوقف شد. روز گذشته شرایط احتیاطی برای نرخ تورم آمریکا در کنار سخنرانی جنت یلن نوسان اندک اونس طلا را بالاتر از سطح 1210 دلاری رقم زد. همچنان نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ و اظهارات روزهای اخیر وی در مورد بالا بودن ارزش دلار در شرایط کنونی، با تقویت تردیدها نسبت به سیاست‌های وی و چشم انداز روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر شاخص دلار شد. این عامل در کنار بازگشت پوند از کف، با لحن آرامتر ترزا می ‌در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شاخص دلار را طی معاملات روز سه‌شنبه به کف 2 ماهه رساند. همچنین سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا و تحلیف ترامپ نیز عوامل اثرگذار بر طلا هستند.

بازار اوراق مسکن

تداوم فشار بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۹/ ۰ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۶۳۶ تومان معامله شدند. تداوم روند کاهشی تقاضا، عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کاهش حدود ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن در سه هفته ابتدایی دی نسبت به مدت مشابه سال قبل را اعلام کرد. با این وجود همچنان خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود، از جمله رشد ۹ درصدی تعداد مبایعه نامه‌ها در کنار افزایش ۵ درصدی صدور تعداد پروانه‌های ساختمانی تا حدی از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند. اما رشد غیرتورمی قیمت مسکن، رشد ۸ درصدی در ۹ ماه، زمانبری خروج مسکن از رکود را نشان می‌دهد و می‌تواند «تسه»ها را با افت بیشتری همراه کند. با این وجود، افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن، با چشم‌انداز تسریع روند افزایش قیمت مسکن، نوسانات قیمت اوراق را در دی تشدید کرد.

بازار نفت

تقویت چشم‌انداز بازگشت شیل

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 51 دلار معامله ‌شد. با وجود سیگنال‌های مثبت از تعهد تولیدکنندگان به توافق، همچنان چشم انداز رشد تولیدات شیل عامل فشار بر قیمت نفت است. گزارش اوپک از کاهش 220 هزار بشکه در روز از تولیدات در ماه دسامبر در کنار اظهارات وزیر انرژی عربستان از کاهش تولیدات بیشتر از میزان تعهد شده خوش‌بینی‌ها به تعهد 24 تولیدکننده اوپک و غیراوپک به کاهش تولیدات را تقویت کرد. با این وجود فاتح بیرول، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با رشد قیمت نفت، افزایش قابل توجه تولیدات شیل را پیش‌بینی کرد. امری که در کنار حجم بالای ذخایر تجاری نفت، بالاترین سطح ثبت شده در فصل زمستان، 1/ 483 میلیون بشکه، رسیدن قیمت نفت به تعادل را در ابهام قرار داده است. بلومبرگ کاهش یک میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری را پیش از انتشار گزارش رسمی پیش‌بینی کرد.