گسترش بازارهای هنری در آسیا

دنیای اقتصاد: سال‌های اخیر با تعامل بیشتر و بهتر هنرمندان و گالری‌داران با بازارهای جهانی زمینه‌های مناسبی برای عرضه، معرفی و فروش آثار نقاشان، مجسمه‌سازان و دیگر آثار هنری فراهم شده است که ضمن گسترش فرهنگ و هنر کشور می‌تواند زمینه‌ساز شهرت بین‌المللی و کسب درآمدی برای هنرمندان باشد. اگرچه در سال‌های اخیر بازارهای ایرانی هم برای فروش آثار هنری شکل گرفته است اما حضور هنرمندان این سرزمین در عرصه‌های بین‌المللی بی‌تردید می‌تواند دستاورد قابل‌توجهی را به ارمغان بیاورد. از سویی دیگر بازار‌های هنری در آسیا هم نسبت به سال‌های گذشته رونق گرفته‌اند و هر ساله چند رویداد مهم در همین رابطه برگزار می‌شود و پای هنرمندان بسیاری از سراسر جهان را به آسیا باز می‌کند. از جمله این رویدادها که در روزهای پیش‌رو شاهد آن هستیم می‌توان به «آرت استیج سنگاپور» و «آرت فر سنگاپور» اشاره کرد که البته هنرمندان ایرانی در آن حضور دارند. در «آرت استیج سنگاپور» که از امروز آغاز می‌شود فقط گالری‌های تجاری و خریداران معتبر آثار هنری به‌عنوان غرفه‌دار در این نمایشگاه، واجد شرایط هستند. تقاضای هنرمندان انفرادی که مایل به نمایش آثار هنری خود هستند، قابل قبول نیست از این‌رو آثاری از هنرمندان معاصر کشورمان همراه «سوفیا گالری لندن» در آرت استیج سنگاپور ۲۰۱۷ حاضر می‌شوند. برنامه ویژه نمایشگاه آرت استیج سنگاپور، انحصاری است و تنها کسانی که به عنوان میهمان دعوت می‌شوند مجاز به شرکت در این برنامه هستند. در این نمایشگاه، هنرمندان، فروشندگان آثار هنری، موزه‌داران، منتقدان هنری و هنر دوستان شرکت می‌کنند.

این نمایشگاه در مجتمع مارینا بی‌سندر برگزار می‌شود؛ این مکان مقصد برجسته تجاری، تفریحی و سرگرمی آسیا به شمار می‌آید. این مجتمع که در کنار اسکله مارینا بی در سنگاپور واقع شده دارای هتلی با سه برج آبشاری است که پارک آسمانی فوق‌العاده در طبقه ۵۷ آن، مانند تاجی بر سر این برج قرار گرفته است. این مجتمع تفریحی شامل موزه هنر و علوم با بنای شبیه به گل نیلوفر و مغازه‌های شیشه‌ای شناور نیز است. به گزارش خبرگزاری هنرآنلاین، سوفیا گالری لندن در این نمایشگاه آثار هنرمندانی از جمله رضا درخشانی، پویا آریان‌پور، آزاده رزاق‌دوست، رضا بهاروند و رامین شیردل را به نمایش می‌گذارد. همچنین آثار «رابرت کلی» هنرمند بریتانیایی هم در این نمایشگاه به تماشا در می‌آید.در این نمایشگاه از میان کلیه آثار گالری‌های مشارکت‌کننده پنج اثر به صورت عمومی و پابلیک در فضای بیرونی این نمایشگاه به نمایش در می‌آید که در میان آنها اثری از رامین شیردل با عنوان «enjoy» که مجسمه‌ای ۱۸۰ سانتی‌متری است به نمایش در خواهد آمد.آرت فر سنگاپور از ۱۲ تا ۱۵ ژانویه (۲۳ تا ۲۶ دی‌ماه) برگزار می‌شود ۹ اثر از هر هنرمند به نمایش درخواهد آمد.

نمایشگاه هنرهای معاصر سنگاپور

همچنین از دیگر نمایشگاهی که این روزها در سنگاپور برگزار می‌شود می‌توان به نمایشگاه هنرهای معاصر سنگاپور اشاره کرد؛ رویدادی مهیج که ژانویه هر سال در طول «هفته هنر سنگاپور» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۶۵ غرفه‌دار از ۱۵ کشور و بیش از ۱۶ هزار مجموعه‌دار و خریدار آثار هنری از سنگاپور و سایر کشورها در این نمایشگاه با بیش از ۶ هزار متر مربع مساحت در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی سانتک سنگاپور شرکت می‌کنند. تمرکز انحصاری این نمایشگاه بر آثار هنرهای معاصر با کیفیت و آثار هنری و چیدمان‌های سه‌بعدی است. مجموعه آثار هنری این نمایشگاه عبارت است از نقاشی‌های اورجینال، نسخه‌های محدود، مجسمه، عکاسی و ویدئو و هنر دیجیتال از برخی از برجسته‌ترین و متعهدترین هنرمندان جهان- از هنرمندان نوظهور و هنرمندانی که در میانه راه حرفه‌ای خود هستند تا هنرمندانی که در مجموعه‌های خصوصی و عمومی و در حراج‌ها شناخته شده‌اند. این نمایشگاه، رویداد اصلی هفته هنر سنگاپور محسوب می‌شود. هفته هنر سنگاپور شامل هنرهای عمومی متعدد، نمایش آثار گالری‌ها و پروژه‌های عمومی است. نمایشگاه هنرهای معاصر سنگاپور نیز همزمان با هفته هنر سنگاپور برگزار می‌شود.انتظار می‌رود نمایشگاه هنرهای معاصر سنگاپور ۲۰۱۷، میزبان بیش از ۹۰ غرفه‌دار و آثار هنری و چیدمان‌های سه‌بعدی و عمومی ۲۰۱۷ باشد؛ از جمله هنر مبتنی بر سرمایه‌گذاری، با یک بازار قوی ثانویه و یک حراج که در پی آن برگزار می‌شود، به‌علاوه آثاری از برخی از برجسته‌ترین و متعهدترین هنرمندان جهان.

آثار هنری در نمایشگاه هنرهای معاصر سنگاپور 2017

مجموعه آثار هنری این نمایشگاه عبارت است از نقاشی‌های اورجینال، نسخه‌های محدود، مجسمه، عکاسی و همچنین ویدئو و هنر دیجیتال. مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری سنگاپوری و بین‌المللی از آثار هنری هنرمندان حرفه‌ای این نمایشگاه بازدید می‌کنند که قیمت آنها معمولا از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار سنگاپور است.

دیالوگ‌های هنرمند

این بخش شامل مجموعه‌ای برگزیده از نمایش انفرادی آثار هنرمندان است که توسط یک گالری یا خود هنرمند ارائه می‌شود. این بخش برای مجموعه‌داران و خریداران آثار هنری، فرصت ملاقات با هنرمند را فراهم می‌سازد. گالری‌ها یا هنرمندان می‌توانند در این بخش شرکت کنند. هنرمندی که آثار وی به نمایش گذاشته می‌شود باید در طول ساعاتی که نمایشگاه برای بازدید عموم باز است در نمایشگاه حضور داشته باشد. مساحت تمام غرفه‌های این بخش، ۲۰ متر مربع است.

رویارویی با چین

این بخش، مجموعه‌ای از آثاری است که از سوی گالری‌های برگزیده و مجموعه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود. آثار هنرمندانی که در این بخش به نمایش گذاشته می‌شود و در بسیاری موارد در چین معروف و شناخته شده هستند، به ندرت خارج از چین در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. تمرکز اصلی شرکت‌کنندگان در این بخش باید ترویج هنرمندان معاصر چین باشد. مساحت تمام غرفه‌های این بخش، ۶۴-۲۴ متر مربع است.

عکس 17

این بخش، نمایشگاه‌های با کیفیت و مستعدانه‌ای را که تمرکز آنها بر عکاسی هنرهای زیبای گالری‌ها و متخصصان مشهور است، ارائه می‌کند تا آثار و مجموعه آثار معاصر و همین‌طور نمایشگاه‌های انفرادی هنرمندان شرکت‌کننده در ژانرهای مختلف این رسانه و پروژه‌های عکاسی و کتاب را به نمایش بگذارد. مساحت تمام غرفه‌های این بخش، ۶۴-۲۴ متر مربع است.نمایشگاه هنرهای معاصر سنگاپور در مرکز همایش‌های بین‌المللی سانتک سنگاپور از۳۰ دی تا ۳ بهمن برگزار می‌شود.