یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید روند نزولی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۹۱ واحدی ( ۷۵/ ۰ درصدی) با ثبت بیشترین افت روزانه در ۸ هفته اخیر همراه شد. از میانه آذر، توقف روند صعودی فلزی- معدنی‌ها، تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران با توجه به انتخاب ترامپ و نگرانی‌ها از آینده «برجام»، در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای قابل توجه روند اصلاح شاخص آغاز شد. به این ترتیب از ۲۰ آذر افت ۳ درصدی شاخص رقم خورد. با این وجود رشد نرخ دلار با چشم انداز رشد سودآوری صنایع صادرات‌محور تا حدی از شاخص حمایت می‌کرد. اما بازگشت نرخ دلار به زیر سطح ۴۰۰۰ تومانی روز گذشته فشار را بر شاخص تشدید کرد. به این ترتیب روز گذشته افت ۳۷ درصدی ارزش و ۱۶ درصدی حجم معاملات نسبت به میانگین آذر رقم خورد. همچنان گزارش‌های مالی و شفاف‌سازی «خساپا» و «مرقام» چشم انداز بازگشایی این نمادها را تقویت کرده است.

بازار ارز

وزنه سنگین بازارساز بر ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳۵ تومانی به نرخ ۳۹۰۵ تومان معامله شد. در هفته‌های گذشته یکی از دلایل رشدهای مداوم نرخ دلار افزایش تقاضای فصلی عنوان می‌شد که در شرایط کنونی حذف این تقاضا از بازار (با تعطیلی بازارهای جهانی) عاملی برای ریزش شدید روزهای اخیر نرخ دلار است. از سوی دیگر اهرم قوی‌تر در فشار بر نرخ دلار در بازار آزاد رفتار و اظهارات بازارساز ارز بود. در ادامه اظهارات پیشین، رئیس بانک مرکزی روز گذشته نیز به تداوم نزول نرخ دلار با تقویت سمت عرضه اشاره کرد. به این ترتیب فشار واقعی از افزایش عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها و همچنین فشار روانی موجود بر دلار باعث شد که نرخ دلار در ابتدای معاملات دیروز تا سطح ۳۸۳۰ تومان افت یابد. در ادامه با افزایش تقاضا شاهد بازگشت نرخ دلار بودیم.

بازار سکه

مقاومت سکه ادامه دارد

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۵ هزار تومانی مواجه شد. با فشار ریزش دلار در ساعات ابتدایی معاملات، سکه تا سطح یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان نزول یافت. در ادامه اما شاهد رشد قیمت سکه با سیگنال دلار بودیم.‌ در این شرایط قیمت ذاتی سکه با ارزش واقعی آن همچنان اختلاف فاحشی دارد (حباب مثبت قیمتی سکه). طی ماه‌های اخیر سکه در برابر ریزش طلای جهانی مقاومت کرد و این موضوع میزان حباب مثبت سکه را تشدید کرد. در شرایط کنونی نیز بار دیگر شاهد مقاومت سکه در برابر اثر منفی دلار هستیم. گرچه عوامل بازار طلای داخلی، می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند؛ اما در صورتی‌که طلای جهانی (ریسک اقتصادی سیاسی در برابر فشار شاخص دلار) و دلار (احتمال تشدید کنترل بازارساز بر ارز) از سکه حمایت نکنند، احتمال تخلیه حباب بیش از پیش خواهد شد.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز تداوم فشار شاخص دلار بر طلا

اونس طلای جهانی در پایان سال ۲۰۱۶ به قیمت ۹/ ۱۱۵۰ دلار معامله شد. در سال ۲۰۱۷، تقابل رشد شاخص دلار و ریسک‌پذیری معامله‌گران بر اونس طلا اثرگذار هستند. چشم‌انداز اتخاذ سیاست‌های تورم‌زای ترامپ در کنار اعلام فدرال رزرو از احتمال ۳ بار افزایش نرخ بهره در ۲۰۱۷ عامل فشار بر اونس طلا است. همچنان ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات فرانسه و آلمان می‌توانند از اونس طلا حمایت کنند. اما احتمال روی کار آمدن احزاب راست گرا و تضعیف بیشتر اتحادیه اروپا می‌توانند با تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا و تضعیف یورو، (با رشد شاخص دلار) فشار بر طلا را تشدید کنند. ریسک اقتصادی چین نیز با حجم بالای بدهی و حباب مسکن این کشور با وجود تقویت ریسک‌گریزی اما می‌تواند تضعیف بیشتر یوآن (رشد شاخص دلار) را رقم بزند. همچنین کارشناسان رشد تقاضای فیزیکی آسیا را نیز دور از انتظار می‌دانند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها به کف یک‌ساله

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۲ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۸۷ تومان معامله شدند و مجددا به کف یک‌ساله، کمترین سطح از ۵ دی ۹۴ رسیدند. اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر نیز در سطح ۷۳ هزار تومانی معامله شدند. روند حرکت «تسه»ها در پاییز نشان می‌دهد در نیمه اول هر ماه، با کاهش تقاضای مسکن، روند نزولی اوراق تشدید می‌شود. اما در نیمه دوم ماه شاهد بازگشت تدریجی اوراق هستیم. بنابراین با وجود رسیدن قیمت «تسه»ها به سطح ۷۶ هزار تومانی در ۶ دی، با نگرانی‌ها از چشم انداز افزایش قیمت مسکن، اما در ادامه تشدید روند نزولی اوراق، افت ۷ درصدی اوراق را رقم زده است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر اوراق است. اما با کاهش شتاب رشد قیمت مسکن، همچنان جذابیت خرید در قیمت‌های کنونی عامل حمایت از تقاضای مسکن است.

بازار نفت

عوامل اثرگذار بر نفت در 2017

هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت ششمین هفته رشد در ۷ هفته اخیر، به قیمت ۷۲/ ۵۳ دلار معامله شد. توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز خوش‌بینی‌ها به رسیدن عرضه و تقاضای نفت به تعادل را در نیمه دوم ۲۰۱۷ تقویت کرده است. با این وجود همچنان میزان تعهد تولیدکنندگان به تعهدات عامل اثرگذار بر قیمت نفت است و بازگشت تولیدات لیبی و نیجریه نیز عامل فشار از سمت عرضه هستند. بازگشت تولیدات شیل، با افزایش توجیه‌پذیری تولیدات نیز انتظار می‌رود و از سمت تقاضا نیز چشم‌انداز اقتصادی چین، عامل اثرگذار بر نفت است. همچنین با توجه به چشم انداز تسریع روند افزایشی نرخ بهره آمریکا، ۳ بار در ۲۰۱۷، نیز عامل فشار بر قیمت نفت به‌حساب می‌آید. بنابراین با وجود چشم انداز رشد قیمت نفت اما رسیدن میانگین به ۶۰ دلار در ۲۰۱۷ دور از انتظار است.