ناتو منسوخ شده است

دنیای اقتصاد: اظهارات جنجالی دونالد ترامپ در روزهای منتهی به ورودش در کاخ سفید پایانی ندارد. گویی او پیامبر تغییر در آمریکا و جهان است. او سر سازگاری با نظم مستقر جهانی ندارد و سودای تغییر در تمام مناسبات جهانی را دارد. او در جدیدترین مواضع خود اساس ناتو را زیر سوال برده و آن را نهادی منسوخ نامید و اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی نتوانسته به دفاع از خود در برابر حملات تروریستی بپردازد. خبرگزاری رویترز به نقل از «The Times of London» می‌نویسد: هنوز اهمیت این اتحاد نظامی برای ترامپ مهم است. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌گوید: «ناتو منسوخ است زیرا توجهی به ترور ندارد. من طی این دو روز بحث‌های زیادی در این‌باره داشته‌ام و آنها تصریح کردند که من درست می‌گویم.» ترامپ افزود بسیاری از اعضای ناتو سهم خود در ازای حمایت آمریکا را نمی‌پردازند. ترامپ گفت تنها ۵ کشور سهم خود را می‌پردازند و این کافی نیست.

اعتراضات جهانی علیه ترامپ

بسیاری از گروه‌ها و انجمن‌های مدنی در نقاط مختلف دنیا، بسیاری از نهادهای حقوق بشری و بسیاری از کشورها حضور ترامپ در کاخ سفید را بر نمی‌تابند. در جدیدترین گام، «دیده‌بان حقوق بشر» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا را تهدیدی برای حقوق‌بشر دانست. این نهاد حقوق بشری در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا موجب افزایش نفوذ آن دسته از احزاب سیاسی در اروپا شد که حقوق جهانی را رد می‌کنند. این گزارش می‌افزاید: ترامپ سیستم حقوق بشری پساجنگ را به خطر انداخته است. ایندیپندنت نیز در گزارشی می‌نویسد: هزاران تن از زنان معترض به ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ قرار است یک روز بعد از مراسم تحلیف وی برای تظاهرات به خیابان‌های شهر لندن و دیگر شهرهای جهان بیایند. این گزارش می‌افزاید بیش از ۱۴هزار تن بیانیه حضور در راهپیمایی ۲۱ ژانویه زنان معترض در شهر لندن را امضا کرده‌اند. قرار است در این روز ۳۷۰ راهپیمایی از سوی زنان معترض به ترامپ در سراسر جهان برگزار شود. بت گارنر، سازمان‌دهنده این راهپیمایی به ایندیپندنت گفت: «با جمع شدن مجموعه‌ای از سازمان‌های مختلف و دست‌اندرکار در مسائل اجتماعی مختلف در کنار یکدیگر در تاریخ ۲۱ ژانویه این پیام آشکار را خواهیم داد که سیاست ترس و اختلاف پذیرفته نخواهد شد.» وی افزود: «در سال ۲۰۱۶ ما شاهد افزایش سخنرانی‌های ناشی از نفرت و لفاظی‌های اختلاف‌برانگیز بودیم. انتخاب شدن ترامپ نیز برای من یک وضعیت مخاطره‌آمیز بود.»

هشدار رئیس سیا به ترامپ

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به ترامپ هشدار داد که مراقب اظهاراتش در قبال روسیه باشد و در نوشتن پیام‌های توئیتری نیز دقت بیشتری کند. جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز، با انتقاد از دونالد ترامپ گفت که با حرف‌های حساب‌ نشده نمی‌توان منافع ملی را حفظ کرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: «بنابراین وقتی او صحبتی می‌کند و واکنشی نشان می‌دهد، باید به مفاهیم و تاثیر آنها بر ایالات‌متحده واقف باشد.» ترامپ هفته گذشته شواهد سرویس‌های امنیتی آمریکا مبنی بر شواهد مداخله روسیه در نتیجه انتخابات اخیر این کشور را بی‌اساس خوانده و رساندن آن به رسانه‌ها را در توئیتر با کارهای نازی‌ها در آلمان مقایسه کرده بود. برنان در واکنش، با بیان اینکه چنین توصیفی ظالمانه و غلوآمیز است، افزود: «پیام چنین موضع‌گیری‌هایی این است که رئیس‌جمهوری منتخب به سرویس‌های اطلاعاتی خودش اعتماد ندارد.» بسیاری از کارشناسان رویارویی رئیس‌جمهوری منتخب با سرویس‌های اطلاعاتی را در تاریخ آمریکا بی‌سابقه می‌دانند. آنها بر این باورند که چنین سخنانی می‌تواند موجب بی‌اعتمادی میان دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی با رئیس‌جمهوری و کاخ سفید شود و همین عامل بحران‌های گسترده دیگر در آمریکا خواهد شد. مقامات نهادهای اطلاعاتی آمریکا به تازگی گزارش‌خود مبنی بر احتمال کارزاری سایبری در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا را به باراک اوباما و دونالد ترامپ ارائه دادند. جیمز کلپر، هماهنگ‌کننده سازمان‌های امنیتی آمریکا، جان برنان، رئیس سازمان سیا و جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی در این دیدارها حضور داشتند. پیش‌تر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته بود: «عدم درک رئیس‌جمهوری منتخب از ارزش و اهمیت جامعه اطلاعاتی می‌تواند کشور را در معرض خطری بزرگ قرار دهد.»