حکومت وحشت در موصل

دنیای اقتصاد: در حالی که عرصه در موصل بر داعشی‌ها تنگ شده است، داعش در اقدامی وحشتناک شمار اعدامی‌ها را در این شهر بالاتر برده است. به گزارش سی‌ان‌ان داعش از زمان حمله نیروهای عراقی به موصل ۲۸۴ نفر از جمله زنان و کودکان را اعدام کرده است.

منابع محلی می‌گویند بیشتر این اعدام‌شدگان مربوط به روزهای پنج‌شنبه و جمعه هستند. برخی منابع محلی می‌گویند با آغاز حملات نیروهای ائتلاف و نیروهای عراقی به موصل، داعش از ساکنان این شهر به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. شاهدان عینی می‌گویند داعش برای خاک کردن اجساد اعدامی‌ها آنها را با بولدوزر به یک گودال بزرگ پرتاب می‌کند و سپس روی آنها خاک می‌ریزد. یک منبع اطلاعاتی می‌گوید که بیشتر اعدامی‌ها با شلیک گلوله به سر کشته شده‌اند و برخی از اعدام شده‌ها کودک هستند. سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل این ادعا را تایید کند. این در حالی است که پیش‌تر سازمان‌های حقوق‌بشری اطلاع داده بودند که داعش برای حفاظت از خود، غیرنظامیان را سپر خود کرده است. براساس آخرین اخبار رسیده از عراق نیروهای این کشور حملات خود را در شهر «تل‌کیف» افزایش داده‌اند. برخی منابع محلی می‌گویند داعش در حال از دست دادن این شهر است،‌ این در حالی است که برخی از خبرگزاری‌ها می‌گویند داعش برای نگهداری شهر موصل به شدت تلاش می‌کند.

ایالات‌متحده که پشتیبانی این حمله را به‌صورت هوایی بر عهده گرفته، روز جمعه وزیر دفاع خود را به شکل غیرمنتظره به بغداد فرستاد تا قول همکاری بیشتر به مقامات عراقی بدهد. هر چند روزنامه حریت اعلام کرد که دیدار اشتون کارتر از عراق برای میانجیگری بین عراق و ترکیه بوده است. اشتون کارتر که پس از دیدار با مقامات عراقی به دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه رفت، گفت: بغداد و آنکارا به یک موافقت اصولی دست یافته‌اند که به ترکیه اجازه می‌دهد تا در عملیات بازپس‌گیری موصل از دست گروه داعش نقش داشته باشد. رئیس‌جمهوری ترکیه در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شده چون موصل زمانی زیر نفوذ امپراتوری عثمانی بوده، هم‌اکنون نیز زیر نفوذ این کشور قرار دارد.

با این حال اشتون کار‌تر روز جمعه گفت: «جزئیات مشارکت ترکیه در این عملیات همچنان نیازمند بررسی است و یک مقام ارشد نظامی آمریکا هم یادآور شد که همکاری غیرنظامی در این زمینه نیز محتمل است.» وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه او در سفر ترکیه بودند به‌طور تلویحی، مشارکت ترکیه را مشروط دانست و گفت: «مواردی هست که دولت عراق باید با آن موافقت کند و فکر می‌کنم به‌طور اصولی در این زمینه توافق وجود دارد.» ترکیه در هفته‌های گذشته بر سر حضور نیرو‌هایش در پایگاه نظامی «بعشیقه» در نزدیکی موصل تنش‌های زیادی با دولت مرکزی عراق داشته است. نیروهای ترکیه در این پایگاه هزاران سرباز منطقه اقلیم کردستان را آموزش داده‌اند.

«فکری آیشیک»، وزیر دفاع ترکیه که با اشتون کار‌تر دیدار کرده است، نیز گفت موافقت اصولی با مشارکت آنکارا در زمینه «تعیین وضعیت آینده موصل» وجود دارد و اینکه با همتای آمریکایی‌اش درباره همکاری سه کشور برای کاهش تنش میان ترکیه و عراق به توافق رسیده است. او در مصاحبه‌ با تلویزیون دولتی «ت‌آر‌ت» گفت: «ما درباره مشارکت ترکیه در کارزار موصل و اینکه آنکارا دور میز آینده این شهر پس از عملیات حضور داشته باشد، مشترکا فعالیت خواهیم کرد.» عملیات موصل که از هفته گذشته آغاز شده بزرگ‌ترین عملیات نظامی این کشور از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ از سوی ایالات‌متحده است. این شهر پنج برابر بزرگ‌تر از سایر شهرهایی است که گروه داعش پیش‌تر در اختیار داشت.

نگرانی سازمان ملل از سپر انسانی

سازمان ملل روز جمعه به دلیل استفاده داعش از سپر انسانی به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت که داعش حدود ۵۵۰ خانوار را به گروگان گرفته و آنها را در موصل و اطراف موصل به‌عنوان سپر انسانی مستقر کرده است. منابع محلی به گزارشگران سازمان ملل گفته‌اند که روز دوشنبه ۲۰۰ خانوار از صومال و ۳۵۰ خانوار نیز از نجفیه به موصل برده شده‌اند. زید الرعد الحسین، نماینده عالی‌رتبه کمیسیون حقوق بشر در سازمان ملل گفت: داعش از روز دوشنبه مردمان ساکن در روستاها را مجبور کرده خانه و کاشانه خود را رها کنند و به موصل بیایند. او افزود: ما بسیار نگران گزارش‌ها هستیم، زیرا شواهد نشان می‌دهد داعش از شهروندان عادی به‌عنوان سپر انسانی در موصل و اطراف این شهر استفاده می‌کند. سازمان‌های امدادی می‌گویند بیش از یک میلیون شهروند غیرنظامی داخل موصل گیر افتاده‌اند. این سازمان‌ها نگران جان این افراد هستند و می‌گویند در صورتی که درگیری‌ها به مرکز شهر برسد، خروج دسته‌جمعی ساکنان موصل به سختی صورت خواهد گرفت.

در این میان اما خبر می‌رسد نیروهای عراقی حملات خود را به شهر الحمدانیه افزایش داده‌اند. این شهر از جنوب، ۱۵ کیلومتر با موصل فاصله دارد. گفته می‌شود این شهر به‌زودی سقوط می‌کند و به دست نیروهای عراقی می‌افتد. منابع داخلی می‌گویند که داعش برای اینکه سرعت نیروهای عراقی را کمتر کند میزان حملات انتحاری خود را افزایش داده است. گفته می‌شود داعش، خودروهای بمب‌گذاری شده را با سرعت بالا به سوی خطوط نیروهای دولتی می‌راند و آنها را منفجر می‌کند. در مقابل نیروهای دولتی عراق از موشک هدایت‌شونده ضدتانک استفاده می‌کنند. پیشمرگه‌های کرد هم که از شرق موصل در درگیری‌ها شرکت دارند، با مقاومت نیروهای داعش در بعشیقه رو‌به‌رو شده‌اند.

آرامش به کرکوک بازگشت

تلویزیون دولتی عراق می‌گوید که نیروهای امنیتی این کشور حمله گروه تروریستی داعش به شهر کرکوک را دفع کرده و کنترل کامل این شهر را به دست گرفته‌اند. براساس این گزارش مقام‌های کرکوک مقررات منع آمد و رفت را که از روز گذشته اعمال شده بود، تا حدودی از این شهر برداشته‌اند.

بامداد روز جمعه چند بمب‌گذاری انتحاری وابسته به گروه داعش چند نقطه را به‌طور همزمان هدف قرار داد. روز جمعه همچنین نیروگاه برق دبس در ۴۰کیلومتری شمال غرب این شهر هم مورد حمله نیروهای داعش قرار گرفت که در جریان این حمله ۱۲ نفر جان باختند. در حمله تروریستی ۴ ایرانی نیز که به‌عنوان تکنیسین در این نیروگاه کار می‌کرده‌اند شهید شده‌اند. کرکوک در ۲۹۰ کیلومتری شمال بغداد و ۱۷۰کیلومتری جنوب شرق موصل واقع شده است.