یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نگاه بورس به تحولات جهانی

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۱۶ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) همراه شد و برای پنجمین روز در شش روز اخیر افت کرد. از ابتدای مهر توجه بورس به بازارهای جهانی، رشد شاخص را با حمایت صنایع فلزی و فلزات اساسی و در ادامه محصولات پتروشیمی رقم زد. اما بازگشت نفت از سطح ۵۰ دلاری و افت ۱۳ درصدی قیمت نفت در ۲ هفته در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشدهای پرشتاب اخیر عامل فشار بر بازار سهام شد. به این ترتیب غلبه فضای منفی در بازار روز گذشته شاخص ۲۴ صنعت از ۳۷ گروه را منفی کرد. اما همچنان روز گذشته «وامید» با سهم نزدیک ۵۰ درصدی پرتفو از استخراج کانه‌های فلزی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. در روزهای آتی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روند قیمت جهانی کالاها به ویژه نفت می‌توانند بر بازار اثرگذار باشند.

بازار ارز

سه اهرم رشد دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴ تومانی به نرخ ۳۶۲۷ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از دلار حمایت کرد. با وجود بازگشت ارزش جهانی دلار از سقف ۹‌ماهه، اما همچنان تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت می‌کند. روند ارزش جهانی دلار می‌تواند بر تقاضای آربیتراژی دلار اثرگذار باشد. با توجه به حمایت سطح ۳۶۲۰ تومانی از دلار در یک هفته اخیر، خوش‌بینی به تداوم حمایت عوامل بنیادین از دلار باعث افزایش معاملات فردایی در جهت صعودی شده است. این عامل در کنار رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین دلار را در میانه معاملات تا سطح ۳۶۳۰ تومان رساند. اما در ادامه افزایش عرضه صرافی بانک‌ها باعث فشار بر نرخ دلار شد. احتمال افزایش عرضه با تقویت احتیاط معامله‌گران، مانع از رشد شدید نرخ دلار است.

بازار سکه

حمایت عوامل اثرگذار از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی همراه شد. رشد ۴ تومانی نرخ دلار، در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، همچنین خوش‌بینی به حمایت ریسک سیاسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طلا، عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته افزایش نرخ درهم با رشد تقاضای آربیتراژی، رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین و همچنین تقویت خوش‌بینی معامله‌گران فردایی به روند صعودی دلار، از نرخ دلار حمایت کرد. اما رشد قابل توجه دلار با احتمال افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها و معامله‌گران دور از انتظار است. همچنین با کمرنگ شدن احتمال پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اونس طلا به بالاتر از سطح روانی ۱۳۰۰ دلاری رسید. نتیجه انتخابات می‌تواند بر روند طلا اثرگذار باشد. با وجود این چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر می‌تواند بر اونس طلا در میان‌مدت فشار آورد.

بازار طلای جهانی

انتظار طلا برای انتخابات آمریکا

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۳/ ۲ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. شانه به شانه شدن رقابت هیلاری کلینتون و ترامپ در نتیجه نظرسنجی‌ها (۴۸ به ۴۲ به نفع کلینتون) پیش از انتخابات ۸ نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا، افت شاخص دلار را رقم زد. این عامل، همچنین تقویت ریسک‌گریزی و حمایت تقاضای فیزیکی طلا را بالاتر از سطح ۱۳۰۰ دلاری قرار داد. اعلام FBI از تحقیق و تفحص در مورد استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی با کمرنگ کردن احتمال پیروزی هیلاری کلینتون، نتیجه نظرسنجی‌ها به سمت ترامپ برگشت. بنابراین تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر (عامل فشار بر اونس طلا) با رشد نسبی اشتغال نیز نتوانست از شاخص دلار حمایت کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۳کارشناس روند نزولی و ۳ نفر حرکت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تعادل نسبی عوامل در «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی همراه شدند. در شرایط کنونی شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۷۵ تا ۸۰ هزار واحدی هستیم. اوراق جدیدتر نیز در سطح ۷۹ هزار تومانی معامله شدند. از سویی شیب تدریجی رشد تقاضا با قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق عامل حمایت از اوراق است. اما در ماه‌های اخیر با رسیدن قیمت اوراق در اوج تقاضای مسکن، به سطح بالاتر از ۱۰۰ هزار تومانی اقداماتی از جمله تقویت سمت عرضه با افزایش تمدید مهلت اوراق و کاهش نرخ سود حساب ویژه بانک مسکن عامل فشار بر اوراق شد. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی نرخ سود واقعی به ۲۲ درصد رسیده است. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضا، اما همچنان خروج سمت عرضه مسکن از رکود زمان‌برتر خواهد بود.

بازار نفت

تداوم نزول نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۵/ ۹ درصدی همراه شد. نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه با پیش‌بینی افزایش تولیدات اوپک در اکتبر، چشم‌انداز افزایش تولیدات روسیه، قزاقستان و برزیل همچنین رشد تولیدات دریای شمال عوامل فشار بر قیمت نفت است. کمرنگ شدن خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک در نشست ۳۰ نوامبر با عدم توافق در نشست اولیه برای تعیین سهم هر یک از اعضا روند نزولی نفت را آغاز کرد و افت ۱۳ درصدی نفت در ۲ هفته اخیر را رقم زد. پیش‌تر تمایل عراق به مستثنی شدن از کاهش تولیدات مانعی برای توافق محسوب می‌شد. اما منابع آگاه اعلام کردند عربستان نیز تنها در صورت همکاری ایران برای کاهش تولیدات، اقدام به این کار خواهد کرد. موضوعی که مانع از توافق در نشست‌های پیشین اوپک بود. بنابراین افت شاخص دلار نیز نتوانست از نفت حمایت کند.