جبهه ضدتجارت آزاد در واشنگتن

دنیای اقتصاد: برنی سندرز می‌گوید که روز دوشنبه با نمایندگان دموکرات بر سر این موضوع بحث کردند که آیا باید درباره هر نامزدی که رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا قصد دارد در دادگاه عالی منصوب کند، مخالفت کنند یا نه. به گزارش سی‌ان‌ان سندرز هشدار داده است که رئیس‌جمهوری آتی آمریکا دستاوردهای این دادگاه را به خطر خواهد انداخت و دموکرات‌ها باید تصمیم بگیرند که چگونه با دونالد ترامپ در این‌باره رودررو شوند. سندرز که در «تاون هال» صحبت می‌کرد از رفتار جمهوری‌خواهان به‌شدت انتقاد کرد و گفت آنها از روی خشم «مریک گارلند» را که سال قبل از سوی اوباما برای دادگاه عالی انتخاب شده بود، رد کردند. او تاکید کرد که دموکرات‌ها ممکن است در این زمینه نتوانند تصمیم درستی بگیرند و با تاکتیک جمهوری‌خواهان کنار بیایند.

سندرز همچنین در بخش دیگری از سخنانش از اوباماکر گفت و با وارد دانستن برخی از مشکلاتی که این طرح دارد، تصریح کرد: اوباماکر اگرچه مشکلاتی دارد اما قرار است با حذف آن چه چیزی را جایگزین آن کنید؟ او سپس به‌طور مستقیم ترامپ را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: بارها گفته و تاکید می‌کنم که کمپین انتخاباتی ترامپ دور از عقل و منطق بود. این کمپین روی جنسیت‌گرایی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی و مسائلی از این دست بود که بیش از این نمی‌خواهم نام ببرم.البته وی گفت: امیدوار است که دموکرات‌ها از تاکتیک مدام آبستراکسیون بر سر راه ترامپ استفاده نکنند، تاکتیکی که جمهوری‌خواهان در این ۸ سال علیه باراک اوباما استفاده کردند. سندرز اضافه می‌کند: فکر می‌کنم این کاری باشد که دموکرات‌ها بالاخره انجام خواهند داد. اگر ترامپ کاری کرد که مفید بود، دموکرات‌ها باید کمال همکاری را داشته باشند.

سندرز در این سخنرانی به اینکه آیا برای سال ۲۰۲۰ نامزد خواهد شد، اشاره‌ای نکرد اما گفت که قصد دارد با ترامپ بر سر یک موضوع همکاری کند: «تجارت.» هر دو نامزد از مخالفان تجارت آزاد آمریکای شمالی هستند و سندرز و ترامپ هر دو از مخالفان سرسخت تجارت موسوم به ترنس‌پاسیفیک هستند. سندرز می‌گوید: معتقدم که به یک خط‌مشی جدید در تجارت نیازمندیم. فکر می‌کنم ما اینجا به آن می‌گوییم تجارت و تبادل، آنها نیز به دنبال حرص و طمع خود هستند. سندرز تصریح می‌کند: ترامپ قصد دارد روی یک خط‌مشی جدید تجاری که منصفانه است کار کند نه اینکه یک طرف به دنبال حرص و طمع خود باشد. او سپس تاکید می‌کند: در این زمینه خوشحال خواهم شد که با ترامپ همکاری کنم.

پیشروها به‌دنبال جنگ هستند

از زمانی که هیلاری کلینتون در انتخابات بازی را واگذار کرد و نفس دولت اوباما نیز به شمارش افتاده است، پیشروهای دموکرات به دنبال احیای خود هستند و برای همین به‌شدت به روی سندرز حساب باز کرده‌اند. الیزابت وارن، سناتور ماساچوست و سایر رهبران پیشروی دموکرات قصد دارند تا پیام حزب خود را واضح‌تر به گوش جمهوری‌خواهان و البته دونالد ترامپ برسانند. آنها قصد دارند بگویند که گزینه اول آنها برای احیای حزب، مبارزه است زیرا دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ به‌طور کامل قافیه را به جمهوری‌خواهان باختند. البته دموکرات‌ها در این دوره نمی‌توانند چیزی را تغییر دهند یا اینکه مانع جمهوری‌خواهان شوند، چراکه این حزب حتی در کنگره فاقد اکثریت است و نمی‌توانند برای نامزدهای دونالد ترامپ در هر منصبی مشکلی ایجاد کنند. جمهوری‌خواهان اما در زمان تصویب قانون اوباماکر توانایی استفاده از برتری عددی خود را داشتند. آنها در آن زمان با استفاده از تاکتیک فیلی‌باستر (یعنی سخنرانی‌های طولانی مدت یا اطاله بررسی) کاری کردند که بخش «سلامت» این قانون با اصلاحات مدنظر کنگره تصویب شود.

حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶ شکست سنگینی را پذیرا شد. این حزب نه‌تنها واشنگتن را در هر دو جبهه (کاخ سفید و کنگره) از دست داد، بلکه در انتخابات فرمانداری‌ها نیز قافیه را به رقیب جمهوری‌خواه خود باخت. آنها در حال حاضر از ۵۰ فرمانداری تنها ۱۷ فرمانداری را در دست دارند. سندرز می‌گوید: «دموکرات‌ها حمایت طبقه کارگر را از دست داده‌اند، زیرا این حزب بازیچه دست وال‌استریت و حامی قراردادهای تجاری غیرمنصفانه شد. دموکرات‌ها در ظاهر نمی‌توانند خود را حامی طبقه متوسط نشان دهند اما در عمل کار دیگری انجام دهند.» سندرز تاکید می‌کند: در این شرایط آنها تو را باور نخواهند داشت. چیزی که ما نیاز داریم این است که با برنامه‌ای ظاهر شویم که مشکلات طبقه متوسط را به‌صورت واقعی پوشش دهد. سندرز اعتقاد دارد ترامپ نیز چنین کاری می‌کند. به گفته وی ترامپ با انتخاب افرادی همچون رکس تیلرسون، از اکسون موبیل، استیو منوخین از گلدمن ساکس، علیه طبقه متوسط قدم برمی‌دارد.

روسیه عاملی برای فشار بر ترامپ

در حالی که سندرز روز دوشنبه از نحوه فشار دموکرات‌ها بر ترامپ صحبت کرد، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا ممکن است از زاویه‌ای دیگر هم تحت‌فشار قرار گیرد. به گزارش رویترز ترامپ خود را در کشاکش یک مشکل اساسی در سیاست خارجی می‌بیند. از یک‌سو وی تلاش می‌کند تا رابطه با روسیه را اصلاح کند، از سوی دیگر جمهوری‌خواهان دوست دارند تا هر چه زودتر تکلیف جاسوسی روسیه از آمریکا مشخص شود. روز یکشنبه رینس پریبوس، رئیس کارکنان دونالد ترامپ تصریح کرد که روسیه پشت هک سایت مرکزی دموکرات‌ها بوده و همین امر ممکن است ترامپ برای بهبود رابطه با روسیه نتواند آن‌گونه که باید مانور دهد. ترامپ برای مدت طولانی این مساله را که روسیه پشت هک انتخاباتی در ایالات‌متحده بود، نمی‌پذیرفت.اخیرا نهادهای اطلاعاتی این کشور در گزارش تحقیقی مدعی شده‌اند که به دستور مستقیم پوتین سایت انتخاباتی دموکرات‌ها هک شده تا از این طریق به انتخاب دونالد ترامپ کمک شود. جمهوری‌خواهان در کنگره بر این باورند که روسیه با این اقدام خود قصد داشته تا با انتخاب دونالد ترامپ شر تحریم‌های آمریکا را از سر خود کم کند.