یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازگشت حمایت فلزی- معدنی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد 12 واحدی (02/ 0 درصدی) همراه شد. تداوم فضای منفی در پالایشی‌ها با توجه به تعدیل منفی سودآوری «شبریز» و «شپنا»، نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. با این وجود رشد قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها، مس بالاتر از 5700 دلار و عبور سنگ آهن از 80 دلار، از این نمادها حمایت کرد. «کگل» نیز تعدیل مثبت 16 درصدی را در گزارش 9ماهه نشان داد. علاوه بر این، با توجه به رشد انتظارات بیش از واقعیت در گروه خودرویی و P/ E بالا رشد بیشتر این گروه دور از انتظار است. به این ترتیب، تشدید فشار فروش در میانه معاملات نماد «خودرو» را به کف اسفند 94 رساند. اما همچنان حمایت سطوح تکنیکال بازگشت از سطوح مزبور را رقم زد و نیز بازگشایی نمادهای متوقف، قیمت جهانی کالاها و گزارش‌های 9 ماهه می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشند.

احتیاط دلار در مسیر صعودی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ ۳۹۶۸ تومان معامله شد. روز گذشته افزایش تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار شد؛ اما همچنان احتیاط معامله‌گران با چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد نرخ دلار شد. افزایش نرخ درهم تا سطح ۱۰۹۹ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. علاوه بر این، بالاتر بودن نرخ دلار در مناطق مرزی سلیمانیه نیز با افزایش تقاضای آربیتراژی، همچنین افزایش تقاضای محافظه کارانه پیش از اولین نشست خبری ترامپ عوامل حمایت از دلار بودند. اما در هفته‌های اخیر با اظهارات بازارساز و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت و تقویت سمت عرضه، شاهد تشدید احتیاط میان معامله‌گران در مسیر صعودی دلار بودیم؛ موضوعی که مقاومت سطح ۴ هزار تومانی را از هفته دوم دی رقم زده است.

اهرم طلا برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 12 هزار تومانی همراه شد. رشد اونس طلا در شرایط رشد اندک نرخ دلار از سکه حمایت کرد. روز گذشته اونس طلای جهانی با تقویت تقاضای محافظه‌کارانه در کنار شرایط احتیاطی برای سیگنال‌های روشن‌تر از روند افزایش نرخ بهره آمریکا، پیش از نشست خبری ترامپ و سخنرانی جنت یلن، به بیشترین سطح در 6 هفته اخیر (2/ 1191 دلار) رسید. در بازار ارز اما روز گذشته با وجود حمایت عوامل بنیادین، از جمله رشد تقاضای محافظه‌کارانه و افزایش تقاضای آربیتراژی همچنان شرایط احتیاطی با چشم‌انداز تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را تقریبا بدون تغییر گذاشت. اما با بازگشت اونس طلا در هفته‌های اخیر از کف 1130 دلاری و خوش‌بینی معامله‌گران به بازگشت تقاضای مناسبتی سکه، مجددا روز گذشته حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بزرگ‌تر شد.

رشد طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۸۸ دلار معامله ‌شد. شرایط احتیاطی پیش از نشست خبری ترامپ، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه در کنار چشم‌انداز افزایش تقاضای فیزیکی اونس طلا را به بالاترین سطح در ۶ هفته اخیر (۲/ ۱۱۹۱دلار) رساند. در روزهای اخیر شرایط احتیاطی پیش از نشست خبری ترامپ برای اولین بار پس از انتخابات و سخنرانی جنت یلن و نمایندگان فدرال رزرو برای ارائه سیگنال جدید در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا با افت شاخص دلار از اونس طلا حمایت کرد. اما روز گذشته افت پوند، با افزایش کسری تراز تجاری انگلیس بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی رئیس بانک مرکزی این کشور و نگرانی‌ها از برگزیت، در کنار افت یورو (با برخورد به سقف) و افت ین رشد شاخص دلار را رقم زد. همچنان مقاومت سطح ۱۱۹۰ دلاری را شاهد بودیم

کف‌شکنی مجدد اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 7/ 4درصدی همراه شد. همچنان کاهش تقاضای مسکن عامل فشار بر قیمت «تسه»ها است؛ با وجود اینکه پیش‌تر کف 70 هزار تومانی از قیمت اوراق حمایت می‌کرد، اما روز گذشته حمایت سطح مزبور شکسته شد و قیمت اوراق به کمترین سطح از آذر 94 رسید. در شرایط کنونی همچنان به نظر می‌رسد پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر قیمت اوراق است. موضوعی که در کنار کاهش تقاضای اوراق از سوی سازندگان و تقویت سمت عرضه، افت 22 درصدی قیمت «تسه»ها را از ابتدای پاییز رقم زده است. با وجود احتمال بازگشت قیمت اوراق از کف کنونی، اما در شرایط کنونی تداوم روند نزولی «تسه»ها دور از انتظار نیست. همچنین در 6 ماه ابتدایی سال رشد بخش ساختمان، افت 7/ 9 درصدی را نشان داد؛ موضوعی که بر تداوم رکود سمت عرضه مسکن تاکید دارد.

فشار عوامل بر نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵۱ دلار معامله شد. پس از افت ۶ درصدی قیمت نفت در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، روز گذشته شناسایی کف اندکی از قیمت نفت حمایت کرد. تردیدها نسبت به تعهد اعضای اوپک به توافق، تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری و چشم‌انداز افزایش تولیدات آمریکا در سال جاری عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. گزارش EIA چشم‌انداز افزایش تولیدات آمریکا در سال جاری به میزان ۱۱۰ هزار بشکه و رسیدن به ۹ میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی کرد. افزایش قیمت نفت و افزایش بهره‌وری تولیدات شیل از دلایل توقف روند کاهشی تولیدات شیل پس از دو سال است. همچنان حجم بالای موجودی نفت، افزایش تولیدات لیبی و نیجریه و بازگشت تولیدات شیل می‌توانند اثر توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات را کمرنگ کند.

.